آموزش

بازاریابی شبکه اجتماعی چیست؟ انتخاب بهترین شبکه اجتماعی برای تجارت الکترونیک

پیش‌تر به رابطه بین شبکه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک پرداختیم. برای هر فروشنده اینترنتی، بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشرفت کسب‌وکار و جنبه مهمی از بازاریابی تجارت الکترونیک است.

اما بسیاری از فروشندگان هنوز چگونگی بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی را به طور کامل درک نمی‌کنند. آن‌ها با توییتر یا کانال تلگرامشان مثل یک فید خبرخوان RSS رفتار می‌کنند؛  هر چند ماه یک بار در اینستاگرام پست می‌کنند و به جای آن که محصولات و خدماتشان را تبلیغ کنند، از محیط کار یا اعضای گروه، عکس‌های پشت صحنه منتشر می‌کنند.

وقتی که در لینکدین پست می‌گذارند، دقیقا همان محتوایی است که در دیگر پلتفرم‌ها منتشر کرده‌اند و فقط کپی و پیست را انجام داده‌اند. هیچکس میزان مشارکت یا تعداد دنبال‌کنندگان را ارزیابی نمی‌کند و هیچکس به فکر تبلیغ در بخش تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نیست. به عبارتی دیگر، بسیاری از فروشندگان آنلاین، سرمایه خود را بی‌توجه به قدرت شبکه‌های اجتماعی برای جذب ترافیک، بهبود نرخ تبدیل و افزایش فروش، به امان خود رها می‌کنند.

داده‌های آماری نیز این ادعا را ثابت می‌کنند. براساس تحقیق اخیر Visiture، هفتاد و پنج درصد مردم اذعان کرده‌اند که بعد از دیدن یک محصول در شبکه‌های اجتماعی به خرید آن علاقه‌مند شده‌اند. 90 درصد آن‌ها می‌گویند که برای تصمیم‌گیری در مورد یک خرید، از شبکه‌های اجتماعی کمک می‌گیرند تا به یقین برسند.

پس چطور باید از این آمار شبکه های اجتماعی برای بهبود فروش محصولات فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید؟ اول از همه، نیاز دارید که بهترین کانال‌های ارتباطی را برای کسب‌و‌کار خود شناسایی کنید. سپس باید یک راهبرد و استراتژی مناسب برای رسیدن به مشتریان بالقوه خود پیدا کنید که برای استفاده از این کانال ارتباطی، مناسب باشد. از آنجا به بعد، باید برای نوع محتوایی که می‌خواهید در هر پلتفرم تولید کنید، تصمیم بگیرید. در نهایت، به یک بودجه منطقی و واقع‌گرایانه برای تبدیل فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی به سیستمی هدفمند که برای کسب‌و‌کارتان فروش و سود بیشتری را به ارمغان می‌آورد در نظر بگیرید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه اجتماعی، همانطور که از نامش مشخص است، استفاده از کانال‌های ارتباطی مثل تلگرام، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و دیگر ابزار ارتباطی اینترنتی در دنیای مدرن امروز، به منظور تولید محتوایی است که شما را به مشتریان و بازدیدکنندگان فروشگاهتان، نزدیک‌تر می‌کند. نتیجه این بازاریابی باید فروش بیشتر باشد.  

برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی ابزاری قدرتمند برای هدایت ترافیک ارجاعی به فروشگاهتان است. در حقیقت، تجارت اجتماعی، به نقل از رسانه «بیزینس اینسایدر»، یکی از بزرگترین موج‌های تجاری سال 2019 بود.

چگونه از شبکه‌های اجتماعی برای اهداف تجاری کسب‌و‌کار آنلاینمان استفاده کنیم؟

اولین قدم برای تعیین روش استفاده از سوشال مدیا برای فروشگاه آنلاین شما آن است که مناسب‌ترین کانال‌های ارتباطی را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید. اگر در این موضوع دچار مشکل شده‌اید، این سه قدم ساده را دنبال کنید تا پیش از شروع کار، نقشه‌ای را ترتیب داده باشید.

1- محل زندگی آنلاین مشتریان خود را پیدا کنید

در مورد شخصیت خریداران خود فکر کنید. به داده‌های جمعیت‌شناسی و سازمانی برای مشتریان ایده‌آل خود دقت کنید و بفهمید که آن‌ها از کدام کانال‌های ارتباطی بیشترین استفاده را دارند. برای مثال، اگر هدف اصلی شما افراد جوان هستند، ببینید که کدام شبکه‌های اجتماعی به تازگی در آن گروه سنی محبوب شده‌اند یا پتانسیل محبوبیت بالا را دارند. در حال حاضر، تیک‌تاک و اینستاگرام با ویدیوهای کوتاهشان، به محبوبیت دست یافته‌اند. شاید باید در این پلتفرم‌ها حضور داشته باشید. همچنین بسیاری از کسب‌و‌کارها به سمت یوتیوب متمایل شده‌اند. تولید محتوای ویدیویی را نیز می‌توانید در نظر داشته باشید.

2- ببینید که رقبایتان در چه زمینه‌ای فعالیت خود را گسترش داده‌اند

وقتی که کانال‌های ارتباطی مد نظر مخاطبان هدف خود را بررسی کردید، می‌توانید کمی در کار رقبای خود سرک بکشید. به طور کلی احتمال بالایی دارد که هر کانال ارتباطی‌ای که برای آن‌ها جواب می‌دهد، برای شما هم کاربردی باشد و شما را به موفقیت برساند.

3- اهداف خود را تعیین کنید

حالا که ذهنیت نسبتا مناسبی از پلتفرم مورد استفاده مخاطبان خود پیدا کردید و فعالیت رقبایتان را نیز بررسی کردید، نوبت آن است که تعدادی هدف قابل اندازه‌گیری برای شبکه‌های اجتماعی خود تعیین کنید. شاید شما تلگرام و اینستاگرام را به عنوان دو کانال ارتباطی که می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید انتخاب کرده باشید. به این فکر کنید که موفقیت برای شما به چه معناست؟ به یاد داشته باشید که اگر این کانال‌های ارتباطی، جدید هستند، در ابتدا نمی‌توانید فروش‌های مستقیم و ارگانیک را به دست آورید. باید تا زمانی که دنبال‌کنندگان خود را پیدا نکرده‌اید، صبر داشته باشید. شروع کردن کار با نرخ مشارکت و نرخ رشد دنبال‌کنندگان، می‌تواند معیارهای مناسبی برای شروع کار باشد.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *