آموزش

لینک داخلی چیست و چرا اهمیت دارد؟ ده سوال و پاسخ در مورد لینک داخلی

لینک های داخلی، لینک‌هایی هستند که شما در مطلبتان و وبسایت خودتان به سایر مطالب خودتان در همان سایت می‌دهید. یعنی لینک‌ها در داخل سایت مانده‌اند و از خارج سایت نیامده‌اند. لینک داخلی می‌تواند کمک بسزایی به پیشرفت سایت شما و جذب مخاطب داشته باشد.

اصول سئو مهم‌ترین عامل رشد سایت‌های اینترنتی هستند. اولین چیزی که سبب پیشرفت کسب‌وکار اینترنتی شما می‌شود، بازاریابی است و سئو بهترین وسیله برای بازاریابی محتواها و محصولات شما به شمار می‌رود. شما می‌توانید محصولات خود را به بهترین شکل ممکن در گوگل به نمایش بگذارید تا هر وقت کسی آن محصول یا موارد مشابهش را جستجو کرد، به سایت شما برسد. این کار برای جذب مشتریان نیز حیاتی است. شما می‌توانید در مطالب خود، به دیگر صفحات وب‌سایت فروشگاه اینترنتی خود با لینک‌دهی داخلی، ارجاع بدهید. امروز به 10 سوال مرسوم درباره لینک داخلی در سایت ، پاسخ خواهیم داد.

لینک های داخلی به بهینه سازی موتور جستجو کمک می‌کنند. اما دانستن نحوه استفاده از لینک داخلی و درک ارزش آن‌ها همیشه روشن نیست. در ادامه ده سوال مرسوم پیرامون موضوع لینک داخلی و مدیریت آن‌ها را برای بهبود سئو، پاسخ می‌دهیم.

10 سوال مرسوم لینک داخلی

1- تفاوت لینک داخلی و لینک خارجی در چیست؟

اگر ساده بخواهیم بگوییم، مهم این است که چه کسی لینک‌دهی را انجام دهد. شما روی لینک‌های داخلی وب‌سایت خود کنترل کامل دارید. یعنی از یکی از صفحات خود به دیگری لینک کرده‌اید. اما لینک‌های خارجی لینک‌هایی هستند که در سایت‌های دیگر به صفحات سایت شما ارجاع می‌دهند. به لینک‌های خارجی، بک لینک نیز گفته می‌شود.

برای مثال، اگر ما به مطلب دیگری از بلاگ ترب لینک‌دهی انجام دهیم، به آن لینک داخلی گفته می‌شود. اما اگر سایت دیگری، به مطلب «آموزش نحوه ثبت نام در ترب» ارجاع بدهد، لینک خارجی است.

2- لینک داخلی چطور سبب بهبود سئو می‌شود؟

لینک‌های داخلی سه کار مهم را انجام می‌دهند. آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

–         لینک‌های داخلی به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که شما اولویت‌هایی دارید و صفحاتی را به عنوان صفحات بااهمیت‌تر انتخاب کرده‌اید. این به صفحات سایت شما، ارزش بیشتری می‌بخشد.

–         کلماتی که با آن‌ها صفحه دیگر را لینک کرده‌اید، توضیح خلاصه‌ای از آن‌چه که کاربر یا موتور جستجو در صفحه بعد می‌بیند را نشان می‌دهد و مطابقت و ارتباط آن نشان داده می‌شود.

–         سبب ارتباط بین صفحات می‌شود. احتمال کمی وجود دارد که صفحات نامربوط به یک‌دیگر لینک شوند. هر دو صفحه‌ای که به هم لینک می‌شوند، از نظر محتوایی با یک‌دیگر دارای تشابهاتی هستند؛ یا همدیگر را کامل می‌کنند. این سبب معنی‌بخشی بیشتر به هر کدام از این صفحات می‌شود.

لینک‌های خارجی بیشترین ارزش را به صفحات شما می‌بخشند اما لینک‌های داخلی نیز به توزیع بهتر ارزش‌های صفحات سایت شما کمک می‌کند. این یعنی در سرچ ارگانیک، صفحات بیشتری از شما به دید مخاطب می‌رسد.

3- به چه صفحه‌ای باید لینک داخلی بدهم؟

به صفحاتی که می‌خواهید رتبه بهتری داشته باشند، لینک‌دهی کنید. هر چه بیشتر نیاز دارید که آن صفحه دیده شود، لینک‌های بیشتری به آن نیاز است.

4- لینک های داخلی را کجا قرار بدهیم؟

از صفحاتی لینک کنید که ارزش بالاتری دارند؛ مثل صفحه خانه یا صفحات دسته‌بندی. اما تمام صفحات و پیج‌های مرتبط، گزینه‌های خوبی برای لینک‌دهی هستند. هر صفحه‌ی سایت شما توسط بخش ناوبری هدر و فوتر به دیگر بخش‌های آن لینک‌دهی شده است. از ساختار ناوبری استفاده کنید تا مهم‌ترین صفحات خود را لینک‌دهی کنید.

همچنین می‌توانید لینک‌های مرتبط محتوایی را در بدنه اصلی صفحه و متن پست‌ها قرار دهید. برای مثال می‌توانید از یک پاراگراف در صفحه خانه سایت خود به مهم‌ترین صفحه دسته‌بندی خود لینک‌دهی داشته باشید. مطمئن شوید که لینک‌ها بخشی از طراحی صفحه سایت هستند. این‌گونه ظاهر وب‌سایت خود را نیز حفظ کرده‌اید. البته استفاده از لینک‌دهی داخلی در مطالب سایت، امری ضروری و حیاتی است. قرار دادن تعداد زیادی لینک در پایین صفحه، تنها برای مقاصد سئو، اسپم حساب می‌شود و موتورهای جستجو آن را در نظر نمی‌گیرند؛ حتی در مجموع، سایت شما امتیاز منفی دریافت می‌کند.

5- سایت فروشگاه اینترنتی من باید چه تعداد لینک داخلی داشته باشد؟

هیچ پاسخ کاملا درستی به این سوال وجود ندارد. دقت داشته باشید که لینک‌ها باید به محتوا مرتبط باشند تا رضایت مشتریان و خریداران سایت شما را جلب کنند و برای آن‌ها کاربردی باشند. قرار دادن بیش از سه لینک در یک جمله می‌تواند برای خوانندگان و مشتریان شما آزاردهنده باشد. اما اگر مثلا یک لیست درست کرده‌اید، می‌توانید به شش گزینه موجود در لیست، شش لینک مختلف بدهید.

6- متن لینک داخلی چه باید باشد؟

بخش قابل رویت لینک که «Link text» یا «Anchor text» نامیده می‌شود، باید عبارتی کلیدی یا یک جمله مرتبط باشد. از استفاده عبارت‌هایی مثل «اینجا کلیک کنید» یا «بیشتر بدانید» خودداری کنید. مگر این که بخواهید چنین کلماتی در گوگل امتیاز بگیرند!

7- آیا باید از وبلاگ خود به سایت فروشگاه اینترنتی خود لینک بدهم؟

بله. یک وبلاگ یا بخش محتوایی فروشگاه اینترنتی شما باید به سایت فروشگاه اینترنتی شما لینک شده باشد. لینک‌های سایت‌های بزرگتر و مهم‌تر، ارزش بسیار بالاتری دارند. حال اگر این سایت، دامنه اصلی شما باشد، چه بهتر. برای مثال ما در ترب، سعی می‌کنیم همواره از وبلاگ به سایت ترب و از پنل ترب به وبلاگ ترب، لینکدهی داخلی را انجام بدهیم.

8- چگونه یک لینک HTML درست کنم؟

ساختن لینک‌های داخلی به زبان اچ‌تی‌ام‌ال کار سختی نیست. البته دیگر نیاز چندانی هم به این کار ندارید. ویرایشگرهای متن و واژه‌پردازها کار را آسان کرده‌اند و شما می‌توانید به سادگی ساختن لینک داخلی را انجام بدهید. اما به هر حال، اگر خواستید، می‌توانید از تصویر زیر کمک بگیرید.

لینک داخلی به صورت HTML

9- نحوه لینک داخلی در وردپرس چگونه است؟

در وردپرس، ساختن لینک داخلی، به سادگی کپی‌کردن URL صفحه‌ای است که می‌خواهید به آن لینک کنید. تنها کافیست که ابتدا متن مورد نظر خود را انتخاب کنید، در بخش ویرایشگر و واژه‌پرداز وردپرس روی دکمه زنجیر که در پایین نشان داده شده است کلیک کنید و در پنجره‌ای که باز می‌شود، لینک خود را کپی کنید.

10- چگونه لینک های معیوب را تشخیص بدهم؟

همان‌طور که سایت فروشگاه اینترنتی شما پیشرفت می‌کند و مطالب جدیدی را به آن اضافه می‌کنید و لینک‌های URL پیشین را تغییر می‌دهید، باید به حساب لینک‌های معیوب برسید. در بخش Coverage گوگل سرچ کنسول می‌توانید گزارش لینک‌های معیوب را دریافت کنید. این بخش، لینک‌های معیوبی را که کاربران را به ارور 404 منتقل می‌کند، برای شما لیست می‌کند. برای هر کدام از این URLها، می‌توانید از بخش ارزیابی لینک‌ها در محیط سرچ کنسول استفاده کنید تا ببینید در چه صفحاتی به آن لینک صورت گرفته است.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *