آموزش

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟ مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه پرداخت

درگاه پرداخت یک فناوری است که به دریافت و انتقال وجه از مشتریان به فروشندگان کمک شایان توجهی کرده است. این درگاه‌های پرداخت هستند که اکوسیستم تراکنش‌ها و پرداخت‌ها را به درستی پیش می‌برند و به کسب‌و‌کارها و مشتریان اجازه انجام تراکنش را می‌دهند. در این مقاله به سوالات مختلفی در مورد درگاه‌های پرداخت پاسخ می‌دهیم و از چیستی آن‌ها می‌گوییم. سپس انواع درگاه‌های پرداخت را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت فناوری‌ای است که به فروشندگان و خریداران آنلاین کمک می‌کند که معاملات خود را با سادگی بیشتری انجام بدهند. درگاه پرداخت اطلاعات کارت اعتباری بانکی مشتریان را به صورت ایمن بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که آیا این حساب اعتباری، موجودی کافی برای پرداخت را دارا می‌باشد یا خیر. در نهایت با تکمیل فرایند پرداخت، وجه از حساب مشتری اخذ و به حساب فروشنده می‌نشیند. درگاه‌ها رابطی میان فروشگاه آنلاین و متقاضی خرید هستند. اطلاعات مهم کارت‌های اعتباری توسط درگاه‌ها به صورت کاملا حرفه‌ای کدگذاری می‌شوند تا خطر کلاه‌برداری و اتفاقات ناگوار را کاهش بدهند.

به عبارت دیگر، درگاه پرداخت نوعی واسط میان مشتریان و فروشندگان است که وظیفه‌اش تضمین امنیت و انجام درست تراکنش‌ها است. یک درگاه پرداخت آنلاین مناسب، ادغام نرم‌افزارها و فروشگاه‌های آنلاین را بهبود می‌بخشد.

چرا به درگاه پرداخت نیاز داریم؟

شاید با خودتان فکر کنید که چرا به یک درگاه پرداخت نیاز دارید وقتی که ماهیت آن واسطه‌گری است؟ پیش از این که پاسخ این سوال را بدهیم، یک قدم به عقب برمی‌گردیم. باید توجه داشته باشید که پرداخت در درگاه‌ها، نیاز به حضور فیزیکی کارت – مثل وقتی که در فروشگاه حضوری خود با دستگاه POS کارت می‌کشید – ندارد. به همین دلیل، تنها می‌توانید به اطلاعات کارتی که مشتری در صفحه پرداخت وارد می‌کند اعتماد داشته باشید. اما چطور می‌توانید از مالکیت کارتی که اطلاعاتش وارد شده است، توسط مشتری، اطمینان داشته باشید؟ در معاملاتی که کارت به صورت فیزیکی برای خرید استفاده نمی‌شود و صرفا اطلاعات آن در دسترس افراد قرار می‌گیرد، احتمال کلاه‌برداری به شکل قابل توجهی بیشتر است. در اینجاست که نقش اساسی درگاه‌های پرداخت، مشخص می‌شود.

اما اگر درگاه‌های پرداخت را از تجارت الکترونیک حذف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت کلاه‌برداران دسترسی ساده‌تری به اطلاعات کارت‌هایی که شما پردازش می‌کنید دارند. با این کار، کسب‌و‌کار اینترنتی خود را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهید؛ از اخاذی گرفته تا کلاه‌برداری با اطلاعات کارت شما، همگی از احتمالات هستند.

درگاه پردازش نگهبان اطلاعات پرداخت شما و مشتریانتان است. برای یک فروشنده آنلاین، درگاه پرداخت اطلاعات را از شما و مشتری می‌گیرد و با اتصالی امن و مطمئن، به بانک مبدا و مقصد می‌فرستد تا تهدیدات محتمل را خنثی کند.

انواع درگاه های پرداخت

در بازار تجارت الکترونیک ایران، به دلیل نظارت همه‌جانبه بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر تمامی سطوح تراکنش‌های مالی جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، تمامی درگاه‌های پرداخت باید از یک فیلتر مخصوص برای احراز صلاحیت عبور کنند.

به همین دلیل، در ایران دو نوع مختلف از درگاه‌های پرداخت بیشتر از سایر روش‌ها مورد استقبال واقع شده‌اند. این دو نوع درگاه را در ادامه به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

درگاه پرداخت مستقیم یا PSP

درگاه پرداخت مستقیم اشاره به درگاه‌های بانکی دارند که توسط بانک‌ها و موسسات مالی متصل به شبکه شتاب به شما اختصاص داده می‌شوند. با کمک این درگاه‌ها می‌توانید صفحه پرداخت و تسویه حساب فروشگاه اینترنتی خود را به صورت کامل به درگاه بانک موردنظرتان متصل کنید و پس از دریافت وجه، مبلغ در بازه زمانی بسیار کوتاهی به حساب شما می‌نشیند. استفاده از این درگاه‌ها به دلیل سریع بودن تسویه حساب با دریافت‌کننده وجه، حکم استفاده از دستگاه پوز در فروشگاه آفلاین را دارد.

با استفاده از این درگاه‌ها می‌توانید مشتریان خود را به خرید از وب‌سایت فروشگاه آنلاینتان ترغیب کنید و امنیت اطلاعات حساب خود و آن‌ها را تضمین کنید.

این شرکت‌ها به صورت رسمی اجازه ارائه درگاه اینترنتی دارند. درگاه‌های پرداخت واسط که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت، زیرمجموعه این شرکت‌ها هستند و هر پرداخت اینترنتی که انجام می‌شود، باید توسط درگاه اصلی یکی از این PSPها انجام شود.

برای دریافت درگاه PSP نیاز به ارائه مدارک مختلفی مثل نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد است. این درگاه‌ها به گونه‌ای کار می‌کنند که مشتریان بدون هیچ تاخیری با انتخاب درگاه موردنظر خود وارد صفحه پرداخت می‌شوند و با وارد کردن اطلاعات خود، خرید خود را تکمیل می‌کنند. پس از پرداخت، به فروشگاه برمی‌گردند و خریدشان تکمیل شده است.

در حال حاضر، دوازده شرکت PSP در ایران وجود دارند که توانسته‌اند درگاه مستقیم دریافت کنند که اکثر این تعداد، مربوط به زیرمجموعه‌های بانک‌های کشور هستند. 

درگاه های پرداخت مستقیم در ایران عبارت هستند از: 

  • شرکت آسان پرداخت پرشین؛
  • شرکت الکترونیک کارت دماوند؛
  • شرکت به پرداخت ملت؛
  • شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد؛
  • شرکت پرداخت الکترونیک سامان؛
  • شرکت پرداخت نوین آرین؛
  • شرکت تجارت الکترونیک پارسیان؛
  • شرکت پرداخت الکترونیک سداد؛
  • شرکت سایان کارت؛
  • شرکت فن آوا کارت؛
  • شرکت کارت اعتباری ایران کیش؛
  • شرکت پرداخت الکترونیک سپهر.

مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه PSP

متقاضیان دریافت درگاه پرداخت مستقیم باید مدارک زیر را برای اخذ درگاه به یکی از دوازده شرکت پرداخت‌یار PSP ارائه دهند:

  • شرکت ثبت شده و اقامتگاه قانونی با اجاره نامه یا سند مالکیت؛
  • دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد؛
  • حساب بانکی نزد یکی از بانک‌های عضو شبکه شتاب؛
  • ارائه مدارکی مثل شناسنامه و کارت ملی که برای احراز هویت به کار می‌روند؛
  • مجوزهای شغلی معتبر حقوقی یا حقیقی مثل جواز کار یا پروانه کسب؛
  • ارائه کد مالیاتی.

همچنین اشخاص حقوقی و شرکت‌ها باید مدارک زیر را علاوه بر مواردی که بالاتر ذکر شدند، ارائه دهند:

  • تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران سازمان و صاحبان امتیاز؛
  • تصویر برابر اصل روزنامه رسمی و آخرین تغییرات؛
  • آگهی تاسیس شرکت؛
  • شماره اقتصادی که سازمان امور مالیاتی به شرکت اختصاص داده است.

درگاه واسط

درگاه‌های پرداخت واسط اینترنتی، آن دسته از شرکت‌هایی هستند که با دریافت مجوز از شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) و بانک مرکزی، اقدام به راه‌اندازی درگاه پرداخت می‌کنند. این درگاه‌های واسط خود برای فعالیت به شرکت‌های پرداخت PSP احتیاج دارند. برای گرفتن درگاه پرداخت واسط نیز ارائه مدارکی نیاز است اما دریافت آن نسبت به درگاه پرداخت مستقیم بسیار ساده‌تر است.

البته اخیرا سازمان تجارت الکترونیک و شاپرک، مقرراتی را وضع کرده‌اند که دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، چه به صورت PSP و چه به صورت واسط، نیاز به ارائه مدرک اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی دارد. شرکت‌های پرداخت واسط تفاوت خاصی با درگاه‌های بانکی معمول ندارند. تنها تفاوتی که میان این دو وجود دارد، واسطه‌گری آن‌ها میان شما به عنوان مشتری و فروشنده و بانک است. این درگاه‌ها مبلغی را به عنوان کارمزد به ازای هر تراکنش دریافت می‌کنند اما از آن‌جایی که معمولا با چند درگاه بانکی PSP همکاری دارند، احتمال ایجاد مشکل در فرایند پرداخت را کاهش می‌دهند. 

از بهترین درگاه‌های پرداخت واسط در ایران می‌توان به آسان پرداخت یا همان آپ، زیبال، زرین‌پال، آی‌دی‌پی، pay.ir و پی پینگ اشاره کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه پرداخت واسط 

برای دریافت درگاه پرداخت واسط باید مدارک زیر را به شرکت خدماتی موردنظرتان ارائه دهید. 

  • داشتن مدارک هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه؛
  • اخذ نشان نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد؛
  • داشتن حساب بانکی نزد یکی از بانک‌های عضو شبکه شتاب

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *