آموزش

چگونه مارکت پلیس های نوظهور فرایند خرید آنلاین را ساده و جذاب کرده‌اند؟

گزارش جدید شرکت 3C که شرکتی در حوزه تجارت الکترونیک است، نشان‌دهنده مزایای اقتصادی مارکت پلیس های آنلاین برای فروشندگان و برندها است. نه تنها آن‌ها به ارزش برند با دریافت بازخورد و معرفی به گروه بزرگی از خریداران کمک می‌کنند و هزینه‌های راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را کاهش می‌دهند، بلکه قلب تپنده‌ای برای خلق درآمد هستند. 

مقاله‌ای نوشته کالی مور از وب‌سایت فوربس با کمی دخل و تصرف؛

داده‌هایی که از این گزارش استخراج شده‌اند نشان می‌دهد در سال‌های اخیر، مارکت‌پلیس‌های آنلاین چیزی حدود 145.1 میلیارد دلار خلق ارزش برای کسب و کارهای خرد ایجاد کرده‌اند. 59 میلیارد دلار این مبلغ، برای جذب مشتری برای فروشندگان بوده، 37 میلیارد دلارش به آکاه‌سازی برند اختصاص یافته و قریب به 30 میلیون دلارش در صرفه‌جویی هزینه‌ها رخ داده است.

جیک وارد، رییس موسسه 3C می‌گوید:

مارکت پلیس های آنلاین به فروشندگان خرد و فروشگاه‌های محلی اجازه می‌دهد که به مشتریانی از سراسر جهان دسترسی داشته باشند. آن‌ها سبب تسهیل دسترسی به مشتریان و افزایش اعتبار فروشندگان می‌شوند. اعتماد مصرف‌کنندگان به خرید آنلاین در مارکت‌‌پلیس‌ها بیشتر از فروشگاه‌های آنلاین تک منظوره است.

ما بازیگران تاثیرگذار صنعت مارکت پلیس آنلاین نظیر آمازون، ای‌بی، اتسی در عرضه بین‌الملل و دیجیکالا در ایران را می‌شناسیم. اما در دوران کرونا که همه به سوی خرید آنلاین سوق داده شده‌اند، این برندها تمام هم و غمشان را متوجه به‌کارگیری و اکتشاف برندها و محصولات جدید کرده‌اند. مخاطبان هدف آن‌ها اکنون به مصرف‌کنندگان منفعل اینترنتی تبدیل شده‌اند؛ یعنی کسانی که نسبت به خرید آنلاین مطمئن نیستند یا پیش‌تر آن را تجربه نکرده‌اند.

مارکت‌پلیس‌های جدید و نوظهور به یک نقطه ضعف بزرگ در خرید آنلاین توجه کرده‌اند و آن چیزی نیست جز «سخت بودن انتخاب در خرید آنلاین».

آنا آنجلیک، کارشناس راهبردی در این باره می‌گوید:

روانشناسی به ما یاد می‌دهد که وقتی با گزینه‌های متعددی روبرو می‌شویم، معمولا تصمیم می‌گیریم که انتخابی انجام ندهیم و منفعل باقی بمانیم. برای فروشندگان بهتر است که محصولات خود را دسته‌بندی کنند تا خریداران بتوانند با دقت و نتیجه بهتری گزینه‌های خود را ارزیابی کنند. این‌جاست که پلتفرم‌های ناظر وارد می‌شوند.

اما تمام کار این پلتفرم‌ها به نظارت بر دسته‌بندی و شیوه ارائه محصولات خلاصه نمی‌شود. به نظر آنجلیک، نظارت و مدیریتی که پلتفرم‌های جدید مارکت‌پلیس ارائه می‌دهند، برای خریداران نیز ارزش مضاعفی قائل می‌شود.

ما یک کیف ساده را نمی‌خریم. ما کیفی را می‌خریم که توسط شخص X طراحی شده باشد، یا توسط شخص Y انتخاب شده باشد یا این که از مجموعه Z باشد. محصولاتی که ارزشمند‌تر هستند، در گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌های مجزا عرضه می‌شوند. این نظارت و مدیریت به محصولات داستان، روایت و نقطه‌نظر فرهنگی اضافه می‌کند.

این همان روشی است که مارکت پلیس The Lobby از آن استفاده می‌کند. لابی مارکت‌پلیسی مدرن است که به عنوان پلی میان خرید آنلاین و در فروشگاه عمل می‌کند. این پلتفرم، با ویدیوهای موجود در صفحه محصولات، تجربه خریدی را به ارمغان می‌آورد که بسیار مشابه خرید از نزدیک است. ویدیوهای اینفلوئنسری به خریداران اجازه می‌دهد که جزئیات محصول را ارزیابی کنند، در مورد اندازه‌اش اطلاعات درستی به دست بیاورند و از چهره‌های معروف صنعت مد و پوشاک، در مورد پوشش خود، نکاتی را یاد بگیرند. همه این کارها بدون ترک کردن خانه، شگفت‌انگیز است!

مارکت پلیس لابی

برندهایی که با لابی همکاری می‌کنند، براساس فاکتور‌های مختلفی مثل منحصربه‌فرد بودن، کیفیت محصولات، نوآوری، دوام، تنوع نژادی مدیران، داستان برند و موارد گوناگون دیگری انتخاب می‌شوند.

ایتالیست یکی دیگر از مارکت‌پلیس‌های آنلاین است که خدمات جدید و نوآورانه‌ای را در قالب خدمات به خریداران خود عرضه می‌کند. مشتریان در این مارکت‌پلیس می‌توانند به دنبال محصولات لوکس و گران‌قیمتی بگردند که به ماهرانه‌ترین شکل ممکن ساخته شده‌اند و به صورت مستقیم از ایتالیا صادر شده‌اند.

این مارکت‌پلیس که توسط کارآفرین ایتالیایی، دیگو آبا تاسیس شده است، با بیش از 1000 برند بین‌المللی مختلف و بوتیک همکاری دارد. قیمت محصولات این مارکت‌پلیس مساوی با قیمت آن‌ها در بازار ایتالیا است که سبب ارزان‌تر بودن 40 درصدی آن‌ها نسبت به دیگر نقاط دنیا باشد.

رشد و تطبیق‌پذیری این مارکت‌پلیس تا کنون قدرتمند بوده است. هر ساله، 25 درصد به مشتریان این برند افزوده می‌شود و در سال 2020، پنجاه شریک تجاری جدید را جذب کردند. شصت درصد از خریدهای تکمیل شده از ایتالیست را مشتریانی انجام داده بودند که پیش‌تر از آن خرید موفقی داشتند. این خبر خوبی برای بوتیک‌های مستقل در ایتالیا است که از دسترسی بی‌سابقه‌ای که ایتالیست فراهم آورده بهره می‌جویند. مخصوصا در دوران همه‌گیری و قرنطینه بیماری کووید-19 که اقبال عمومی به خرید حضوری، به کمترین میزان خودش در طول تاریخ رسیده است.

مارکت‌پلیس دیگری که در راه نوآوری توانسته به موفقیت برسد، گروه The Yes است. یس توسط تعدادی از کارمندان و مدیران اجرایی سابق شرکت‌هایی مثل گوگل و بینگ تاسیس شده است و کارشناس فشن و خلاقیت، تیلور توماسی هیل آن را مدیریت می‌کند. این کسب و کار بر پایه هوش مصنوعی به مشتریان خود محصولات متنوعی را ارائه می‌دهد. یس یک اپلیکیشن است که به خریداران اجازه می‌دهد محصولات مربوط به حوزه پوشاک و مد را با انتخاب گزینه «آری» یا «خیر»، از میان محصولات 150 برند مختلف، انتخاب یا رد کنند.

77 درصد کاربران این مارکت پلیس تا کنون لیستی تحت عنوان «Yes List» ساخته‌اند و اپلیکیشن این شرکت، بیش از 4 میلیون گزینه «بله» یا «خیر» را دریافت کرده است. وفاداری مشتریان به مارکت پلیس یس بسیار زیاد است؛ به طوری که در طول یک ماه، 35 درصد خریداران، برای خرید دوباره به این سایت مراجعه می‌کنند.

اما آینده این مارکت‌پلیس‌های نوین و نوآور چطور خواهد بود؟ اگر از آنجلیک این سوال را بپرسید، او باور دارد که اگر مارکت‌پلیس‌های نوآور پا به عرصه نگذارند، برندها نمی‌توانند از تمام توان مارکت‌پلیس‌ها استفاده کنند و روایت و داستانی درست و مناسب را در مورد محصولات خود تعریف کنند. در نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی در مارکت‌پلیس‌ها ثمری نخواهد داشت و راه‌اندازی یک سایت فروشگاه اینترنتی، نتیجه بهتری خواهد داد. او می‌گوید:

اگر به گوگل و آمازون دقت کنید، آن‌ها همه چیز را به عنوان یک کالای اقتصادی می‌بینند. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای خلق و صیانت از بازار یک برند، حفاظت از آن با یک داستان و یک نقطه‌نظر روایی است. برندهایی که روش خود را تغییر می‌دهند و بیشتر از آن که روی محصولاتشان کار بازاریابی را انجام دهند، تلاش می‌کنند تجربه خرید ویژه و منحصربه‌فردی بسازند.

البته از آن‌جایی که مارکت‌پلیس‌ها در ایران هنوز نتوانسته‌اند این موضوع را عملی کنند و حتی به آن توجهی هم نشان نداده‌اند، بهترین گزینه آن است که در کنار حضور در این مارکت‌پلیس‌ها برای استفاده حداکثری از بازار، راه اندازی سایت فروشگاه آنلاین و ساختن تجربه‌ی خریدی منحصربه‌فرد را نیز برای مشتریان خود در نظر داشته باشید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *