آموزش

آموزش نحوه محاسبه نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی؛ چه نرخ تبدیلی خوب است؟

پیش‌تر به شما نرخ تبدیل را معرفی کردیم و گفتیم که برای کسب و کارتان چه اهمیتی دارد. در این مقاله، به شما نحوه محاسبه نرخ تبدیل را آموزش می‌دهیم و می‌گوییم که کسب‌و‌کار اینترنتی شما باید چه نرخ تبدیلی داشته باشد تا موفق ارزیابی شود.

چه نرخ تبدیلی خوب است؟

بنابر آمار Wordstream، میانگین نرخ تبدیل میان صنایع مختلف چیزی در حدود 2.35% است.

نمودار توزیع نرخ تبدیل
نمودار توزیع میزان نرخ تبدیل بر اساس جستجو

اگرچه این عدد برای تجارت الکترونیک پایین‌تر، یعنی 1.84% است. با این وجود می‌توانیم بگویید که یک نرخ تبدیل مناسب برای تجارت الکترونیک چیزی بین یک تا سه درصد است. در جهان این عدد کم و زیاد می‌شود ولی حدود آن در همین بازه است. البته هر چه نرخ تبدیل بیشتر باشد، کسب‌و‌کار موفق‌تری دارید. یک طور دیگر هم می‌شود به این عدد نگاه کرد. اگر نرخ تبدیل شما از دفعه قبلی که آن را اندازه گرفتید بیشتر باشد، به موفقیت رسیده‌اید. باید این مسیر را ادامه دهید و فرایند بهبود نرخ تبدیل را جزو اهداف اصلی‌تان قرار دهید.

جدول توزیع نرخ تبدیل
بررسی توزیع میزان نرخ تبدیل برای حوزه‌های مختلف کسب و کارها؛ ردیف اول میانگین را نشان می‌دهد.

اگرچه وقتی در مورد نرخ تبدیل ایده‌آل صحبت می‌کنیم، متغیرهای زیادی وارد بازی می‌شوند. این عدد می‌تواند با توجه به منطقه زمانی و مکانی، فصل، حضور بازاریابی و تبلیغاتی فعال در عرصه کاری، تجربه کاربری و موارد دیگر، تغییر کند. همچنین چیزی که شما به عنوان تبدیل در نظر می‌گیرید نیز اهمیت دارد. بعضی از متغیرهایی که نرخ تبدیل را تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارت هستند از:

–         نوع محصولی که به فروش می‌رسد؛

–         هزینه یا ارزش میانگین هر سفارش؛

–         منبع ترافیک وب‌سایت؛

–         نوع دستگاه و پلتفرم؛

–         جمعیت شناسی مشتریان و موقعیت مکانی؛

به عنوان نمونه، احتمال خیلی کمی وجود دارد که یک سایت تجارت الکترونیک که گجت‌های لوکس دنیای فناوری را به فروش می‌رساند، نرخ تبدیلی مشابه با یک سایت فروش لباس‌های ارزان‌قیمت داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که نرخ تبدیل کاربرانی که از دستگاه‌های موبایل برای مراجعه به سایت شما استفاده می کنند، به مراتب پایین‌تر از کاربران رایانه‌های شخصی است و کاربران موبایل، با احتمال کمتری خرید خود را تکمیل می‌کنند. البته این موضوع با فراگیرتر شدن استفاده از تلفن های همراه و همچنین سازگاری بیشتر کاربران ممکن است در آینده تغییر کند.

علاوه بر این، معمولا نرخ تبدیل را به عنوان درصد تعداد خریداران به بازدیدکنندگان تعریف می‌کنند؛ در حالی که تجارت‌های مختلف، اهداف تبدیل متفاوتی دارند. به همین دلیل، اهمیت دارد که دیگر معیارها، مثل بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد، نرخ کلیک، نرخ Bounce (یعنی تعداد افرادی که پس از وارد سایت شدن از آن خارج شوند و صفحه دیگری را نگاه نکنند) را نیز محاسبه کنید تا نرخ تبدیل سایتتان را بهبود ببخشید.

کلید درک درست نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی شما آن است که به میانگین این نرخ در حوزه‌های مختلف نگاهی بیندازید و از آن‌ها به عنوان یک معیار برای ارزیابی عملکردتان استفاده کنید. وقتی که آمارتان به میانگین حوزه کاری‌تان نزدیک شد، می‌توانید از ترفندهای جدیدی برای بهینه‌سازی نرخ تبدیلتان استفاده کنید و به اهدافتان برسید.

چگونه نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ تبدیل برای یک سایت فروشگاه آنلاین کار ساده‌ای است. تمام کاری که باید انجام بدهید، تقسیم تعداد تمام خریدهای ثبت شده بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایتتان است. در نهایت عدد حاصل را در 100 ضرب می‌کنید تا درصد نرخ تبدیل سایت فروشگاه اینترنتی شما به دست آید.

برای مثال فرض کنید شما 1000 بازدیدکننده ماهانه دارید و از این تعداد، 40 فروش موفق را انجام می‌دهید. برای محاسبه باید عدد 40 را بر 1000 تقسیم و در 100 ضرب کنید. یعنی:

نتیجه‌گیری

در این مقاله نحوه اندازه‌گیری نرخ تبدیل و آمار و ارقام این حوزه را با هم بررسی کردیم. اگر در مورد نحوه محاسبه نرخ تبدیل سوالی برایتان پیش آمده، آن را در بخش نظرات از ما بپرسید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *