آموزشگوگل آنالیتیکس

ایجاد Goal و هدف در گوگل آنالیتیکس

به قول آلیس در سرزمین عجایب، اگر ندانیم کجا می‌خواهیم برویم، چه فرقی می‌کند از چه راهی برویم؟ این جمله به خوبی اهمیت تعیین هدف در زندگی و البته کسب و کار را نشان می‌دهد. در کسب و کارهای آنلاین، به کمک ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) به خوبی می‌توانیم اهدافمان را تعیین و رصد کنیم و این مقاله نیز تلاش کرده نحوه تنظیم هدف در گوگل آنالیتیس را آموزش دهد که کمک بسیار زیادی در بررسی مسیری که در کسب و کار طی می‌کنید، خواهد داشت.

اهداف (Goals) در گوگل آنالیتیکس

انواع اهداف goals در گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

ابتدا اجازه دهید، تعریف مشخصی از اهداف ارائه دهیم:

اهداف کسب و کار، فعالیت‌هایی هستند که تمایل داریم کاربر در سایت ما انجام دهد. برای مثال، ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت و یا خرید محصولات سایت.

پس از تعیین این اهداف در گوگل آنالیتیکس، زمانی که یک کاربر، یکی از اهداف ما را تکمیل می‌کند، گوگل آنالیتیکس آن را یک کانورژن (Conversion) یا تبدیل می‌نامد. به عبارتی دیگر گوگل آنالیتیکس سعی می‌کند با متریک‌هایی مانند تبدیل و نرخ تبدیل‌، میزان دستیابی به اهداف سایت را اندازه‌گیری کند (برای اطلاعات بیشتر از این اصطلاحات می‌توانید به مقاله آموزش و معرفی جامع گوگل آنالیتیکس مراجعه کنید).

همچنین به یاد داشته باشیم که بدون داشتن اطلاعات مربوط به تبدیل و نرخ تبدیل، ارزیابی وضعیت کسب و کار و استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی که به کار می‌بریم، چندان ممکن نیست. برخی از انواع اهداف را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  • خرید محصول و یا خدمت
  • انجام کامل یک مرحله از بازی (در اپلیکیشن‌های موبایل)
  • اشتراک ایمیلی
  • ارسال فرم تماس برای سایت‌های با تولید لید
  • ثبت نام برای دریافت یک منبع
  • ثبت نام اعضا
  • تنظیم یک جلسه
  • ثبت نام سایت
  • تماشای ویدئوهای قرار داده شده

دسته بندی کسب و کارها و اهداف متناسب با آن

گوگل آنالیتیکس اهدافی که می‌توانیم ایجاد کنیم را در چهار دسته قرار می‌دهد، اما پیش از آن بهتر است با انواع سایت‌ها و در نتیجه اهداف مختلف آنها آشنا شویم:

  • E-commerce: این نوع سایتها خرید آنلاین ارائه می‌دهند.
  • Leads: این سایت‌ها تلاش می‌کنند تا اطلاعات تماس افراد را به دست بیاورند تا بعد از تماس با آنها، آن را به لید تبدیل کنند (لید یا سرنخ، معمولا به مشتری‌های راغب و یا علاقمند اشاره دارد که در مورد کسب و کار یا محصول ما تحقیق می‌کنند و به سایت ما سر می‌زنند).
  • Content: سایت‌هایی که تلاش می‌کنند مخاطب را با محتوای سایت درگیر کنند.
  • Support: تعداد کمی از سایت‌ها که برای کمک مردم به خودشان است.

البته سایت‌ها می‌توانند مجموعه‌ای از این موارد هم باشند. برای مثال ما بلاگی داریم که به دنبال دریافت لید هستیم و در عین حال درگیری با مخاطبان هم در آن مهم است.

حالا برای دسته بندی اهداف این نوع سایت‌ها، اهداف را به انواع ماکرو و میکرو تقسیم بندی می‌کنیم. تقسیم بندی اهداف به ما کمک می‌کند تا تبدیل‌های مختلف را اولویت بندی کنیم:

اهداف ماکرو (Macro Goals)، اصلی‌ترین اهداف سایت ما هستند. پس مهم است از خود سوال کنیم اهدافی که بیشترین ارزش را برای سازمان و ما می‌آورند کدام هستند.

ایجاد Lead، خرید (Purchase)، گرفتن عضو و یا رزرو کردن (Booking) می‌تواند از اهداف ماکرو باشد.

اهداف میکرو (Micro Goals) و یا اهداف خرد می‌تواند شامل دانلودها، تماشای ویدئو، کامنت گذاشتن و یا Log-in کردن باشد. این نوع اهداف، نشان از درگیری عمیق‌تری در سایت می‌دهند و در دسته دوم اهمیت و ارزش تبدیل‌ها قرار دارند. آگاهی از این اهداف میکرو، می‌تواند به ما در راه اندازی بهتر کمپین‌ها کمک کند.

حالا با این تفاسیر به بررسی تقسیم بندی اهداف در گوگل آنالیتیکس می‌رسیم:

  • Pages و یا Destination Goals: رسیدن به و یا بازدید از یک صفحه خاص. مثل صفحه تشکر بعد از ثبت نام ایمیل در خبرنامه ایمیلی.
  • Engagement: میزان درگیری در سایت را نشان می‌دهد. برای مثال، بازدید از تعداد صفحات مشخص و یا مدت زمان مشخص ماندن در سایت که گوگل آنالیتیکس این نوع از هدف را به صورت Duration و Page/Session نشان می‌دهد.
  • Events: برای بررسی تعامل‌هایی است که توسط کاربران در سایت در حال رخ دادن است. مثل دانلود کردن یک PDF، تماشا کردن ویدئو، کامنت گذاشتن (ارسال نظر)، کلیک روی تبلیغات و …
  • Smart Goals: این اهداف برای بررسی و بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

*** اگر با تعیین هدف گوگل آنالیتیکس برای سایت مشکل دارید، این‌طور فکر کنید که چطور می‌توانید این جمله را کامل کنید: من می‌خواهم مردم به سایتم بیایند و … . این یک راه خوب برای برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی هدف است.

ارزش گذاری اهداف (Goals Value)

هر هدف گوگل آنالیتیکس می‌تواند ارزش پولی داشته باشد، به طوری که می‌توانیم ببینم تبدیل آن برای تجارت ما چقدر ارزش دارد. بنابراین زمانی که ما هدفی را تعیین می‌کنیم، می‌توانیم ارزش پولی آن را هم مشخص کنیم. به این ترتیب، هر زمان که هدف با فعالیت کاربر کامل شد، این مقادیر، ثبت شده و سپس با هم جمع می شوند و به عنوان ارزش هدف گوگل آنالیتیکس گزارش می‌شوند.

اما ارزش‌گذاری برای اهداف را می‌توان به سه نوع تقسیم کرد:

  • Real Value: مربوط به زمانی است که معاملاتی (Transaction) در سایت انجام می‌گیرد. در این حالت، ارزش واقعی مربوط به پرداخت اعتباری است که فرد محصول و یا خدمتی را می‌خرد. 
  • Calculated Value: مربوط به سایت‌هایی است که لید تولید می‌کنند. وقتی که مشاوره کسب و کار انجام می‌گیرد و یا یک فرم تماس توسط کاربر پر می‌شود. البته این نکته را توجه داشته باشید که اگرچه همه این فرم‌های پرشده در نهایت به مشتری تبدیل نمی‌شوند، اما با ارزش گذاری، می‌توانیم ارزش متوسط هر یک از لیدها را به دست آوریم.
  • Symbolic Value: این نوع ارزش‌گذاری برای حالتی است که ما نمی‌توانیم ارزش واقعی را برای اعمال و فعالیت‌های کاربران محاسبه کنیم. بنابراین یک رتبه حدسی برای عمل مورد نظر در نظر می‌گیریم.

مثال واقعی از ارزش‌گذاری هدف

اگر تیم فروش بتواند محصول مورد نظر را به 10% افرادی که برای خبرنامه ثبت نام می‌کنند، به فروش برساند و متوسط هر معامله 500 دلار باشد، بنابراین ارزش هر ثبت نام در خبرنامه ایمیلی 50 دلار (10% از 500 دلار) است.

ارزش‌ها برای اهدافی با ردیابی ایکامرس

اگر شما یک معامله و یا خرید را با کد ردیابی ایکامرس، رصد می‌کنید، جای Goal Value را خالی بگذارید. ارزش واقعی یک معامله، در متریک درآمد (Revenue) و نه متریک Goal Value مشخص می‌شود و از کد ردیابی ایکامرس در کارت خرید شما به دست می‌آید. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در مقاله ایکامرس، بخوانید.

Goal Slot ID و تنظیمات هدف

در گوگل آنالیتیکس، به ازاری هر هدفی که ایجاد می‌کنیم، یک ID slot هم به آن اختصاص می‌یابد که با شماره‌های 1 تا 20 مشخص می‌شود.

همچنین اهداف را می‌توان به گروه‌های 5 تایی تقسیم بندی کرد که هر گروه مربوط به دسته‌های مشخصی از اهداف و فعالیت کاربران است. برای مثال می‌توانیم دانلودها، یا ثبت نام‌ها را و یا صفحات دریافت (Receipt) را در گروه اهداف جداگانه رصد کنیم. 

محدودیت تعیین اهداف در گوگل آنالیتیکس

باید توجه داشت که تعداد اهدافی که در هر View گزارش قابل مشاهده است، 20 عدد است.

اهداف نمی‌توانند حذف شوند. اما می‌توان ثبت داده‌های آن را برای همیشه و یا مدت زمان مشخصی متوقف کرد.

Ids هدف و هدف های ست شده بعد از ایجاد تغییر نمی‌کنند، اما می‌توان نام هدف و نوع آن را برای استفاده مجدد یک هدف دیگر تغییر داد. پس اگر بعد از هدف 20ام، قصد دارید، هدف جدیدی تعریف کنید، چارهای ندارید جز آنکه یکی از هدف های موجود را ویرایش و به هدف جدید تغییر دهید.

بنابراین تلاش کنید با استراتژی دقیق و حساب شده اهداف مورد نظر را تعیین کنید..

بازبینی و یا ویرایش هدف گوگل آنالیتیکس (Revise or Edit a Goal)

ما می‌توانیم یک هدف را بازبینی کنیم، ویرایش کنیم و آن را تغییر دهیم. فقط کافی است روی آن هدف دوباره کلیک کنیم و مراحل را دوباره انجام دهیم.

ثبت وضعیت اهداف (Recording Status)

بعد از آنکه هدفی را ایجاد کردیم، ثبت داده توسط گوگل آنالیتیکس شروع می‌شود. اما می‌توان هدف را با تغییر وضعیت ثبت به Off، متوقف کرد. برای تغییر این وضعیت، از جدول اهداف و از بخش Recording، گزینه را On و یا Off کنید.

اشتراک گذاری و فراخوانی اهداف (Share & Import Goals)

بعد از اینکه هدف را ایجاد و ذخیره کردیم، می‌توانیم آن را با دیگر کاربران گوگل آنالیتیکس هم سهیم شویم. البته با اینکار داده‌های ما به اشتراک گذاشته نمی‌شود، فقط نوع ساختاری که به کار برده‌ایم، دیده می‌شود.

به جای ایجاد اهداف توسط خودمان، می‌توانیم از بخش Solutions Gallery هم اهداف را فراخوانی کنیم. زمانی که یک هدف را از این بخش فراخوانی می‌کنیم، فقط الگوی آن به اکانت ما وارد می شود و می‌توانیم تبدیل اهداف را با اکانت خودمان ردیابی کنیم و اطلاعات تبدیل شخصی که هدف را ایجاد کرده، به ما منتقل نمی‌شود.

عیب بابی اهداف

اگر مشکلاتی را در تعیین اهداف داریم، میتوانیم از بخش Goal-Setup Troubleshooter برای تعیین و حل مسائل استفاده کنیم. همچنین اگر مشکلاتی با بخش اهداف، معامله و غیره داریم می‌توانیم وارد بخش Discrepancies Troubleshooter در گوگل آنالیتیکس شویم.

نحوه تنظیم هدف گوگل آنالیتیکس

برای شروع، باید به سراغ بخش ادمین (Admin) در گوگل آنالیتیکس بروید. البته توجه داشته باشید که باید اجازه دسترسی به ایجاد و ویرایش به شما داده شده باشد.

مرحله اول، ورود به بخش admin برای ست کردن اهداف در گوگل آنالیتیکس

سپس در بخش view، روی اهداف (Goals) کلیک کنید و بعد New Goal را بزنید (می‌توانید از بخش Import From Gallery هم هدفی که مد نظر دارید را وارد کنید و گزینه ویرایش را بزنید).

مرحله دوم new goals در تعیین اهداف در گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

نکته: اگر New Goal و Import From Gallery قابل مشاهده نیست، پس شما احتمالا 20 هدف خود را ایجاد کرده‌اید.

در این مرحله (Goal Setup)، شما به سه طریق می‌توانید هدف خود را ایجاد کنید:

مرحله goal setup در تعیین اهداف در گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف
  1. استفاده از Goal Template: این اهداف، انواعی از الگوهای آماده هستند که می‌توانید برای هدف خود استفاده کنید. این اهداف در چهار دسته قرار می‌گیرند:
  • درآمدی (Revenue): مربوط به تکمیل فرایند خرید و یا مرحله ورود به سبد خرید است.
  • جذب (Acquisition): مربوط به جذب کاربر از طریق ایجاد حساب کاربری، ثبت نام در سایت و … است.
  • بررسی سایت (Inquiry): مربوط به فعالیت‌هایی است که کاربران بعد از ورود به سایت انجام می‌دهند، برای مثال، بررسی محصولات و خدمات، ورود به صفحه تماس با ما، بررسی خریدهای انجام شده و یا مرور نظرات سایت.
  • مشارکت در سایت (Engagement): مربوط به فعالیت‌های مقایسه‌ای محصولات و موارد اینچنینی است.

2. ایجاد هدف سفارشی (Creating Custom Goals): متناسب با نیاز خود، هدف مورد نظر را طراحی می‌کنید.

3. ایجاد هدف اسمارت (Creating Smart Goals): زمانی که قصد ایجاد اهداف تبلیغاتی گوگل ادز را دارید، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال، بخش Template، و کامل کردن خرید (Checkout Complete) را انتخاب ‌کنید و روی گزینه Continue در پایین صفحه کلیک کنید.

وارد مرحله Goal Description می‌شوید که باید نام، Slot ID و نوع هدف را انتخاب کنید. همینطور که مشخص است، کامل کردن خرید، ورود به یک صفحه خاص است که آن را در دسته اهداف Destination قرار می‌دهد.

توصیف اهداف در تعیین goals در گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

اگر شما در حال ایجاد اولین هدف خود هستبد، Slot ID هدف، 1 خواهد بود. اما شما می‌توانید Slot ID متفاوتی را هم انتخاب کنید.

پس از زدن دکمه Continue، وارد صفحه جزئیات هدف (Goal Detail) می‌شوید:

بخش goal detail در تعیین اهداف در گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

در این مرحله هم باید سه بخش را کامل کنید:

 آدرس صفحه مقصد را در بخش Destination وارد ‌کنید. این آدرس، مربوط به صفحه‌ای است که کاربر در آن تبدیل را انجام می‌دهد و یا فرایند تبدیل را کامل می‌کند. این آدرس را می‌شود به سه شکل وارد کرد:

  • Equals to: آدرس مقصد دقیق با آدرس وارد شده در کادر برابر است.
  • Begins with: آدرس مقصد با آدرسی که در کادر گذاشته‌ایم شروع می‌شود و مهم نیست پس از آن چه پارامتر دیگری داشته باشد.
  • Regular Expression: این حالت برای زمانی است که ما حداقل دو صفحه جداگانه داریم و هر دو را می‌خواهیم در نتایج یک هدف مشاهده کنیم. البته انجام این روش، پیچیدگی‌هایی دارد.

بخش دوم مربوط به ارزش‌گذاری هدف (Value) است که اگر قرار داشتید، ارزشی برای هدف تعیین کنید، ابتدا گزینه آن را on می‌کنید و ارزش عددی را در آن می‌گنجانید. توجه داشته باشید که واحد این ارزش بر حسب دلار است، اما تفاوتی در ارزشی که تعیین می‌کند، نخواهد کرد.

بخش سوم مربوط به Funnel و یا قیف است. این بخش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بدانیم کاربر برای رسیدن به مقصد، حداقل باید گام‌های دیگری هم انجام دهد. در این بخش، می‌توانید تا 20 مرحله را هم تعریف کنید.

در این بخش نام صفحه و آدرس صفحه را وارد ‌کنید و گزینه Required را با Yes فعال و با No غیر فعال کنید که ورود ضروری کاربر به آن صفحه خاص را نشان می‌دهد.

بنابراین دوباره یاداوری می‌کنیم که با تعیین مراحل قیف، شما مسیری را که انتظار دارید کاربر از آن عبور کنید را ردیابی می‌کنید. آنالیتیکس می‌تواند جایی که کاربران شما وارد و از آن خارج می‌شوند در مسیر هدف شما ثبت کند. این داده‌ها، در جریان هدف (Goal Flow) و گزارش قیف (Funnel Reports) ظاهر می‌شوند. بنابراین، تعداد تکمیل اهداف در گزارش کانورژن، با تعیین و تنظیم قیف تاثیر نمی‌پذیرد. حتی اگر تعدادی مرحله را ایجاد کنید، این مراحل فقط در گزارش قیف دیده می‌شود.

مرحله تایید هدف گوگل آنالیتیکس (Verify Your Goal)

مرحله verify تعیین goals در گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

بعد از تعیین و یا عدم تعیین مراحل قیف، روی لینک Verify This Goal کلیک کنید تا مطمئن شوید هدف درست کارخواهد کرد. با اینکار، یک نرخ کانورژن بر حسب اطلاعات 7 روز گذشته اکانت گوگل آنالیتیکس شما ایجاد می‌شود. این داده، یک تبدیل (Conversion) واقعی نیست و فقط برای بررسی Setup صحیح هدف طراحی شده است.

پس از این مرحله گزینه Save را بزنید تا هدف شما در بخش اهداف ذخیره شود:

مشاهده جدول goals در بخش view گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

داده‌های اهداف (Goals) کجا منتشر می‌شوند؟

نرخ تبدیل اهداف یا نرخ تبدیل‌ها را در گزارش کانورژن> اهداف قابل مشاهده و بررسی است. آنالیز کنید. تبدیل‌های اهداف، همچنین در دیگر گزارش‌ها مانند کانورژن‌ها> قیف‌های چندکانالی و یا کانورژن> اتریبیوشن و گزارشات جذب دیده می‌شود.

نمایش اهداف goals در گزارش conversion گوگل آنالیتیکس- نحوه ست کردن اهداف

به این ترتیب، می‌توان اهداف مختلفی را تعیین و رصد کرد. اما تلاش کنید در مرحله اول، اهداف را به درستی تعیین کنید، چرا که همانطور که قبلا اشاره شد، امکان حذف اهداف را نخواهید داشت.

در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ترب، در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *