آموزش

5 نکته برای جذب مشتری به فروشگاه آنلاین از طریق جستجوی گوگل

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو در حوزه تجارت الکترونیک، روی هدایت کاربران و مشتریان به سایت فروشگاه اینترنتی شما تمرکز دارد. اما تنها جذب ترافیک برای به سود رساندن کسب‌و‌کارتان کافی نیست. موفقیت واقعی، تبدیل این بازدیدکنندگان به خریدار است.

ترافیک سرچ ارگانیک که همان کاربرانی هستند که با نتایج موتورهای جستجو وارد سایت شما شده‌اند و خرید می‌کنند، به طور میانگین چیزی حدود 3 درصد است. اما سایت‌ها و فروشگاه‌های خیلی خوب می‌توانند این میزان را به 10 درصد برسانند.

دقت داشته باشید که کاربران بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه قبلی وارد سایت شما می‌شوند. افرادی که به تازگی برند شما را پیدا کرده‌اند، معمولا هدف خاصی را در ذهن داشته‌اند. کمک به آن‌ها برای رسیدن به این هدف، احتمال خریدشان یا حداقل جلب رضایتشان و بازدید مجدد را به وجود می‌آورد.

این کاربران چیزی در مورد شرکت و کسب‌و‌کار شما نمی‌دانند. آن‌ها تنها با یک صفحه سروکار داشته‌اند و حتی بیشتر آن‌ها، صفحه خانه سایت شما را چک نخواهند کرد. آن‌ها نمی‌دانند که چه محصولاتی را به فروش می‌رسانید، نحوه ارسال محصولاتتان چگونه است، تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه شما چه هستند یا چه چیزی سایت شما را منحصربه‌فرد می‌کند. در ادامه از این 5 نکته کمک بگیرید تا جستجوکنندگان را به خریداران تبدیل کنید.

1- روی شهرت برند خود حساب نکنید

بیشتر کسانی که شما را از طریق جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو پیدا می‌کنند، سایت فروشگاه اینترنتی‌تان را به این خاطر انتخاب کرده‌اند که در نگاه اول، توانایی برطرف کردن نیازشان را داشتید. انتخاب شما به خاطر شناختن شرکت شما یا برندهایی که آن‌ها را به فروش می‌رسانید نیست.

به همین خاطر، سایت‌هایی که محصولات را براساس نوع برندشان دسته‌بندی می‌کنند و دسته‌بندی درستی برای انواع محصولات یا امکاناتشان ندارند، در سرچ ارگانیک دچار مشکل می‌شوند. برای سایت‌هایی که بیشتر روی برندهای خود محوریت دارند، جذب ترافیک در موضوعات غیر مرتبط با نوع برند کار سختی است. همچنین برای کاربران و جستجوکنندگانی که به دنبال یک نوع محصول هستند و برند خاصی را مد نظر ندارند، استفاده از سایت شما سخت است.

2- در تمام صفحات تبلیغ و فروش‌های ویژه را قرار دهید

قیمت محصولات و خدمات مهم‌ترین عامل جذب مشتری به وب‌سایت شما است. هر چه فروشگاه یا برند کوچک‌تری داشته باشید، قیمت رقابتی‌تر، به اصل مهم‌تری بدل می‌شود.

متاسفانه بیشتر مصرف‌کنندگان از نتایج جستجوی ارگانیک به سایت شما می‌رسند و نمی‌توانند تخفیفات ویژه یا تبلیغات صفحه اصلی شما را ببینند. مهم‌ترین تخفیف‌ها و تبلیغات سایت خود را در تمام صفحات فروشگاه آنلاین خود قرار بدهید.

بعضی از سایت‌ها از بنر‌های ایستا یا متحرک برای بالای تمام صفحات خود استفاده می‌کنند. بعضی دیگر از یک مدل پاپ آپ استفاده می‌کنند تا یک نوع محصول خاص را تبلیغ کنند؛ تعدادی دیگر یک بنر کوچک را در گوشه تصویر قرار می‌دهند؛ گروهی دیگر از وب‌سایت‌ها ترجیح می‌دهند که از بنرهایی استفاده کنند که با اسکرول کردن صفحه، بالا و پایین بروند.

بررسی کنید که کدام یک از این موارد بیشتر با سازوکار فروشگاه و سایتتان هماهنگی دارد و آن را در طراحی سایت خود استفاده کنید.

3- به آن‌ها اطمینان خاطر بدهید

شانس این که جستجوکنندگان، تا به حال با وب‌سایت شما آشنا نشده باشند و از نتایج گوگل، اولین تجربه کاربری‌شان را بسازید، بسیار زیاد است. آن‌ها احتمالا نام شرکت شما را نشنیده‌اند و به خرید از آن اطمینان ندارند.

برندهایی که کمتر برجسته‌اند، به دلایل بیشتری نیاز دارند که کاربران جدید خود را از خریدشان مطمئن کنند. به این مشتریان بالقوه کمک کنید که نسبت به خرید خود اطمینان خاطر حاصل کنند. شما می‌توانید با استفاده از موارد زیر، اعتماد نظر آن‌ها را جلب کنید.

–         یک صفحه «درباره ما» طراحی کنید و از پیشینه و اطلاعات کسب‌و‌کار خود، اطلاعات دقیق و درستی به کاربران ارائه بدهید.

–         استفاده از نمادها و گواهینامه‌های کیفیت مثل کسب مجوز اینماد می‌تواند سبب اطمینان خاطر مشتریان شود.

–         شماره تلفن خود را ذکر کنید. اگر برند شما یک گروه و شرکت تجاری است، قرار دادن شماره تلفن در قسمت‌های کمتر در دید، گزینه بهتری است. اگر یک فروشگاه شخصی دارید، شماره موبایل خود را در معرض دید کاربران قرار دهید.

–         قرار دادن گزینه چت آنلاین برای پشتیبانی آنی و فوری.

4- بخش نقد و بررسی کاربران را به سایت خود اضافه کنید

قرار دادن بخش نقد و بررسی کاربران موضوعی است که مخالفان زیادی دارد. این مخالفان، سه برهان عمده دارند:

–         اگر کسی نقد و بررسی ننویسد چی؟

–         اگر نقدها منفی باشند چی؟

–         زمان برای اداره این بخش را نداریم.

اما باید توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از سه عیب بالا، در برابر مزایای بخش نقد و بررسی کاربران چیزی نیستند. نقدها به دیگر خریداران اجازه تصمیم‌گیری مستقل را می‌دهند. برای سئو نیز، بخش نقد و بررسی کاربران می‌تواند یک منبع بسیار منحصربه‌فرد و غنی از محتواهای تولیدی کاربران باشد که قالب کلمات کلیدی صفحه را بهبود می‌بخشند.

اگر بخش نقد و بررسی کاربران را در سایت خود ندارید، نیازی هم به اضافه کردن سرویس بررسی کسب‌و‌کار گوگل نخواهید داشت. زیرا به سئو شما کمکی نمی‌کند و غیبت بخش نقد و بررسی کاربران در سایتتان را بیشتر مشخص خواهد کرد.

5- به مشتریان در انتخابشان کمک کنید

بیشتر جستجوکنندگان، هیچ تجربه‌ای از برند شما و خرید از آن ندارند. به همین دلیل این مشتریان اوقات سخت‌تری را برای انتخاب از میان گزینه‌های پیشنهادی شما خواهند داشت. انتخاب‌های اشتباه به بازگشتی‌های بیشتر می‌انجامد و خریداران را ناامید خواهد کرد و سبب نارضایتی‌شان خواهد شد.

کمک به خریداران در انتخاب درست اندازه، رنگ و دیگر انواع مختلف یک نوع محصول می‌تواند در نهایت سبب کمک به کسب‌و‌کار خودتان شود. از دکمه‌های «کمک»، بخش مقایسه محصول و دیگر امکانات مشابه برای کمک به مشتریان خود استفاده کنید. این کار سبب اطمینان بیشتر مشتری از خرید خود می‌شود و تعداد کالاهای برگشتی را به شکل چشم‌گیری کاهش خواهد داد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تعداد کمی از راه‌های بهبود نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران را برای سایت فروشگاه‌های اینترنتی به شما آموزش بدهیم. اگر راهکار دیگری برای جذب مشتری از موتورهای جستجو به نظر شما می‌رسد، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *