آموزشترفندها

لیزی لود یا لود تنبل چیست؟ معایب و مزایای بارگذاری تنبل

پیش تر در مورد محاسبه بسیار دقیق سرعت سایت به صحبت کردیم و به قابلیت بارگذاری تنبل اشاره کردیم. لود تنبل یا لیزی لود یکی از ترفندها برای افزایش سرعت سایت شما است. در این مقاله، لیزی لودینگ را به شما معرفی می‌کنیم و از اهمیت آن به شما خواهیم گفت.

معمولا وقتی یک کاربر صفحه‌ی وبی را باز می‌کند، کل محتوای صفحه دانلود می‌شود و در یک آن، از کل آن نسخه‌ای کامل تهیه می‌شود. با وجود آن که این کار به مرورگر وبِ کاربر اجازه می‌دهد که آن صفحه تحت وب را کَش کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربر بخواهد از تمام محتواهای دانلود شده در صفحه دیدن کند.

برای مثال، یک صفحه کامل گالری عکس دانلود می‌شود اما کاربر تنها پس از مشاهده چند عکس ابتدایی صفحه را ترک می‌کند. در این صورت، حافظه و پهنای باند هدر رفته است.

به جای بارگذاری تمامِ صفحه در هنگام مراجعه کاربر به صورت یک‌جا، محتواها می‌توانند در صورت دسترسی کاربر به یک بخش خاص از صفحه بارگذاری و دانلود شوند. با لیزی لودینگ صفحات به صورت بلوک‌های چیده شده بارگذاری می‌شوند. این بلوک‌ها تنها در صورتی پر می‌شوند که کاربر به محتوای آن‌ها نیاز داشته باشد.

لیزی لودینگ چیست؟

اما سوال اصلی این است که Lazy Loading چیست؟ وقتی کسی محتوایی ویدیویی، تصویری یا حتی متنی را به یک صفحه وب اضافه می‌کند، این محتوا، جایگاه خاصی را در صفحه اشغال می‌کند. وقتی که کاربر این صفحه وب را مرور می‌کند و به جایگاه محتوای مذکور می‌رسد، توسط مرورگر، کَش شده، و جایگزین محل نگه‌دارنده‌اش می‌شود و به کاربر نمایش داده می‌شود. برای مثال، اگر کاربر صفحه وبی را بارگذاری کند و بلافاصله مرورگر خود را ببندد، بخش بسیار کمی از آن صفحه را بارگذاری و دانلود کرده است.

تاثیر لیزی لودینگ روی سئو

یکی از مشکلات و معایب استفاده از لیزی لودینگ، تاثیر منفی‌اش روی رتبه سایت شما در موتورهای جستجو است. چون محتواها و منابع به صورت پیش‌فرض به عنوان بلوک‌های خالی تعریف می‌شوند، احتمال دارد که موتور جستجو از آن بگذرد یا آن را به شکل اشتباهی تعریف و ترجمه کند. از همه بدتر آن که می‌تواند به صورت کلی آن را نادیده بگیرد. بارگذاری تنبل یک جزء کامل از صفحه وب، مثلا یکی از پست‌های وبلاگ، می‌تواند به قیمت بی‌توجهی موتورهای جستجو به آن جزء تمام شود. در نتیجه، با توجه به این که محتوای آن ثبت نشده است، موتورهای جستجو نیز آن را در نتایج خود نشان نخواهند داد.

یکی از راهکارها برای حل این مشکل، ساختن لینک به محتواهایی است که قرار است به صورت تنبل بارگذاری شوند. این کار، یک صفحه وب خارج از محتوا را برای عملگرهای موتورهای جستجو می‌سازد. وقتی که موتور جستجو وب‌سایت شما را بایگانی می‌کند، این لینک‌ها را دنبال می‌کند و محتواهایی که پیدا می‌کند را ثبت می‌کند. این روش، وب‌سایت لیزی لود را به یک وب‌سایت سنتی بدل می‌کند؛ در حالی که کاربران همچنان محتوای بارگذاری شده را به صورت پویا و با استفاده از بارگذاری تنبل خواهند دید.

استفاده از لیزی لود یک مزیت هم برای سئو دارد؛ گوگل برای نمره‌دهی به سایت‌ها و تعیین رتبه‌شان در نتایج جستجو، روی سرعت بارگذاری آن‌ها بسیار حساس است. از آن‌جایی که استفاده از لیزی لود، سرعت سایت را افزایش می‌دهد و در نتیجه، زمان بارگذاری کاهش می‌یابد، این موضوع می‌تواند به سود شما و وب‌سایتتان تمام شود.

مثال هایی از لیزی لودینگ

وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سرویس وبلاگ‌نویسی و مدیریت تولید محتوا، راه‌حلی جامع و کلیدی برای لیزی لود فراهم آورده است که به آن Infinite Scroll گفته می‌شود و بیشتر قالب‌های تحت این سامانه مدیریت محتوای اینترنتی از آن پشتیبانی می‌کنند. برای فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی آن باید از بخش تنظیمات وردپرس، وارد بخش «نوشتن» شوید. اگر قالب شما آن را پشتیبانی کند، گزینه‌ای با نام Infinite Scroll را می‌توانید فعال یا غیرفعال کنید.

اما اگر قالب شما از آن پشتیبانی نمی‌کند، جای هیچ نگرانی نیست. افزونه‌های وردپرسی زیادی برای فعال‌سازی و استفاده از خدمات لیزی لود یا اینفینیت اسکرول وجود دارد.

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، اینفینیت اسکرول محتواها را همان‌طور که کاربر به پایین صفحه می‌رود لود می‌کند. فوتر صفحه، که به صورت معمول در صفحات وب نامحدود قابل مشاهده نیست، به عنوان پوششی زیر محتواهای اسکرولی قرار می‌گیرد. وردپرس ادعا می‌کند که کاربران پست‌های بیشتری را در صورت فعال بودن «اینفینیت اسکرول» نسبت به روش‌های سنتی، می‌خوانند.

خود سایت گوگل هم روشی متفاوت را برای نمایش نتایج جستجوی عکس‌ها به کار می‌گیرد. در حالی که کاربر به پایین اسکرول می‌کند، بلوک عکس‌ها با مختصر توضیحاتی نشان داده می‌شوند. پس از این که تعداد مشخصی عکس نمایش داده شدند، یک دکمه به کاربر اجازه می‌دهد که عکس‌های بیشتری را بارگذاری کند. با ساختن این دکمه، گوگل هر دو ترفند «اینفینیت اسکرولینگ» و «لیزی لودینگ» را برای ساختن روشی هایبرید و پویا به کار گرفته است.

مزایای لیزی لودینگ

در ابتدا از معایب این روش گفتیم. اما حال وقت آن است که مزایای آن را به شما معرفی کنیم.

1- لیزی لودینگ سبب به وجود آمدن تعادلی بین بهینه‌سازی محتوای بارگذاری شده و ساده‌سازی تجربه کاربری می‌شود.

2- از آن‌جایی که در ابتدا بخش کوچکی از صفحه بارگذاری می‌شود، کاربران سریع‌تر به محتوای مورد نظرشان می‌رسند.

3- کسب‌و‌کارها کمتر با مشکل ترک‌شدن توسط کاربران مواجه می‌شوند؛ زیرا محتوا به صورت سلسله‌وار به کاربران نمایش داده می‌شود و احتمال رها کردن صفحه را کاهش می‌دهد.

4- کسب‌و‌کارها با هزینه‌های منابع کمتری روبرو خواهند شد. زیرا لیزی لودینگ میزان ترافیک و پهنای باند سرور سایت را کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

نحوه ارائه محتوا و محصولات وب‌سایتتان، اهمیت بسیار زیادی در ساختن تجربه کاربری بی‌نقصی برای کسانی دارد که از فروشگاه اینترنتی‌تان بازدید می‌کنند. بارگذاری پویا به کاربر اجازه می‌دهد که محتواهای بیشتری را بدون این که از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر بپرد یا منتظر رفرش مرورگر باشد، جستجو کند. وقتی از این روش به درستی استفاده شود، لیزی لودینگ می‌تواند به شما در عرضه محتوایی بسیار بیشتر از آن‌چه که کاربر فکرش را می‌کند، یاری برساند.

استفاده از لیزی لودینگ می‌تواند سبب بارگذاری سریع‌تر یک وب‌سایت شود، پهنای باندش را نجات دهد و یک تجربه وب‌گردی خوب و بی‌نقص بسازد. تقریبا نیمی از تمام کاربرانی که از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند، تنها یک صفحه را می‌بینند. با اضافه کردن تدریجی محتوا، در حالی که کاربر به پایین اسکرول می‌کند، این یک بازدید می‌تواند به سود شما و مجموعه‌تان تمام شود و کاربر جدیدی را به سایت خود جذب کنید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *