آموزشراه اندازی فروشگاه

ووکامرس چیست؟ معرفی مزیت های استفاده از فروشگاه ووکامرسی

هر ساله، تعداد زیادی کسب‌و‌کار اینترنتی و فروشگاه آنلاین راه‌اندازی می‌شوند. همه‌گیری ویروس کرونا، مدیران زیادی را به فکر تاسیس فروشگاه آنلاین انداخته است. اما این مدیران، گزینه‌های زیادی را برای انتخاب پلتفرم مورد نظرشان پیش روی خود دارند و انتخاب به نظر سخت می‌آید. از بهترین فروشگاه سازها گرفته تا سرویس‌های خودمیزبان، انواع مختلفی از پلتفرم‌های مدیریت فروشگاه آنلاین وجود دارد. امروز در مورد افزونه محبوب وردپرس، یعنی ووکامرس و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین ووکامرسی صحبت خواهیم کرد.

ووکامرس چیست؟

ووکامرس یک افزونه تجارت الکترونیک، برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. شما در وردپرس قابلیت راه‌اندازی یک سایت ساده و شخصی‌سازی آن در همه زمینه‌ها را خواهید داشت. چیزی که وردپرس را به یک گزینه فوق‌العاده بدل می‌کند، کم‌هزینه بودن آن در کنار هزاران افزونه و قالب متفاوتی است که می‌توانید تهیه و شخصی‌سازی کنید.

مزیت استفاده از ووکامرس

در حال حاضر حدود 4.5 میلیون سایت از افزونه ووکامرس استفاده می‌کنند که این از تعداد تمام سایت‌های میزبانی‌شده توسط فروشگاه‌سازها بیشتر است و ووکامرس را به پرطرفدارترین پلتفرم مدیریت فروشگاه آنلاین تبدیل می‌کند. ووکامرس کاربرپسند است، همگام با پیشرفت تجارت الکترونیک، رشد می‌کند، قدرتمند و انعطاف‌پذیر است و امکاناتی دارد که همه را راضی خواهد کرد.

مدیریت محصولات و انبارداری آنلاین، مدیریت مالیات، درگاه‌های پرداخت امن و ادغام با شیپینگ و ارسال کالاها از امکانات مهم ووکامرس هستند. می‌توان گفت که ووکامرس محبوب‌ترین و بهترین افزونه وردپرس است و استفاده از آن به شما اجازه می‌دهد که هم در سئوی محتوا سایت خود را به بهترین شکل بهینه کنید و هم از قابلیت‌های تجارت الکترونیک برای رشد و بهبود کسب‌و‌کارتان بهره ببرید.

در زیر به تشریح ده مزیت ووکامرس و راه اندازی سایت فروشگاه آنلاین ووکامرس خواهیم پرداخت.

1- هزینه ووکامرس

وقتی یک فروشنده، به دنبال انتخاب پلتفرم می‌رود، هزینه نقشی اساسی را ایفا می‌کند. گزینه‌های موجود برای تجارت الکترونیک، از رایگان تا هزینه‌های سرسام‌آور چند میلیون تومانی به صورت سالانه، متغیر هستند اما تفاوت قیمت‌ها، لزوما ارتباط مستقیمی با قابلیت‌ها و امکانات این پلتفرم‌ها ندارد.

ووکامرس با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ویژه تجارت الکترونیک توانایی رقابت را دارد اما از آن‌جایی که رایگان است، هر کارآفرین یا کسب‌و‌کاری می‌تواند از مزیت‌ها و قابلیت‌هایش، بدون متحمل شدن هزینه زیاد برای قراردادهای پشتیبانی یا حق استفاده از نرم‌افزارها، استفاده کند.

البته باید توجه داشته باشید که تعدادی از افزونه‌ها و نرم‌افزارهای شخص ثالث وجود دارند که برای استفاده از آن‌ها ملزم به پرداخت هزینه خواهید بود. همچنین برای دسترسی به امکانات ویژه تعدادی از بهترین افزونه‌های رایگان ووکامرس، باید مبلغی را پرداخت و حساب کاربری ویژه تهیه کنید. اما خود ووکامرس، رایگان است. به علاوه، تقریبا برای هر کاری که بخواهید انجام بدهید، یک افزونه رایگان نیز وجود دارد.

اما باید توجه داشته باشید که برای استفاده از این پلتفرم، به یک سرویس میزبانی و هاستینگ نیاز خواهید داشت. خرید دامنه نیز یکی دیگر از هزینه‌هایی است که در صورت انتخاب ووکامرس متحمل آن خواهید شد.

2- ووکامرس چندتکه و ماژولار است

درست مانند وردپرس، ووکامرس نیز از مجموعه امکانات غنی‌ای بهره می‌برد که می‌توانید آن‌ها را با کمک افزونه‌های دیگر، بسط بدهید. فروشندگانی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، از این چندتکه‌ای بودن، بیشترین سود را می‌برند. آن‌ها به هزاران افزونه و قالب وردپرسی در کنار هزاران افزونه دیگری که برای WooCommerce توسعه داده شده‌اند، دسترسی خواهند داشت.

هوشمندی سامانه‌های ماژولار، از آن جهت است که به دولوپرها برای توسعه افزونه‌های جدید و ادغام آن‌ها، کمک می‌کنند. به عبارتی شما می‌توانید بهترین امکانات را دستچین کنید و کنار یک‌دیگر قرار بدهید. چنین چیزی در سامانه‌های یک‌پارچه یا فروشگاه‌سازها ممکن نیست. با استفاده از افزونه‌های مناسب و مطمئن، ووکامرس می‌تواند پلتفرم تجارت الکترونیک بی‌نقصی برای هر فروشنده‌ای باشد. باید توجه داشته باشید که برای استفاده از تمام امکانات ووکامرس و پلاگین‌های آن، باید آن‌ها را به‌روز نگه دارید. اگر آپدیتی منتشر شده است، آن را دانلود و نصب کنید. 

این افزونه‌ها می‌توانند عملکرد سایت شما را در بخش‌های ارسال کالا، پرداخت‌ها، نحوه پردازش سفارشات و صدها مورد دیگر، بهبود ببخشند. توسعه‌دهندگان ووکامرس نیز تعدادی پلاگین مختلف را توسعه داده‌اند و استفاده از آن‌ها را پیشنهاد کرده‌اند.

3- ووکامرس همان وردپرس است

شاید از خودتان بپرسید که «مگر ووکامرس یک افزونه زیرمجموعه‌ای برای وردپرس نیست؟». جواب بله است. اما این اصلا به معنای ضعف WooCommerce در برابر پلتفرم‌هایی که فقط به منظور تجارت الکترونیک توسعه داده شده‌اند نیست.

در حقیقت، ریشه‌های ووکامرس به‌عنوان یک افزونه وردپرسی، نه تنها باعث ضعفش نیست، بلکه یکی از نقاط قوت آن است. دلیل محبوبیت بی‌نظیر وردپرس، انعطاف‌پذیری و کارآمدی‌اش است. میلیون‌ها کسب‌و‌کار مختلف، وردپرس را به این دلیل انتخاب می‌کنند که بهترین زیربنا برای سایتشان است. وردپرس سریع و ایمن است و استفاده از آن سهولت خاصی دارد.

ووکامرس تمام نقاط قوت و اعتبار وردپرس را به کار می‌گیرد و تجربه‌ای فوق‌العاده را در eCommerce برای فروشندگان و مشتریان، می‌سازد.

4- با این پلتفرم می‌توانید همه چیز بفروشید

ووکامرس پلتفرمی انعطاف‌پذیر است. اگر می‌خواهید چیزی را به فروش برسانید، می‌توانید از این پلتفرم کمک بگیرید. محصولات فیزیکی، دیجیتالی، اشتراک مجلات و روزنامه‌ها، قرارها و بلیط همایش‌ها، همه با کمک ووکامرس به فروش می‌رسند. فرقی ندارد که قصد داشته باشید یک محصول دیجیتالی به‌خصوص یا یک بازه وسیع از محصولات فیزیکی را به فروش برسانید؛ WooCommerce ابزاری همه‌کاره برای تجارت الکترونیک شما خواهد بود.

5- انجمن توسعه‌دهندگان پرطراوت و پویا

هم ووکامرس و هم وردپرس، هر دو از نرم‌افزارهای متن‌باز (اوپن سورس) هستند. این یعنی فروشندگان آزاد و مختار هستند که قابلیت‌های مهمی را اضافه کنند. آن‌ها افزونه‌های جدیدی را می‌سازند و قالب‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را طراحی می‌کنند. برای دیگر اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک، کار سختی را در پیدا کردن توسعه‌دهندگان مشابه خواهید داشت. اگر هم چنین افرادی را پیدا کنید، استفاده از آن‌ها، هزینه زیادی را به‌عنوان دستمزد  در پی خواهد داشت.

فروشندگان ووکامرسی از حضور فعال جمع بزرگی از توسعه‌دهندگان و کارشناسان ارشد WooCommerce سود می‌برند. اگر می‌خواهید که در فروشگاه ووکامرسی خود تغییری ایجاد کنید، پیدا کردن شخصی با شایستگی‌های لازم برای انجام کار، سخت نخواهد بود.

6- ابزار قدرتمند تحلیلی

هر چه بیشتر در مورد مشتریان و نحوه واکنش‌های آن‌ها به محصولات و فروشگاهتان بدانید، بهتر می‌توانید در کسب‌و‌کارتان پیشرفت کنید. ووکامرس به صورت پیش‌فرض مجموعه‌ای گسترده از ابزارهای نمایش و تحلیل آمار را با رابط کاربری ساده و قابل درک، در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر آن، ادغام WooCommerce با دیگر ابزارهای خارجی تحلیل داده‌ها، مثل گوگل آنالیتیکس، با استفاده از افزونه‌های مناسب، کار راحتی است.

ابزار تحلیلی ووکامرس
نمونه‌ای از نمودارهای تحلیلی ووکامرس

7- با کسب‌و‌کار شما رشد می‌کند

هنگام انتخاب یک پلتفرم برای تجارت الکترونیک، به آینده کسب‌و‌کار خود نیز فکر کنید. شاید اکنون فروشگاه کوچکی داشته باشید اما در گذر زمان، رشد خواهید کرد و به امکانات بیشتری نیاز خواهید داشت. به همین منظور، باید اپلیکیشنی را انتخاب کنید که قابلیت پشتیبانی از یک فروشگاه شلوغ را داشته باشد اما در روزهای ابتدایی استفاده، پیچیده نباشد و به راحتی راه‌اندازی شود.

ووکامرس میزبان فروشگاه‌هایی در مقیاس کوچک تا بسیار بزرگ است. فروشگاه‌هایی با چند محصول محدود تا فروشگاه‌هایی با هزاران محصول مختلف. فروشگاه‌هایی با چند مشتری اندک در ماه تا فروشگاه‌هایی با صدها خریدار در دقیقه. امکانات و وسعت عملکردی WooCommerce را دست‌کم نگیرید.

8- مدیریت محتوای سطح اول

همان‌طور که احتمالا از یک سامانه تجارت الکترونیک بر پایه محبوب‌ترین سامانه مدیریت محتوا انتظار داشتید، ووکامرس در زمینه تولید محتوا، هیچ کم و کسری ندارد.

محتوا یکی از مهم‌ترین اجزای بازاریابی تجارت الکترونیک، بهینه‌سازی فروش و سئو است. ووکامرس و وردپرس در کنار هم، امکانات زیادی برای مدیریت محتوا ارائه می‌دهند. وبلاگ‌نویسی، صفحات لندینگ، بازاریابی با استفاده از ایمیل و توضیحات محصولات، تعدادی از امکانات تولید محتوایی هستند که با استفاده از WooCommerce به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. همچنین افزونه‌های سئو سازگار با ووکامرس مثل Yoast، کار فروشندگان را برای بهینه‌سازی محتوا جهت جستجو آسان می‌کنند.

9- ووکامرس سریع است

وردپرس و ووکامرس می‌توانند تجربه‌ای سریع و واکنش‌گرا را در قالب تجارت الکترونیک برای همه فروشگاه‌ها به ارمغان بیاورند. البته این پلتفرم باید در بستر یک هاست و سرویس خودمیزبان قدرتمند باشد تا بهترین عملکرد را از آن شاهد باشید. البته وردپرس نیز معایب خودش را دارد. 

10- ووکامرس برای فروختن ساخته شده است

جدای از تمام چیزهایی که گفته شد، ووکامرس برای فروختن محصولات شما ساخته شده است و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. این افزونه وردپرسی تمام آن‌چه را که یک فروشنده تجارت الکترونیک نیاز دارد فراهم می‌کند تا کسب‌و‌کارتان را راه بیندازید و مدیریت کنید. تعدادی از این امکانات عبارت‌اند از:

  • بیش از 100 درگاه مختلف پرداخت که می‌تواند با فروشگاه شما ادغام شود. همچنین پشتیبانی از درگاه‌های پرداخت بانک‌های ایرانی؛
  • امکان انتخاب روش‌های متفاوت حمل‌و‌نقل کالا و قابلیت محدودسازی مناطق ارسال و نوع ارسال؛
  • سازوکاری ساده برای مدیریت محصولات و انبارداری، بازگشت وجه، مدیریت سفارشات، مدیریت ایمیل‌ها و هر چیز دیگری که برای مدیریت مفید و بهینه فروشگاه اینترنتی خود نیاز دارید؛
  • امکان انتخاب از بین هزاران قالب رایگان و پرمیوم WooCommerce که همگی کاربرپسند و واکنش‌گرا هستند، در کنار امکان طراحی شخصی‌سازی شده فروشگاه آنلاین به صورت منحصربه‌فرد؛
  • بایگانی سطح جهانی که به فروشندگان تازه‌کار در راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه آنلاینشان کمک می‌کند.

چرا باید ووکامرس را انتخاب کنیم؟

به طور خلاصه، چون ووکامرس راه‌حلی کامل برای تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد که سریع است، استفاده از آن آسان است و با نیازهای کسب‌و‌کار شما، قابلیت تطبیق خواهد داشت.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *