آموزشارسال کالا

بهترین سرویس برای ارسال پستی کالا فروشگاه اینترنتی

با گسترش روزافزون کسب‌وکار بهترین فروشگاه های اینترنتی در ایران، ورود به عرصه تجارت الکترونیک برای هر کسب‌و‌کاری، جذاب به نظر می‌رسد؛ اما این موضوع، یک نیاز اساسی را نیز پررنگ می‌کند. فروشگاه‌های اینترنتی باید راهی پیدا کنند تا محصولاتشان را در کمترین زمان و به بهترین شکل ممکن به دست مشتریانشان برسانند. اما در ابتدا باید استراتژی ارسال پستی کالا فروشگاه اینترنتی خود را مشخص کنید. 

حقیقت آن است که همه‌گیری ویروس کرونا سبب پیشرفت بیش از پیش این تجارت در ایران شده است. از پیج‌های اینستاگرامی گرفته تا وب‌سایت‌های کوچک و بزرگی که هرروز ساخته می‌شوند و محصولات با کیفیتی را به فروش می‌رسانند، همگی باید از سرویس‌های حمل‌و‌نقل کالا برای رساندن اجناس به دست مشتری استفاده کنند.

اینجاست که باید سوال اساسی پرسیده شود؛ بهترین روش ارسال کالا برای یک فروشگاه اینترنتی چیست؟ با گسترش استارتاپ‌های اینترنتی و معرفی اپلیکیشن‌های کاربردی در کشور، خدمات گسترده‌ای برای ارسال کالا معرفی شده‌اند. پیک‌های موتوری اینترنتی، سرویس‌های حمل‌و‌نقل با اتومبیل و حتی پست‌های هوایی.

در زیر به معرفی تعدادی از بهترین شرکت های حمل و نقل کالاهای پستی می‌پردازیم که می‌توانند شما را در تجارت الکترونیکتان یاری دهند. این شرکت‌ها، توانایی ارسال بسته‌های پستی را به سراسر ایران دارند. همچنین ویژگی‌ها و مزایا و معایب این سرویس‌ها را به‌همراه یک‌دیگر، بررسی خواهیم کرد. 

لازم به ذکر است که تمامی این شرکت‌ها، خدمات بیمه‌ای متناسب با ارزش مرسوله دارند. به همین دلیل اگر بسته ارسالی شما آسیب ببیند یا گم شود، این شرکت‌ها پس از برآورد خسارت، موظف به پرداخت غرامت مشخصی هستند. 

ارسال پستی کالا

ارسال پستی کالا با شرکت ملی پست ایران

قدمت خدمات پستی در ایران به دوران هخامنشی باز می‌گردد. تا پیش از سال 1258، پست در ایران به‌عنوان یک اداره فعالیت می‌کرد؛ تا این که با دستور ناصرالدین‌شاه، وزارت پست تاسیس شد. با روی کار آمدن امیرکبیر، او خدمات پستی مدرن را در کشور بنیان نهاد. در این دوره بود که خدمات پستی در تمام شهرهای ایران فراهم شد. پست تا پیش از سال 1367، همچنان به‌عنوان یک وزارت باقی ماند. در این سال، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد. بزرگ‌ترین تغییر بعدی این مجموعه، در سال 1394 رخ داد که نامش به شرکت ملی پست ایران عوض شد. علت این تغییر نام، به دلیل ورود بخش خصوصی به فرایندهای پستی این اداره بود.

اگر کسب‌و‌کار کوچک یا بزرگی دارید، شرکت ملی پست ایران، سرویسی را تحت نام پست‌بار به راه انداخته است که اشخاص حقیقی با استفاده از آن می‌توانند مرسوله‌های خود را به صورت کاملا اینترنتی ارسال کنند. روش کار این سرویس به گونه‌ای است که ماموران اداره پست در محل مبدا، مرسوله را دریافت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. شما می‌توانید از پست درخواست کنید که مرسوله را بسته‌بندی، لفاف‌بندی و یا حتی روی جعبه، لوگوی شرکت شما را درج کند و برای خریدار، فاکتور صادر کند. این یکی از مزیت‌های پست‌بار نسبت به باقی سرویس‌های پستی است.

شما همچنین می‌توانید با امضای قرارداد با این شرکت، از خدمات پستی آن بهره‌مند شوید. در این‌صورت، مامور پست در انبارهای کسب‌و‌کارتان حضور پیدا می‌کند و محصولات ارسالی فروشگاه اینترنتی شما را دریافت می‌کند. در نهایت با توجه به نوع سفارش پستی، این مرسوله به دست صاحب اصلی‌اش می‌رسد.

به صورت کلی، سامانه پست بار سه سرویس مختلف دارد. این سرویس‌ها از نظر سرعت دریافت از مبدا و تحویل به مقصد، اندازه و جرم بار حمل‌شده و قیمت، با یک‌دیگر متفاوت هستند. شما می‌توانید به‌عنوان مدیر کسب‌وکار، هر یک از این سرویس‌ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که هر سه این خدمات، مشمول بیمه هستند. در صورتی که اتفاق ناگواری برای بسته شما بیفتد، پست‌بار تا مبلغ 6 میلیون تومان خسارت را قبول می‌کند. این بدان معنی است که سپردن بسته‌هایی با ارزش بیش از 6 میلیون تومان به پست‌بار، چندان منطقی نیست.

توجه داشته باشید که هزینه ارسال کالا در ترب را فروشگاه‌ها مشخص می‌کنند و ترب مسئولیتی در قبال ارسال کالا ندارد.

همچنین پرداخت غرامت، در حالی صورت می‌گیرد که برای متخصصان این شرکت محرز شود بسته در خلال حمل‌و‌نقل آسیب دیده است. تعیین هزینه بیمه مرسوله، با توجه به ارزش بسته ارسالی صورت می‌گیرد. همچنین اگر بسته شامل ممنوعات، مثل ظروف شیشه‌ای، زیورآلات یا اشیای قیمتی باشد، پست مسئولیتی در قبال خسارات قبول نمی‌کند. می‌توانید لیست ممنوعات پستی را از این لینک ببینید. 

پست‌بار با API ویژه‌ای که دارد، به فروشگاه اینترنتی شما متصل می‌شود و فرآیند سفارش، دریافت بسته از انبار و ارسال برای مشتری، با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. اتوماسیون می‌تواند کارها را ساده‌تر کند. 

یکی دیگر از مزیت‌های پست‌بار آن است که محدودیتی برای ثبت قرارداد با این شرکت وجود ندارد. هر کسب‌و‌کاری می‌تواند با هر تعداد سفارش روزانه، از خدمات این شرکت بهره‌مند شود و با آن قرارداد همکاری ببندد. در صورتی که هر فروشگاه یا مشتری، بیش از تعداد مشخصی بسته در طول روز برای ارسال داشته باشد، آن‌گاه تخفیفی بین 2 تا 24 درصدی در هزینه‌های ارسالش دریافت می‌کند که سبب کاهش هزینه‌ها در فرایند ارسال کالا فروشگاه اینترنتی می‌شود.

از دیگر خدمات پست‌بار، قابلیت رهگیری پست است. هر مرسوله‌ای، کد مخصوص به خودش را دارد. شما با این کد می‌توانید از طریق وب‌سایت شرکت ملی پست ایران، آن را در هر لحظه‌ای از انجام فرایند حمل و نقل، رهگیری کنید.

در ادامه به معرفی هر کدام از خدمات ارسال کالا شرکت ملی پست ایران می‌پردازیم.

1- سرویس پست سفارشی

با استفاده از این سرویس، می‌توانید محصولات خود را از درب انبار یا منزل (در صورتی که کسب‌و‌کار کوچکی دارید) تحویل مامور پستی بدهید و پس از تایید مامور قبول، به درب محل گیرنده ارسال کنید. این نوع خدمت پستی که ارزان‌ترین نوع خدمات ارسال کالا و مرسوله‌های شرکت ملی پست ایران است، از طریق مسیرهای حمل‌و‌نقل زمینی و بدون اولویت انجام می‌شود. به همین دلیل، معمولا چیزی بین 3 تا 7 روز زمان نیاز است تا مرسوله به مقصد خود برسد.

2- سرویس پست پیشتاز

تفاوت اصلی پست پیشتاز با پست سفارشی در آن است که فرایند دریافت، ارسال و تحویل مرسوله‌ها در آن با سرعت بیشتری انجام می‌گیرند. در سرویس پست پیشتاز، مرسوله‌ها در صورت نیاز به‌وسیله خطوط هوایی به مقصد حمل می‌شوند. به همین دلیل، فرایند توزیع مرسوله‌ها، با سرعت بیشتری در این خدمات ارسال شرکت ملی پست ایران، صورت می‌پذیرد. از دریافت مرسوله توسط مامور پستی تا تحویل به مقصد، حداکثر زمانی بین 48 تا 72 ساعت طول می‌کشد. به همین دلیل، قیمت پست پیشتاز بیشتر از پست سفارشی است.

3- سرویس پست ویژه

سرویس پست ویژه، سریع‌ترین نوع ارسال کالاها و محصولات فروشگاه های اینترنتی است. این سرویس به‌تبع، گران‌ترین خدمت شرکت ملی پست ایران برای حمل مرسوله‌های کالایی به شمار می‌رود. شرکت ملی پست ایران موظف است که پس از دریافت مرسوله از نقطه مبدا، آن را یا تا ساعت 22 همان روز، یا فردای آن روز و ساعت 10 صبح یا 12 ظهر، با توجه به خواست مشتری، به مقصد برساند. زمان تقریبی تحویل مرسوله به مقصد، از پیش تعیین می‌شود. در صورت دیرکرد، پست موظف به پرداخت غرامت خواهد بود. البته لازم به ذکر است که امکان پست ویژه در تعداد محدودی شهر بزرگ قابل انجام است.

سرویس پرداخت در محل پست

سرویس پرداخت در محل که به COD معروف است، یکی از خدمات دیگر شرکت ملی پست ایران است. با این روش، ماموران پست، وجه کالای فرستاده شده را در زمان تحویل به مقصد نهایی دریافت می‌کنند. سرویس پرداخت در محل شرایط خاصی دارد که می‌توانید آن‌ها را در این آدرس مطالعه بفرمایید.

نرخ ارسال پستی کالا توسط شرکت ملی پست ایران

پیش‌تر هزینه پست پیشتاز ، پست سفارشی و پست ویژه را به صورت کلی با یک‌دیگر مقایسه کردیم؛ اما شرکت ملی پست ایران، برای ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی شما چه میزان کرایه دریافت می‌کند؟ شرکت ملی پست ایران برای رفاه حال مشتریان خود، ماشین‌حساب آنلاینی را طراحی کرده است که مطابق آن، می‌توانید هزینه ارسال کالای مورد نظر خود را محاسبه کنید. برای این کار می‌توانید به این لینک مراجعه بفرمایید.

برای این که دیدی کلی به هزینه پستی داشته باشید، جدول زیر را برای شما آماده کرده‌ایم. اعداد زیر، برای یک بسته 5 کیلوگرمی به ارزش 2 میلیون تومان با اندازه طول، عرض و ارتفاع 40 سانتی‌متری است که باید از تهران به شیراز فرستاده شود.

نوع خدمت پستیقیمت
پست سفارشی14.000 تومان
پست پیشتاز20.000 تومان
پست ویژه (همان روز تا ساعت 22)70.000 تومان
پست ویژه (تحویل فردا تا ساعت 10)56.000 تومان
پست ویژه (تحویل فردا تا ساعت 12)45.000 تومان

ارسال پستی کالا با شرکت‌های خصوصی

در صورتی که نمی‌خواهید از خدمات شرکت ملی پست ایران استفاده کنید، می‌توانید محصول و کالای خود را به دستان توانمند شرکت‌های دیگری بسپارید تا آن را به مشتریانتان برسانند.

ارسال پستی کالا با تیپاکس

تیپاکس یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های پستی غیردولتی است که قریب به 60 سال از تاسیسش می‌گذرد. در این مدت‌زمان، مجموعه تیپاکس اعتباری را کسب کرده است که لازمه‌اش تعهد و امانت‌داری نسبت به مشتریانش است. تیپاکس با 500 نمایندگی در سراسر کشور، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پستی در ایران به شمار می‌رود. به همین دلیل، فروشگاه‌های اینترنتی و کسب‌و‌کارهای خرد زیادی برای رساندن محصولاتشان به مشتریان، با این سرویس همکاری می‌کنند.

ارسال پستی کالا با تیپاکس

تیپاکس خدماتی مشابه شرکت ملی پست ایران ارائه می‌دهد. از این خدمات می‌توان به بیمه مرسوله، بسته‌بندی، خدمات پرداخت در محل و رهگیری اینترنتی تیپاکس اشاره کرد. همچنین در صفحه اصلی تیپاکس می‌توانید هزینه ارسال هر بسته را محاسبه کنید. صاحبان کسب‌و‌کارها می‌توانند با تیپاکس قرارداد همکاری بلندمدت امضا کنند و از خدمات ویژه این شرکت پستی، برخوردار شوند. از این خدمات می‌توان به بسته‌بندی ویژه، سرعت بالای ارسال، شبکه گسترده در کشور، رهگیری آنلاین، پس‌کرایه، پرداخت در محل و اختصاص پشتیبان ویژه فروش اشاره کرد. هزینه پرداخت در محل، چیزی بین 7 تا 10 روز پس از دریافت برای فروشندگان واریز خواهد شد.

تیپاکس بسته‌هایی تا ارزش 30 میلیون تومان را بیمه می‌کند تا برای ارسال کالاهای با ارزش، بسیار مناسب‌تر از شرکت ملی پست ایران باشد. البته درست مانند شرکت ملی پست ایران، ارسال ممنوعات، آن‌ها را از شرایط بیمه خارج می‌کند و تیپاکس در قبال این مرسولات، هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند. لیست ممنوعات تیپاکس را می‌توانید از این لینک ببینید. البته ارسال ظروف شکستنی و مرسولاتی که حاوی مایعات هستند، در صورت بسته‌بندی درست و پلمپ مناسب، بلامانع است. چنین چیزی برای شرکت ملی پست ممکن نیست. در نظر داشته باشید که بسته‌هایی که به صورت پاکت ارسال می‌شوند، نهایتا تا 100 هزار تومان بیمه می‌شوند. 

بسیاری از فروشگاه‌های ترب پرداخت درب منزل یا ارسال رایگان دارند.

برای ثبت قرارداد با شرکت تیپاکس، باید روزانه حداقل 10 سفارش ارسال داشته باشید. تنها در این صورت است که قادر به همکاری با قرارداد خواهید بود. همچنین به‌ازای تعداد بیشتر سفارشات ماهانه، چیزی بین 5 تا 20 درصد از هزینه کل حمل‌و‌نقل، کاهش می‌یابد.

تیپاکس به دلیل سرعت بالاترش در ارسال کالاهای بزرگ، مورد توجه فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌گیرد. این شرکت دو نوع خدمات ارسال کالا فروشگاه اینترنتی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از سرویس «اکسپرس زمینی تیپاکس» محصولات خود را از طریق راه‌های زمینی و با خودروهای تیپاکس به سراسر کشور ارسال کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از سرویس «اکسپرس هوایی» اقدام به ارسال محصولات و کالاهای فروشگاه اینترنتی خود کنید. ارسال بسته‌ها از راه‌های هوایی می‌تواند سبب تسریع فرایند حمل و نقل بسته اینترنتی شود. همچنین شما می‌توانید از اپلیکیشن «مای تیپاکس» برای سهولت کار استفاده نمایید.

با توجه به سیاست قیمت‌گذاری خدمات تیپاکس، استفاده از آن برای بسته‌های کوچک و زیر یک کیلوگرم پیشنهاد نمی‌شود. برای بسته‌های کوچک‌تر، سرویس پست پیشتاز شرکت ملی پست ایران، گزینه بهتری است؛ اما با توجه به پروتکل‌های بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل، تیپاکس گزینه‌ای ایده‌آل‌تر نسبت به پست، برای محموله‌های سنگین و بزرگ با ارزش است.

جدول زیر، هزینه حمل یک بسته 5 کیلوگرمی را به ارزش 2 میلیون تومان و اندازه طول، عرض و ارتفاع 40 سانتی‌متر، از مبدا تهران به مقصد سه شهر مختلف کشورمان نشان می‌دهد.


مبدا و مقصد 
اکسپرس زمینیاکسپرس هوایی
تهران – شیراز68.800 تومان
تهران – زاهدان71.200 تومان103.600 تومان
تهران – کیش103.600 تومان

ارسال کالا با چاپار

شرکت کالارسانان چاپار، با بیش از 100 نمایندگی در سراسر کشور، اقدام به ارسال بسته‌های پستی شما می‌کند. این گروه نیز مانند تیپاکس، دو خدمت ارسال از طریق راه‌های زمینی و هوایی دارد. بدیهی است که این دو خدمت، از نظر قیمت و زمان حمل و نقل کالا با یک‌دیگر متفاوت هستند. می‌توانید از طریق وب سایت چاپار، نسبت به خدمات این سرویس مطلع شوید و از ماشین‌حساب این شرکت برای محاسبه هزینه ارسال کالا فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید.

ارسال پستی کالا با چاپار

جدول زیر، درست مانند جدولی که برای خدمات تیپاکس نشان دادیم هزینه حمل یک بسته 5 کیلوگرمی را به ارزش 2 میلیون از مبدا تهران به مقصد سه شهر مختلف کشورمان نشان می‌دهد.


مبدا و مقصد 
پست عادیپست سریع
تهران – شیراز37.300 تومان49.300 تومان
تهران – زاهدان40.000 تومان60.000 تومان
تهران – کیش38.000 تومان

ارسال کالا با کاراپست

کاراپست شرکتی است که در سال 1386 تاسیس شد و خدمات خوبی را در عرصه پست بین‌الملل و حمل‌و‌نقل کالا بین شهرهای داخلی کشور ارائه می‌دهد. اگر محصولات ارزشمندی را در فروشگاه آنلاین خود به فروش می‌رسانید که نیاز به حمل محتاطانه دارند و زمان تحویل به خریدار نیز برایتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، استفاده از کاراپست را در نظر داشته باشید. متاسفانه این شرکت اطلاعات مناسبی را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و چندان کاربرپسند نیست؛ اما در ورطه عمل، با یکی از بهترین سرویس‌های پستی ایران طرف هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، با نمایندگی‌های این شرکت تماس حاصل فرمایید.

سخن آخر بهترین روش ارسال کالا با خدمات پستی

فرقی ندارد که یک فروشگاه اینترنتی بزرگ با محصولات متنوع هستید یا یک کسب‌و‌کار کوچک و خرد. اگر سرویس ارسال کالای مخصوص خود را نداشته باشید، باید از خدمات پستی برای رساندن خرید اینترنتی مشتریتان به دستش استفاده کنید. در این مقاله سعی کردیم معروف‌ترین و بهترین شرکت‌های خدمات پستی را در کشورمان به شما معرفی کنیم.

توجه داشته باشید که هزینه ارسال ترب را فروشگاه‌های همکار آن مشخص می‌کنند. هزینه ارسال بسته خریداری شده شما، بستگی به سرویس موردنظر فروشگاه دارد.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *