آموزشگوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟ معرفی 7 قابلیت پرکاربرد گوگل آنالیتیکس برای فروشگاه‌های آنلاین

اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید و یا شغلی مربوط به فضای مجازی دارید، به احتمال زیاد، نام پر ابهت گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و تاثیرات شگفت‌انگیز آن در کسب و کارها را شنیده‌اید و از اهمیت حضور افرادی که متخصص گوگل آنالیتیکس هستند، با خبرید و می‌دانید که استفاده از آن‌ها در کسب‌و‌کارتان، می‌تواند به سود فروشگاه اینترنتی شما تمام شود.

اما بسیاری از کسب و کارها، مانند فروشگاه‌های اینترنتی که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، ترجیح می‌دهند با آموزش های حرفه ای گوگل آنالیتیکس که در گوگل وجود دارد، سایتشان را ارزیابی و بهبود دهند. این مقاله هم یکی از همین آموزش‌های جامع است و حالا که به این صفحه دسترسی پیدا کرده‌اید، به شما خوش‌آمد می‌گوییم و امیدواریم که بتوانیم بسیاری از سوالاتی که بخشی از ذهن شما را اشغال کرده، پاسخ دهیم. در عین حال، با همکاری و همیاری همدیگر می‌توانیم اطلاعات بیشتری از این آموزش‌ها را به دست آوریم.

7 بخش اصلی در گوگل آنالیتیکس برای فروشگاه‌های اینترنتی، اولین آموزش جامع از سری مقالات گوگل آنالیتیکس برای شماست و در آن تلاش کردیم که سوالات مهمی مثل گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاربردهایی در کسب و کارها دارد را پاسخ بدهیم. همچنین آموزش اصطلاحات گوگل آنالیتیکس و بخش‌های مختلف آن را به صورت متنی و ویدیویی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

گوگل آنالیتیکس چیست و کاربرد آن در فروشگاه‌های اینترنتی

گوگل آنالیتیکس چیست و کاربرد آن در فروشگاه اینترنتی
مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس در کسب و کارها

در کسب و کارهای آنلاین مانند فروشگاه‌های اینترنتی، ما کاربر و یا بهتر بگوییم مخاطب و در نهایت مشتری‌های خود را نمی‌بینیم و به دنبال راهی هستیم تا آن‌ها را شناسایی کنیم؛ نیازها، علایق و مشکلاتشان را بشناسیم و متناسب با آن، کالا و یا خدمت خود را ارائه دهیم. در چنین وضعیتی، معرفی گوگل آنالیتیکس و آشنایی با کاربردهای آن، به کمک ما می‌آید. تعدادی از کاربردهای گوگل آنالیتیکس عبارت‌اند از:

  • اطلاعات لحظه‌ای وب سایت را در اختیارمان می‌گذارد؛ در حال حاضر، چند کاربر در سایت ما هستند؟ کدام صفحات را می‌بینند؟ آن‌ها چه کارها و گشت و گذار‌هایی در سایت ما انجام می‌دهند؟
  • مخاطبان را تا حد خوبی دسته‌بندی می‌کند؛ کاربران ما چندساله هستند؟ چه جنسیتی دارند؟ از چه نوع مدل موبایل و مرورگری استفاده می‌کنند؟ آیا کاربر جدید هستند و یا پیش از این هم از سایت بازدید کرده‌اند؟ کاربران از چه کشورها و شهرهایی وارد سایت شده‌اند. رزولوشن صفحه نمایش کاربر چقدر است؟ این موضوع در طراحی سایت و تصاویر به ما کمک می‌کند.
  • کارهایی که برای بهتر دیده شدن انجام داده‌ایم را رصد می‌کند: اگر تبلیغاتی را در فضای آنلاین برای بهتر دیده شدن انجام داده‌ایم، کدام نوع تبلیغات، بیشترین تاثیر را در نرخ تبدیل کاربر (در بخش اصطلاحات گوگل آنالیتیکس توضیحش آمده) داشته است؟ فعالیت‌های ما در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیراتی روی این روند گذاشته؟
  • گشت و گذار کاربران را گزارش می‌دهد (مسیر سفر کاربر در سایت چگونه است)؛ کاربران از چه صفحاتی بازدید کرده‌اند؟ مدت زمان ماندن در صفحات چقدر بوده است؟ روی چه کلماتی کلیک کرده‌اند؟
  • از اهداف تعیین شده آمار تهیه می‌کند؛ میزان رسیدن به اهداف تعیین شده مانند تعداد ثبت نام در سایت، پر کردن فرم و یا خرید چقدر بوده است؟
  • مشکلات وب‌سایت را گوشزد می‌کند؛ چه میزانی از کاربران در مسیر خرید محصولات از سایت خارج شده‌اند؟ و مشکل چه بوده است؟ سرعت صفحات مختلف وب سایت چقدر است؟ آیا سرعت کم یکی از دلایل خروج کاربر است؟
  • اطلاعات سئویی مناسب را در اختیارمان می‌گذارد؛ کاربران با چه کلمات کلیدی وارد سایت می‌شوند؟ چه صفحاتی از سایت بیشترین بازدید دارد؟
  • راه‌های ورودی سایت را آنالیز می‌کند؛ کاربران از چه طریقی وارد سایت می‌شوند؟ جستجوی گوگل، لینک شبکه‌های اجتماعی و یا تبلیغاتی که در سایت‌های مختلف داشته‌ایم؟
  • درآمدها را مشخص می‌کند؛ چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت، به مشتری تبدیل می‌شوند؟ درآمدهایی که ماهانه داشته‌ایم، چقدر بوده است؟

همگی اطلاعات اشاره شده را می‌توانیم به کمک آمارها و گزارش‌های گوگل آنالیتیکس جمع‌آوری و تحلیل کنیم و در اختیار بخش‌های مختلف مانند کارشناس تولید محتوا، متخصص سئو، طراح کاربری و مدیران قرار دهیم تا آن‌ها بتوانند قدم‌های مناسب بعدی را بردارند.

البته این موضوع را فراموش نکنیم که گوگل آنالیتیکس فقط ابزار تحلیل وب‌سایت‌ها نیست، بلکه می‌توان اطلاعات نرم‌افزارهای موبایلی (اپلیکیشن موبایل) را نیز به خوبی با آن تحلیل کرد.

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

از زمانی که شرکت عظیم گوگل (سال 2005)، یکی از فرزندان قدرتمند خود، یعنی گوگل آنالیتیکس را به بازار آنلاین معرفی کرد، یادگیری اصطلاحات تخصصی آن هم لازم شد تا بهتر بتوانیم آن را به خدمت بگیریم. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز در ابتدای راه یادگیری گوگل آنالیتیکس هستید، این فرهنگ لغات را هم به خوبی یاد بگیرید و با مشاهده آن‌ها در بخش‌های مختلف آنالیتیکس، آن‌ها را به خوبی در ذهن خود ثبت کنید.

تعریف ابعاد و متریک در گوگل آنالیتیکس
تفاوت های Dimensions و Metrics

ابعاد (Dimensions) و متریک ها (Metrics): به طور کلی هر گزارش گوگل انالیتیکس، از دو بخش ابعاد و متریک‌ها تشکیل می‌شود. ابعاد، ویژگی‌های غیر قابل اندازه‌گیری هستند و متریک‌ها که نقطه مقابل ابعاد قرار دارند. به عبارتی دیگر، ابعاد یا Dimensions، جنبه و یا مشخصه‌های توصیفی داده‌ها هستند. نوع مرورگر، صفحات فرود و کمپین‌ها، همگی مثال‌هایی از بعدهای پیش‌فرض در آنالیتیکس هستند.

یک بعد یا Dimension می‌تواند ارزش‌های (Value) مختلفی ایجاد کند. برای مثال، موقعیت جغرافیایی می‌تواند ابعادی مانند طول، عرض و یا نام شهر داشته باشد و ارزش‌ها برای نام شهر می‌تواند تهران، زنجان، اصفهان و… باشد.

متریک‌ها، واحدهای قابل اندازه‌گیری هستند. متریک سشن، تعداد کلی سشن‌ها را نشان می‌دهد و متریک صفحه/سشن، تعداد متوسط صفحات بازدید شده در هر سشن را نشان می‌دهد.

سایر اصطلاحاتی که در ادامه اشاره می‌کنیم، برخی از مهم‌ترین متریک‌ها هستند:

  1. کاربر (User): حالا که دارید این مقاله را می‌خوانید، گوگل آنالیتیکس شما را به عنوان یکی از کاربران عزیز ما شمارش می‌کند؛ بنابراین افرادی که از سایت دیدن می‌کنند را می‌توان کاربران سایت در نظر گرفت. البته این موضوع را در نظر داشته باشیم که هر کاربر تا زمانی که اهداف ما به ویژه اهداف خرید را عملی نکند، به عنوان مشتری (Customer) شناخته نمی‌شود و هر سایتی تلاش می‌کند که بتواند کاربر را آنچنان با سایت خود همراه کند که بعد از ورود و بررسی سایت، محصول و یا خدمت در نظر گرفته شده را با اطمینان خریداری کند.

نکته کنکوری: در گوگل آنالیتیکس، هرکاربر، ترکیبی از یک عدد تصادفی منحصر به فرد و اولین زمان ورود به سایت است. تلفیق این دو، به صورت Client ID در نظر گرفته میشود و مبنای شمارش کاربرهاست. Client ID، توسط کوکی‌های گوگل آنالیتیکس ایجاد می‌شود.

 اولین باری که یک وسیله (دسکتاپ، لپتاپ، گوشی هوشمند و … ) یا یک مرورگر (همانند کروم، فایرفاکس) محتوای یک وب‌سایت را لود می‌کند، گوگل آنالیتیکس، یک ID منحصر به فرد و تصادفی برای آن کاربر ایجاد می‌کند و آن را به سرور گوگل آنالیتیکس، ارسال می‌کند.

زمانی که این کاربر با همان ID دوباره به سایت برگردد، گوگل آنالیتیکس، او را به عنوان کاربر تکراری شناسایی می‌کند. البته اگر کاربر کوکی‌های مرورگر خود را پاک کند، این ID هم پاک و ریست می‌شود.

از طرفی هر بار که خود شما به عنوان صاحب کسب و کار و یا کارمندی که در شرکت کار می‌کند، از سایت بازدید می‌کنید، یک کاربر تکراری تلقی می‌شوید و اگر می‌خواهید آمار دقیق‌تری داشته باشید، باید به سراغ حذف آمار ترافیک داخلی بروید.

2. کاربر جدید (New User) و بازدیدکنندگان تکراری (Return Visitors): هر فردی که برای اولین بار وارد سایت می‌شود، به عنوان یک کاربر جدید تعریف می‌شود. در مقابل، کاربرانی که حداقل یک بار دیگر به سایت سرزده‌اند، بازدیدکننده تکراری (Return Visitors) به شمار می‌روند.

3. بازدید صفحات (Page View): تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. بازدیدهای تکراری یک کاربر هم در این متریک، محاسبه می‌شود. برای مثال، همین صفحه گوگل آنالیتیکس ما، یکی از پرطرفدارترین صفحات در وبلاگ آموزشی ترب است.

4. دوره (Session): سعی کنید این اصطلاح را به خوبی یاد بگیرید. زیرا به میزان زیادی با آن سر و کار خواهید داشت.

یک سشن، از نقطه ورود کاربر به سایت آغاز و در صورت عدم فعالیت کاربر در سایت، بعد از مدت 30 دقیقه بسته می‌شود. کاربر در این مدت زمان ممکن است رفتارهای مختلفی را مانند بازدید صفحات، پرکردن فرم، واردکردن ایمیل، جستجو و تماشای ویدیو و تصاویر انجام دهد.

همچنین ممکن است زودتر از پایان یک دوره 30 دقیقه‌ای، سایت را ترک کند و یا بیش از 30 دقیقه در سایت بماند.

5. دوره‌های جدید (New Sessions): تعداد بازدیدهایی که برای اولین بار و توسط کاربران جدید انجام می‌شوند، دوره‌های جدید نام می‌گیرند.

6. صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): میانگین تعداد صفحاتی که در طی یک دوره (سشن) دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

7. میانگین زمان دوره (Avg. Session Duration): میانگین دوره‌های کاربران در سایت را می‌گویند.

8. طول دوره (Session Duration): این عدد مدت زمان هر سشن را نشان می‌دهد. هرچه این عدد بیشتر باشد، نشان از حضور بیشتر کاربر و کیفیت بهتر محتوای صفحه است (البته موارد استثنا همیشه وجود دارند).

9. نرخ پرش (Bounce Rate): همه ما دوست داریم کاربران تعامل زیادی در سایت ما داشته باشند، صفحات مختلف را ببینید، تمام صفحه را اسکرول کنند و روی بخش‌های مختلف کلیک کنند و اگر نظراتشان را هم با ما در میان بگذارند که روز ما را ساخته‌اند (نظرات را می‌توانید در بخش رویدادها تعریف کنید).

نرخ پرش، متریکی است که این موضوع را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر، اگر کاربری در یک سشن فقط یک صفحه از سایت را ببیند و بدون هیچ تعاملی از سایت خارج شود، به آن سشن، باونس ریت گفته می‌شود و درصد این سشن‌ها را متریک باونس ریت یا نرخ پرش می‌گویند.

10. اهداف (Goals): تعیین هدف همواره یکی از مهم‌ترین تصمیمات ما در زندگی و البته در گوگل آنالیتیکس است. ما با اهدافی سایت خود را راه‌اندازی می‌کنیم؛ فروش محصولات، دریافت فرم ثبت نام، دانلود اپلیکیشن، تماس با شرکت و حتی بهتر دیده شدن و موارد بسیار دیگری که شما می‌توانید به این لیست اضافه کنید. با توجه به تنوع اهداف، گوگل آنالیتیکس تعریف و ثبت اهداف را به عهده کسب‌وکارها قرار داده است.

مشخص کردن گل و یا اهداف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید و می‌توانید اطلاعات کامل آن را در مقاله‌ای که به این منظور نوشته‌ایم، مطالعه بفرمایید. با تعیین و تنظیم صحیح اهداف می‌توانید مطمئن باشید یکی از به ظاهر دشوارترین امکانات این ابزار را نه تنها یاد گرفته‌اید، بلکه بعد از این اطلاعات بیشتری از کاربران جمع‌آوری خواهید کرد.

11. تبدیل‌ و نرخ تبدیل (Conversion & Conversion Rate): زمانی که کاربران وارد شده به سایت، اهداف را عملی کنند، یک تبدیل انجام گرفته است.

نرخ تبدیل هم، درصد سشن‌هایی است که هدف سایت را انجام داده‌اند. هرچه این نرخ تبدیل بهتر باشد، یعنی ما کار خود را بهتر انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم نیازهای مخاطب را شناسایی کنیم و این موفقیت بسیار خوبی برای مدیران کسب‌و‌کارها است.

12. کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها هم نام پر ابهتی دارند و البته یادگیری آن‌ها نیاز به صبر و حوصله دارد. با یادگیری ساختن کمپین می‌توانیم کمپین‌های به ویژه تبلیغاتی خود را رصد کنیم. این تبلیغات را می‌توانید در گوگل ادز طراحی کنید.

13. جذب (Acquisition): روشی است که کاربران خود را به دست آورده‌ایم. برای مثال ممکن است از طریق تبلیغات کلیکی (مانند فروشگاه های اینترنتی ترب) و یا جستجو در گوگل، کاربر وارد سایت ما شده باشد. شما در انتهای همین مقاله می‌توایند به پنل ترب وارد شوید.

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس، موارد بیشتری را شامل می‌شوند؛ اما به مرور که تمام مقالات گوگل آنالیتیکس را بخوانید، با سایر اصطلاحات نیز آشنا خواهید شد.

گزارش Real Time گوگل آنالیتیکس

صفحه Home در گوگل آنالیتیکس
برخی از جزئیات صفحه Home در گوگل آنالیتیکس

اول از همه باید به یک ابهام پاسخ دهیم. ممکن است بپرسید چرا قبل از توضیح بخش Home و یا Customization و حتی نوار ابزار بالایی گوگل آنالیتیکس، به سراغ گزارش ها رفته‌ایم؛ البته که حق با شماست، اما از شما می‌خواهیم به ما اطمینان داشته باشید و اجازه دهید از بخش گزارش‌ها به سراغ آموزش گوگل آنالیتیکس برویم. این بخش‌های اشاره شده را در میانه همین گزارش‌ها به خوبی یاد خواهیم گرفت. پس همچنان با ما در ادامه این یادگیری همراه باشید.

گزارش Real Time، مانند تمام گزارش‌ها و پخش‌های زنده‌ای است که در تلویزیون‌ می‌بینیم، مثل گزارش زنده فوتبال که حرکات بازیکنان و نتایج بازی را نشان می‌دهد، با این تفاوت که اینجا به سراغ بررسی بازدیدهای لحظه‌ای کاربرانمان می‌رویم. اجزای اصلی این گزارش موارد زیر هستند.

صفحه گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس
گزارش Real Time در گوگل آنالیتیکس

1. مرور کلی (Overview): تمام جزئیات سایر بخش‌های این گزارش را به صورت یک‌جا می‌توانید در اینجا مشاهده کنید و غرق شادی و لذت شوید و یا از کمبود کاربر در سایت خود ناراحت و مضطرب شوید! البته ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، صبور باشید و این موضوع را به خودتان یادآوری کنید که همه چیز می‌تواند تغییر کند.

2. مکان (Locations): کاربرانی که در حال حاضر در سایت حضور دارند، از چه کشور و شهرهایی هستند؟ البته با توجه به این‌که ما در ایران بسیاری مواقع از فیلترشکن استفاده می‌کنیم، ممکن است آماری از سایر کشورها هم داشته باشیم که بعضی از آن‌ها کاربران حقیقی و برخی به دلیل استفاده از فیلترشکن است.

3. منبع ترافیک (Traffic Source): کاربرانی که در سایت حضور دارند، از چه طریقی وارد سایت شده‌اند؟ مثلا سرچ گوگل، مستقیم و با وارد کردن لینک مستقیم، کلیک روی لینک‌های شبکه اجتماعی و … .

4. محتوا (Content): در حال حاضر کاربران در کدام صفحات حضور دارند. همچنین نشان می‌دهد چند درصد کاربران از دسکتاپ، موبایل و یا تبلت برای دیدن سایت استفاده می‌کنند.

5. رویدادها (Events): این گزارش برای ایجاد رویدادهایی است که تعامل با سایت را نشان می‌دهد. برای مثال، تعداد دانلودها، کلیک روی دکمه‌ها، دیدن ویدئو، ثبت نظر و موارد این چنینی. البته باید ابتدا این رویدادها را تعریف کنید و سپس به سراغ بررسی آمارهایش در این بخش بروید.

6. کانورژن (Conversions): کانورژن یا نرخ تبدیل، گزارشی از تکمیل اهدافی است که در گوگل آنالیتیک تعیین کرده‌اید. اهداف با رویدادها متفاوت‌ هستند، چرا که اهداف تکمیل فعالیت‌هایی را که منجر به موفقیت در کسب و کار ما می‌شود پیگیری می‌کنند، نه این که فقط میزان تعامل با سایت را (رویداد) نشان دهند. این اهداف می‌توانند شامل خرید محصول، پر کردن فرم فروش، عضویت در لیست پست و … باشد.

ویدیو آموزشی زیر، اطلاعات بیشتری از گزارش Real Time در اختیار شما می گذارد:

گزارش Audience یا مخاطبان

آموزش گزارش audience در گوگل آنالیز
گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس، یک گزارش را فقط به کاربران اختصاص داده و آن را با نام Audience مشخص کرده که زیربخش‌های مختلفی هم دارد. پس وقت تلف نکنیم و جزئیات آن را با هم مرور کنیم:

1. مرور کلی (Overview): این صفحه، بدون اتلاف وقت و کلیک زیاد، همه اطلاعات جامع مانند تعداد کاربران، کاربران جدید، تعداد سشن‌ها، نسبت سشن به کاربر، تعداد بازدید صفحات، نسبت صفحات/ دوره‌ها، نرخ پرش، میانگین طول دوره، اطلاعات مکان کاربر، نوع مرورگر و … را نشانمان می‌دهد.

2. کاربران فعال (Active users): تعداد کاربران فعال را می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید. برای مثال می‌توانید با مشخص کردن بازه زمانی (با استفاده از تقویم سمت راست گوگل آنالیتیکس) ببینید بین 1 تا 30 روز گذشته، چند کاربر از سایت شما بازدید کرده‌اند که آنالیتیکس آنها را به عنوان کاربر فعال می‌شناسد.

3. Lifetime Value و Cohort Analysis: اگر با کمبود وقت در یادگیری گوگل آنالیتیکس روبرو هستید، باید به شما تبریک بگوییم، چرا که این دو بخش را لازم نیست یاد بگیرید، مگر آن که بخواهید از نسخه پولی گوگل آنالیتیکس (نسخه بتا) هم استفاده کنید.

4. اطلاعات جغرافیایی (Demographics): در این بخش اطلاعات سنی و جنسیت کاربران نمایش داده می‌شود.

5. علاقمندی‌های کاربران (Interests): این بخش، نشان می‌دهد کاربرانی که وارد سایت می‌شوند چه علایقی دارند و خوب مسلم است که چقدر این بخش می‌تواند به ما در شناسایی مخاطب کمک کند.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که گوگل آنالیتیکس چگونه اطلاعات جنسیت، سن و علایق کاربران را جمع‌آوری می‌کند و چقدر این اطلاعات قابل اتکا هستند؟

جواب تا حد زیادی مشخص است؛ گوگل با استفاده از حساب کاربری که هر کدام حداقل یکی در سامانه ایمیلی‌اش (جیمیل) ثبت کرده‌ایم و البته کوکی‌هایی که در ابتدای ورود به بسیاری از سایت‌ها از ما اجازه‌هایی را می‌خواهند، اطلاعات لازم را جمع‌اوری می‌کند.

بخش علاقمندی‌ها را حتی می‌توان با جزئیات بیشتری هم کشف و بررسی کرد:

  • Affinity Categories: دسته بندی مربوط به سبک زندگی است، برای مثال، ما به کمک این بخش حتی می‌فهمیم کاربران ما چه علاقمندی‌های ورزشی، پخت و پز و فنی دارند.
  • In-Market Segments: علاقمندی‌های مربوط به خرید کالای کاربران را نشان می‌دهد. مثلا به ما می‌گوید کاربر در این مدت، به سراغ بررسی کالایی مثل قهوه ساز و یا ساعت هوشمند شیائومی رفته است.
  • Other Categories: چشم‌انداز‌های ویژه‌ای از کاربران را ارائه می‌دهد. برای مثال، کاربر اگر به سراغ غذاهای خاصی می‌رود، چه دستور غذاهایی را جستجو می‌کند.

6. جغرافیا (Geo): اطلاعات جغرافیایی را به شکل نقشه و اطلاعات مربوط به هر کشور را به صورت جدول نشان می‌دهد. همچنین مثلا می‌گوید مخاطبان ما بیشتر به چه زبان‌هایی سخن می‌گویند.

7. رفتار (Behavior): این بخش، 5 قسمت جداگانه دارد که آخرین قسمت آن (Conversion Probability)، برای نسخه پولی است. اما سایر قسمت‌های آن، اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

New vs Returning: آمار بازدید کنندگان جدید و بازدیدکنندگان تکراری را به صورت جدول با آمار و اطلاعاتی مانند سشن، نرخ پرش، میانگین طول دوره و موارد مربوط به ایکامرس نشان می‌دهد.

Frequency & Recency: این بخش به شکل نمودار ستونی نمایش داده می‌شود؛ کاربران قدیمی چقدر ممکن است دوباره به وب سایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آن‌ها چند روز گذشته است؟

Engagement: میزان درگیر شدن کاربران با وب سایت و مدت زمانی که در آن سپری کرده‌اند را نشان می‌دهد.

Session Quality: تمام کانال‌های ورودی از نظر تعداد کاربر، نرخ پرش و … با هم مقایسه می‌شوند.

*** این نکته را فراموش نکنیم که برخی از اطلاعات آنالیتیکس مانند همین بخش را می‌توانیم به شکل‌های دیگری، در بخش‌های دیگر آنالیتیکس ببینیم و به عبارتی موارد تا حدی تکرار شده‌اند و نیازی نیست که همه موارد را با جزئیات بدانید.

8. فناوری (Technology): آمار مرورگرها، سیستم عامل و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت کاربر را مشاهده کنید.

9. موبایل (Mobile): تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت را نشان می‌دهد.

10. معیارها (Benchmarking): این بخش رشد هر کدام از متریک‌ها را در بازه‌های مختلف زمانی و بر اساس نوع وسیله، مکان و کانال‌ها (ارجاعی، سرچ ارگانیک، مستقیم، سوشال، ایمیل، تبلیغات کلیکی و …) نشان می‌دهد.

11. جریان و یا مسیر کاربر (User flow): مسیر حرکت کاربر را در سایت نشان می‌دهد. مثلا از کدام صفحه وارد شده‌اند، به کدام صفحات دیگر رفته‌اند و در نهایت چگونه از سایت خارج شده‌اند. این بررسی را می‌توان بر حسب پارامترهای مختلف مانند نوع مرورگر، شبکه‌های اجتماعی و … دید.

بخش جریان کاربر را فراموش نکنید و سعی کنید با بررسی دقیق، رفتار کاربران را بهتر درک کنید. البته این بخش را می‌توانید در بخش رفتار هم بهتر بررسی کنید.

ویدئو گزارش مخاطبان، به شما کمک می‌کند اطلاعات اشاره شده را بهتر یاد بگیرید:

گزارش Acquisition یا جذب

آموزش گزارش acquisition در گوگل آنالیتیکس
گزارش جذب یا Acquisition در گوگل آنالیتیکس

ما باید آمار دقیقی از نحوه جذب کاربران، مخاطبان و در مرحله نهایی، مشتریانمان به دست بیاوریم؛ ما کارهای زیادی انجام می‌دهیم؛ مطالب را در سایت منتشر می‌کنیم و لینک آن را برای راحتی مخاطبانمان در کانال‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی می‌گذاریم. ما روی سئو سایتمان کار می‌کنیم و تبلیغات کلیکی را در سایت‌های مختلف راه می‌اندازیم و حالا می‌خواهیم نتایج هر کدام از این تلاش‌ها را ببینیم و متوجه شویم کاربران ما، کدام روش را بیشتر پسندیده‌اند، پس گزارش جذب گوگل آنالیتیکس را با دقت بررسی می‌کنیم، اما قبلش بگذارید چند اصطلاح دیگر را با هم مرور کنیم:

  • جستجوی طبیعی (Organic Search): در چنین حالتی کاربران، وب سایت را از طریق نتایج طبیعی و نه تبلیغات موتورهای جستجو پیدا می‌کنند (اگر روی سئو سایت خوب کار کنیم، در این نوع جستجو، نتایج بهتری به دست می‌آوریم).
  • ارجاعی (Referral): کاربرانی که از وب سایت‌های دیگر و از طریق لینکی که به ما داده‌اند و … وارد سایت می‌شوند.
  • مستقیم (Direct): کاربرانی که به صورت مستقیم و با وارد کردن آدرس در مرورگر سایت ما را پیدا می‌کنند (هر چه تعداد این نوع کاربران بیشتر باشد، باید خوشحال شویم، چرا که نشان می‌دهد ما محبوب‌تر شده‌ایم و البته تاثیر دامنه‌ای که به خاطر سپاری آن، آسان است را نباید فراموش کنیم).
  • نمایشی (Display): ترافیکی است که از طریق کلیک روی تبلیغات کلیکی که در سایت‌های دیگر اجرا کرده‌ایم، ایجاد می‌شود. همینطور تبلیغات بنری در بلاگ‌ها و یا تبلیغات عکسی در سایت‌های خبری.
  • شبکه‌های اجتماعی (Social): کاربرانی که از طریق لینک‌های شبکه‌های اجتماعی وارد سایت می‌شوند.
  • Paid Search: ترافیکی که از طریق تبلیغات سرچ که در موتورهای جستجو مانند بینگ، گوگل و یا دیگر نمایشگرهای جستجویی مانند Ask.com وجود دارد، به دست می‌آید.
  • ایمیل: از طریق ایمیل‌های ارسالی وارد سایت شده‌اند. ارسال ایمیل، یکی از روش‌های کم هزینه است که اگر ارتباط خوبی با کاربران خود برقرار کرده باشید، نتایج خوبی به دست می‌آید.

البته می‌توان این تقسیم‌بندی‌ها را به شکل دیگری هم بیان کرد:

منابع (Resource): منبع جذب، یعنی عاملی که باعث شده کاربر سایت ما را پیدا کند و وارد آن شود. برای مثال از گوگل.

مدیوم (Medium): مدیوم یا رسانه مشخص می‌کند که کاربران از چه رسانه‌هایی برای رسیدن به سایت ما استفاده کرده‌اند؛ از طریق جستجو سایت را یافته‌اند و یا از طریق تبلیغ به سایت ارجاع داده شده‌اند و یا سایر موارد.

بعد از این اصطلاحات، بخش‌های گزارش Acquisition را مرور کنیم:

  1. مرور کلی (Overview): در این بخش جزئیات سایر بخش‌ها را به صورت یکجا می‌بینید؛ یعنی ورود کاربران از کانال‌های مختلف را به شکل نمودارهای دایره‌ای و خطی و در جدول می‌بینید. متوجه می‌شوید، چند درصد از کاربرهای ورودی، اهداف را عملی کرده‌اند و به کاربر ثابت و یا مشتری تبدیل شده‌اند.
  2. ترافیک کل (All Traffic): این بخش اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری از ورود کاربران را به صورت منابع و رسانه نشان می‌دهد و نقشه درختی ترافیک هم دارد.

3. گوگل ادز (Google Ads): این بخش به بررسی ترافیک جذب شده از طریق گوگل ادز می‌پردازد. پس اگر تبلیغات گوگل ندارید، اطلاعاتی در این بخش نمایش داده نمی‌شود. اگر این بخش وجود دارد، می‌توانید تعداد کلیک‌ها، هزینه هر کلیک و مقدار جذب کاربر را مشاهده کنید. هر چه هزینه کلیک شما بیشتر باشد، یعنی شما از کلمات کلیدی با رقابت بالا برای تبلیغات کلیکی خود استفاده کرده‌اید.

4. سرچ کنسول (Search Console): با اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالیتیکس، می‌توانید اطلاعات ورودی این ابزار را هم در آنالیتیکس مشاهده کنید.

5. شبکه‌های اجتماعی (Social): ترافیک به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، فیسبوک، لینکدین، توییتر و … را مشاهده می‌کنید.

6. کمپین (Campaigns): کمی قبل‌تر به کمپین‌ها اشاره کردیم، اما برای توضیح بیشتر باید بگوییم کمپین های گوگل آنالیتیکس به روش شناسایی کاربران اشاره دارد؛ کاربران با چه روشی سایت ما را پیدا کرده‌اند؟ این موضوع به ویژه در کمپین‌های تبلیغاتی که راه‌اندازی می‌کنیم و یا مثلا کمپین بهاره و یا شب عید، اهمیت دارد. البته باید به صورت جداگانه‌ای آن‌ها را بررسی کنیم.

ویدئو گزارش جذب

گزارش Behavior گوگل آنالیتیکس

آموزش گزارش behavior در گوگل آنالیتیکس
گزارش Behavior گوگل آنالیتیکس

ما آدم‌ها رفتارهای ضد و نقیضی را در طول روز از خودمان و اطرافیانمان تجربه می‌کنیم، اما گزارش Behavior گوگل آنالیتیکس، رفتار کاربران را در حین بودن در سایت ما ثبت کرده است. پس نباید از بررسی این بخش غفلت کنیم. جزئیات این بخش موارد زیر را شامل می‌شود:

1. اطلاعات کلی (Overview): در این بخش، اطلاعاتی شامل تعداد بازدیدها، بازدیدهای غیر تکراری، میانگین ماندن در صفحات، نرخ پرش و بیشترین صفحاتی که بازدید شده‌اند را به صورت یکجا می‌بینیم.

2. جریان رفتاری (Behavior Flow): مسیر سفر کاربران سایت را نشان می‌دهد. برای مثال کاربران مختلف از کدام صفحه وارد شده و چه مسیری را در سایت طی کرده‌اند و در نهایت از چه صفحه‌ای سایت را بسته‌اند. در این بخش می‌توانید گزینه‌های مختلفی را برای بررسی این سفر امتحان کنید. برای مثال، مسیر سفر کاربر را زمانی که از شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شده‌اند بررسی کنید و یا زمانی که از گوگل برای ورود به سایت استفاده کرده‌اند.

3. محتوای وب سایت (Site Content): ممکن است شما فقط 10 صفحه در سایت داشته باشید و یا هزاران صفحه. بخش محتوای سایت، میزان بازدید هر یک از این صفحه‌ها را با جزئیات کامل نشان می‌دهد. یعنی می‌بینید که در هر سطح از زیر دامنه‌ها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کاربران کدام‌ها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی آنها (Exit Pages) را شناسایی می‌کنید. کاربران چه مدت زمانی در آن وقت گذرانده‌اند و آیا برای رسیدن به هدف اهداف کمک کرده و یا خیر.

4. سرعت سایت (Site Speed): میانگین زمان بارگذاری صفحه اصلی سایت چند ثانیه است، مدت زمان پاسخ سرور برای بارگذاری سایت تا ریدایرکت‌هایی که انجام داد‌ه‌اید، چه مدت زمانی طول می‌کشد. همچنین می‌توان بر اساس نوع مرورگر، کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کرد.

5. جستجوی سایت (Site Search): تقریبا هر سایتی، یک بخش جستجو دارد که با علامت ذره‌بین مشخص می‌شود. با متصل کردن جستجوی داخلی سایت به آنالیتیکس، می‌توانیم اطلاعات دقیقی را در مورد جستجوهای انجام شده در سایت ببینیم.

6. رویدادها (Events): قبلا هم از رویدادها گفته‌ایم؛ تعاملاتی که قصد اندازه‌گیری آنها را داریم. برای مثال می‌خواهیم ببینیم کلیک بر روی یک گزینه را بررسی کنیم و یا حتی ببینیم چه تعداد نظرات در یک صفحه مشخص ثبت می‌شود. در این بخش باید این اطلاعات را مشاهده کنیم. آموزش‌های مربوط به این بخش را در اینجا گذاشته‌ایم.

ویدئو گزارش رفتار:

گزارش Conversions (تبدیل) گوگل آنالیتیکس

گزارش conversions در گوگل آنالیتیکس
گزارش Goals در Conversions گوگل آنالیتیکس

هر کاری که در سایتمان انجام می‌دهیم برای بهتر کردن و درخشان شدن گزارش تبدیل است. رسیدن به اهدافی که برای سایت و در نتیجه کسب و کارمان تعیین کرده‌ایم، اندازه‌گیری درآمدهایی که به طرق مختلف از این دنیای آنلاین پیدا کرده‌ایم و البته آنالیز تاثیر هر کاری که به واسطه کانال‌های مختلف انجام داده‌ایم. اما اعتراف می‌کنیم که این بخش نیاز به آموزش دقیق و البته توجه کامل شما دارد و ما اطلاعات خوبی از آن را در مقاله ایکامرس و گوگل آنالیتیکس، جمع‌آوری کرده‌ایم، اما دوست نداریم این مقاله را بدون یادگیری کلیات این بخش ترک کنید. پس آخرین بخش را هم با حواس جمع بخوانید.

  1. اهداف (Goals): اهداف بخش مهمی در گوگل آنالیتیکس هستند، به طوری که با باز کردن حساب گوگل آنالیتیکس، به خوبی خودنمایی می‌کنند. اما در این بخش چه چیزهایی دستگیرتان می‌شود؟

گل‌ها، آمار اهدافی‌اند که برای فروشگاه اینترنتی تعیین کرده‌ایم و خوب همانطور که در گزارش‌ مخاطبان گفتیم، هر کسب و کاری می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد.

2. ایکامرس (E-commerce): در این بخش میزان درآمدهای سایت گزارش می‌شود. چند درصد از کاربران، به ما اعتماد کرده‌اند و به مشتری تبدیل شده‌اند؟ به همین ترتیب، چند معامله انجام شده و ارزش آفرینی آن چقدر بوده است؟

اما برای استفاده از بخش ایکامرس گوگل آنالیتیکس، ابتدا باید بتوانیم آن را فعال کنیم. بنابراین گام‌های زیر در ابتدا ضروری است:

در حساب گوگل آنالیتیکس خود، روی بخش ادمین کلیک ‌کنید و بعد سراغ بخش View بروید. در ستون View، روی Ecommerce Settings کلیک کنید.

مراحل فعال سازی ایکامرس در گزارش کانورژن یا تبدیل گوگل آنالیتیکس
مرحله اول از فعال سازی ایکامرس

وضعیت On را در Enable Ecommerce فعال کنید. همچنین گزینه Enable Enhanced Ecommerce Reporting را هم on کنید.

مرحله دوم از فعال سازی ایکامرس در گوگل آنالیتیکس
مرحله دوم از فعال سازی ایکامرس در گوگل آنالیتیکس

با روشن کردن این گزینه‌ها می‌توانید گزارش ایکامرس را در بخش تبدیل (Conversion) ببینید و گزارشات مربوط به دسته‌بندی‌های قدیمی‌تر، نمایش داده نخواهند شد. پس اگر می‌خواهید همیشه گزارشات قدیمی را داشته باشید، گزینه دوم را همچنان خاموش نگاه دارید.

در مرحله آخر باید قیف‌ها را مشخص کنید. قیف‌ها، بخشی از هدف‌های شما هستند که کاربر با عبور از آنها به هدف نهایی دست پیدا می‌کند.

3. مسیرهای چند کانالی (Multi-Channel Funnels): مسیرهای چند کانالی بسیار مهم‌اند، چرا که یک مشتری، به طور معمول، زمان‌های زیادی را در سایت می‌گذراند تا در نهایت اهداف ما را عملی کند. یک مشتری بالقوه، ممکن است برند ما را از طریق تبلیغات نمایشی (Display)، پیدا کرده باشد و بعد وارد سایت شده و پس از تحقیق و جستجو محصول ویژه ما را سفارش داده باشد. گزارش این بخش به ما اجازه بررسی و تحلیل این مسیر را فراهم می‌کند؛ توالی برهم‌کنش‌هایی که منتهی به یک تبدیل موفق شده است. آگاهی از این بخش، به تصمیم‌گیری‌های بعدی تبلیغاتی ما کمک زیادی می‌کند.

 این 7 گزارش مهم‌ترین بخش‌های آنالیتیک هستند که باید به خوبی حواسمان به آنها باشد و بتوانیم تحلیل‌های لازم را انجام دهیم. بخش‌هایی که به بررسی‌های بیشتر نیاز دارند، در مقالات جداگانه، بررسی شده و شما می‌توانید با گذاشتن زمان چند ساعته، همگی موارد را یاد بگیرید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *