آموزش

آموزش تحقیق کلمات کلیدی محصول محور برای فروشگاه های اینترنتی

برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای تجاری مثل فروشندگان چند کاناله (آفلاین و آنلاین)، فروشندگان اینترنتی و عمده‌فروشان، جذب جریانی ایستا از بازدیدکنندگان به وسیله نتایج جستجوی ارگانیک، جهت موفقیت حیاتی است. اما رسیدن به نتایج بهترین پیشنهادات گوگل، کاری سخت است و نیازمند بهینه‌سازی دقیق تمام محتواهای موجود براساس کلمات کلیدی می‌باشد.

محتوای تولید شده برای صفحات توضیحات و مشخصات، صفحه دسته‌بندی، و وبلاگ فروشگاه‌های اینترنتی باید توانایی جذب بازدیدکنندگان را داشته باشد و در نهایت به فروش و سود منجر شود. پیش‌تر 5 نکته برای جذب مشتری به فروشگاه آنلاین را به شما یادآور شدیم. اکنون نوبت آن است که کمی روی محتوای تولیدی خود جزئی‌تر شویم.

سئو و بازاریابی محتوا

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو ، فرآیند برنامه‌ریزی برای یک وب‌سایت جهت انتقال مفاهیم، ارزش‌ها و اهدافش به گوگل، بینگ و دیگر موتورهای جستجوی محبوب و معروف است. نتیجه ایده‌آل، صفحات ممتاز و نمونه‌ای هستند که در ابتدای نتایج جستجو ظاهر خواهند شد و به جذب بازدیدکنندگان جدید کمک می‌کنند.

بازاریابی یا مارکتینگ محتوا عمل تولید، انتشار و تبلیغ محتوا برای جذب، مشارکت و حفظ مخاطبان و مشتریان است. هدف بازاریابی محتوا و سئو یک چیز است: افزایش تعداد بازدیدکنندگان.

برای این مقاله، ابتدا در مورد سئو حرف خواهیم زد.

بازاریابان محتوا بعضی اوقات مقالات و ویدیوهایی را تولید می‌کنند که به صورت مستقیم ربطی به محصولاتی که فروشگاه یا کسب‌و‌کارشان به فروش می‌رساند، ندارد؛ این محتواها موضوعاتی را در بر می‌گیرند که در نهایت به سود این کسب‌و‌کار خواهد شد و نتیجه دلخواهی را خواهد داشت.

برای مثال یک فروشگاه آنلاین محصولات خودروهای آفرود را در نظر بگیرید. این فروشگاه در مورد کوهنوردی مطالبی را منتشر می‌کند. اما دلیلش چیست؟ زیرا افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند، با احتمال بالایی یک خودروی دو دیفرانسیل را می‌رانند و نیاز به تجهیزات آفرود دارند. این کوهنوردان به ابزار مختلفی نیاز خواهند داشت که این فروشگاه به فروش می‌رساند.

سری مجلات «راهنمای میشلین» مثال بسیار مناسبی برای بازاریابی محتوا است. میشلین یکی از بزرگترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان لاستیک و تایر اتومبیل است. این شرکت 120 سال پیش، شروع به انتشار راهنماها و مقالاتی کرد که بهترین هتل‌ها و رستوران‌ها را معرفی می‌کرد. افرادی که در هتل‌ها اقامت می‌کنند و از رستوران‌ها غذا تهیه می‌کنند، تا آن‌جا رانندگی می‌کنند. آن‌ها در نهایت برای اتومبیلشان به لاستیک جدید نیاز خواهند داشت!

هیچکدام از این مثال‌ها، محصول-محور نیستند. بازاریابی محتوای محصول با هدف اصلی فروش محصول انجام می‌شود. یعنی این نوع بازاریابی برای ابزارآلات اتومبیل‌های آفرود یا لاستیک اتومبیل است نه در مورد کوهنوردی و بهترین هتل‌های بین‌راهی. بازاریابی محتوای محصول-محور مثل هر بازاریابی محتوایی دیگری به تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) نیاز دارد.

کلمات کلیدی بذر

تحقیق کلمات کلیدی، فرایند جستجو، یافتن و تحلیل عبارات و کلمه‌های کلیدی‌ای است که می‌توانند به شما در رسیدن به رتبه‌ها و جایگاه‌های برتر جستجوی گوگل کمک کنند. 

مثل تمام گونه‌های تحقیق کلمات کلیدی برای سئو، تحقیق کلمات کلیدی محصول-محور نیز با کلمات کلیدی بذر (Seeds) آغاز می‌شود. کلمات کلیدی بذر، اصلی‌ترین بخش و هسته هر عبارت کلیدی شما خواهد بود. همه چیز حول کلمات کلیدی بذر شکل می‌گیرد. این کلمات کلیدی می‌توانند یک نوع دسته‌بندی محصولات باشند.

برای مثال یک شرکت فروش محصولات شوینده و بهداشتی به صورت آنلاین، برای تعیین کلمات کلیدی بذر خود می‌تواند از عبارت‌های «پودر لباسشویی»، «مایع دستشویی»، «مایع ظرفشویی»، یا «دستمال کاغذی» استفاده کند. این عبارت‌ها، دسته‌بندی‌های مختلفی است که یک فروشگاه اینترنتی انتخاب می‌کند.

به طور مشابه، یک فروشنده آنلاین کفش می‌تواند از کلمات کلیدی بذر «کتونی»، «کفش ورزشی»، «دمپایی»، «پوتین» یا حتی «کفش رسمی» برای بازاریابی محتوای محصولات خود استفاده کند.

ایده‌های کلمات کلیدی

با کمک لیستی که از کلمات کلیدی بذر ساخته‌اید، ایده‌های کلمات کلیدی خود را پرورش دهید و عبارات و کلمات کلیدی جدیدی بسازید. به دنبال عبارت‌هایی بگردید که خریداران برای رسیدن به محصولات یا خدمات شما جستجو خواهند کرد. خودتان را جای آنان بگذارید و تا حدودی رفتارشان را حدس بزنید. بسیاری از ابزارها می‌توانند به شما در این کار کمک کنند. برای مثال، قابلیت پیشنهادات گوگل می‌توانند به شما در پیدا کردن نتایج محبوب‌تر و کلمات کلیدی مرتبط کمک کنند. اگر برای مثال عبارت «کفش مردانه» را در گوگل بنویسید و سرچ کنید، اولین پیشنهادات گوگل موارد زیر خواهند بود:

–         کفش مردانه مجلسی؛

–         کفش مردانه چرم؛

–         کفش مردانه جدید؛

–         کفش مردانه سفید؛

–         انواع کفش مردانه؛

تحقیق کلمات کلیدی در گوگل

اگر  یکی از این عبارت‌ها را جستجو کنید، با تعداد بیشتری از عبارت‌های کلیدی مناسب برای سایت خود مواجه خواهید شد. از این راه می‌توانید، نیاز و الگوی جستجوی خریداران را پیدا کنید. برای مثال، جستجوی «کفش مردانه چرم» به یافتن عبارت «کفش چرم مردانه» می‌انجامد.

پس از جستجو نیز، می‌توانید در پایین صفحه، از بخش «جستجوهای مرتبط» یا به انگلیسی «Related Searches»، عبارت‌های کلیدی پیشنهادی گوگل را مشاهده بفرمایید. این نوع عبارات کلیدی، برخلاف پیشنهادات قسمت جستجو، می‌توانند شامل کلمات دیگری باشند که کاربران آن‌ها را جستجو کرده‌اند. مثلا در صورت جستجوی «کفش چرم مردانه»، در پایین صفحه، پیشنهاداتی مثل «بهترین کفش چرم مردانه» و «کفش راحتی مردانه» را خواهید دید.

تحقیق کلمات کلیدی در جستجوهای مرتبط

منظم‌کردن کلمات کلیدی

قدم بعدی در تحقیق کلمات کلیدی محصول آن است که عبارت‌های کلیدی‌ای که پیدا کرده‌اید را به ترتیب اولویت، لیست کنید. اگر با جستجوی ساده در گوگل به این عبارات کلیدی رسیده‌اید، بهتر است که از بخش Keywords Planner گوگل ادز، اطلاعات بیشتری در مورد این کلمات کلیدی به دست بیاورید. شما باید چند فاکتور اساسی را در نظر داشته باشید.

–         تعداد جستجوهای ماهانه عبارت کلیدی که با کمک سرچ کنسول می‌توانید آن را ارزیابی کنید؛

–         سختی عبارت کلیدی رقابتی است که بر سر یک عبارت بین سایت‌های مختلف وجود دارد. این سختی با میزان رقابت برای رنک شدن در گوگل، سنجیده می‌شود؛

–         موضوع و کلمات کلیدی بذر یا والد؛

–         میانگین هزینه تبلیغات به ازای هر کلیک، در سرویس‌های تبلیغاتی مثل گوگل ادز؛

–         میزان رقابت برای آن نوع خاص از محصول؛

–         جایگاه فعلی سایت شما در نتایج جستجو که از طریق سرچ کنسول قابل بررسی است؛

سپس با در نظر گرفتن این فاکتورها، لیستی تهیه کنید و کلمات کلیدی را به ترتیب اهمیت، در مکان مناسبشان قرار بدهید.

هدف کلمه کلیدی

مهم نیست که از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی آنلاین مثل ابزار Keyword Planner سرویس گوگل ادز استفاده کرده باشید یا کلمات کلیدی را خودتان با استفاده از روش‌هایی که در بالا توضیح داده‌ایم، لیست کرده باشید. در نهایت زمان آن است که این عبارت‌های کلیدی را دسته‌بندی کنید. هدف کلمه کلیدی یا «Keyword Intent»، هدف فرد جستجوکننده، از جستجوی عبارت مورد نظر خواهد بود.

تمام عبارت‌های جستجو شده، دارای معنی نیستند اما بسیاری از آن‌ها، دید درست و مناسبی از اهداف جستجو به شما می‌دهند.

–         جستجو‌های راهبردی. مثل نوع برند یا نام محصولات؛

–         جستجوهای اطلاعاتی. در این نوع جستجوها از کلماتی مثل «چطور، چگونه، چرا و نحوه» استفاده شده است؛

–         جستجوهای تحلیلی. در این نوع جستجوها از کلماتی مثل «بهترین، بالاترین، نقد و بررسی و قیمت» استفاده شده است؛

–         جستجوهای معاملاتی. در این نوع سرچ‌ها، به دنبال عبارت‌هایی مثل «خرید، کد تخفیف، فروش ویژه» باشید؛

در نهایت، محتوا را تولید کنید

پس از انجام مراحلی که گفته شد، عبارت‌های کلیدی خود را بر اساس اهمیت مشخص کنید و محتوای موردنظرتان را حول آن‌ها شکل دهید. برای شروع نوشتن، ابتدا یک سوال ساده از خود بپرسید. آیا کسب و کار ما می‌تواند با این مقاله، خرید یکی از محصولات فروشگاه اینترنتی‌مان را به خواننده پیشنهاد دهد؟

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به سادگی هر چه تمام‌تر، نحوه تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن محتوای محصولات فروشگاه اینترنتی، بر اساس رعایت اصول سئو را به شما آموزش بدهیم. اگر سوالی دارید، آن را از بخش نظرات، با ما در میان بگذارید. 

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *