آموزش

اپلیکیشن کسبینو چیست؟ معرفی مزایا و معایب اپلیکیشن کسبینو

کسبینو پلتفرم نسبتا جدیدی است که با نگاه اجتماعی کردن بازارهای سنتی و بازارگاه‌ها، پا به عرصه تجارت الکترونیک گذاشته است. در کسبینو فروشندگان، محصولات خود را به اشتراک می‌گذارند و مشتریان جدیدی را به آن چه کسب و کارشان ارائه می‌دهد، جذب می‌کنند. اما کسبینو چیست و چطور می‌تواند به بهبود فروش شما کمک کند؟

کسبینو چیست؟

از گذشته تا به حال، بازارگاه‌ها، نقش مهمی در تجارت به شکل سنتی داشته‌اند. بازارگاه‌ها اماکن تجاری در سطح شهرها و روستاها بودند که فروشندگان از اصناف مختلف، در کنار یکدیگر جمع می‌شدند و گستره وسیعی از انواع محصولات و خدمات مختلف را در یک موقعیت مکانی متمرکز، به خریداران عرضه می‌کردند. در سرتاسر جهان، این بازارگاه‌ها بهترین اماکن برای مبادلات تجاری میان مردم محلی بوده‌اند؛ اماکنی که خریداران در آن محصولی باکیفیت و صرفه اقتصادی تهیه می‌کردند و فروشندگان نیز با افزایش میزان فروش خود، سود بیشتری را کسب می‌کردند.

کسبینو با نیم‌نگاهی به مفهوم سنتی بازارگاه توسعه داده شده است. در کسبینو با پلتفرمی مشابه اینستاگرام طرف هستید که فروشندگان مختلف در آن محصولات و خدمات خود را در قالب عکس یا ویدیو به اشتراک می‌گذارند و فرایند بازاریابی را به ساده‌ترین شکل ممکن، اما با روشی اثرگذار، انجام می‌دهند.

در اپلیکیشن کسبینو، بسته به موقعیت جغرافیایی، بهترین فروشندگان منطقه به کاربران معرفی و محصولاتی که برای تهیه نزدیک به محل زندگی آن‌ها هستند، به طور ویژه برایشان شخصی‌سازی می‌شود.

نحوه ثبت نام در کسبینو چگونه است؟

ابتدا باید اپلیکیشن کسبینو را نصب کنید. برای دانلود اپلیکیشن کسبینو می‌توانید آن را از طریق گوگل پلی استور تهیه نمایید. ورود به وب اپلیکیشن کسبینو برای آی او اس، یکی دیگر از راه‌های ورود به این اپلیکیشن است. پس از تصب، می‌توانید فرایند ثبت نام را آغاز نمایید.

ثبت فروشگاه در کسبینو

در ابتدا باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید، سپس، نام کاربری انگلیسی برای خود انتخاب نمایید و منتظر پیام حاوی کد امنیتی بمانید. با وارد کردن کد امنیتی، ثبت نام اولیه شما کامل شده است.

سپس وارد پروفایل خود شوید و روی گزینه «ویرایش پروفایل» کلیک کنید.

در این مرحله با تکمیل اطلاعات خواسته شده در هر بخش، کسب و کار شما تایید می‌شود و می‌توانید به عنوان فروشنده در کسبینو فعالیت خود را آغاز نمایید.

ثبت نام در کسبینو

فروش آنلاین در کسبینو

در حال حاضر امکان فروش محصولات به صورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت در کسبینو وجود ندارد. اگرچه مدیران کسبینو قول داده‌اند که به زودی این امکان را نیز فراهم نمایند تا فروشگاه‌های آنلاینی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند هم بتوانند از مزیت‌های این سرویس بهره‌مند شوند. 

در حال حاضر مشتریان با تماس حاصل کردن با فروشندگان، محصول مورد نظر خود را خریداری می‌کنند. پس از این نظر، چندان تفاوتی با فروش در اینستاگرام وجود ندارد. 

هزینه فروش و کارمزد کسبینو

فروش در کسبینو و داشتن حساب فروشگاهی در این پلتفرم به طور کلی رایگان است و نیاز به پرداخت کارمزد وجود ندارد. اما با توجه به این نکته که هنوز قابلیت خرید و فروش به صورت کاملا آنلاین در کسبینو وجود ندارد، چندان نمی‌شود از این نکته به عنوان مزیت رقابتی نسبت به مارکت پلیس‌های دیگر یاد کرد. در زمان راه‌اندازی قابلیت‌های خرید و فروش آنلاین و اضافه شدن درگاه پرداخت به امکانات کسبینو، می‌توان در مورد این موضوع قضاوت کرد.

مزایا و معایب فروش در کسبینو

مزایا

حضور در کسبینو به صورت کلی رایگان است. مگر آن که بخواهید از تبلیغات ویژه این پلتفرم بهره ببرید که در آن صورت باید بسته‌های تبلیغاتی را در ازای پرداخت مبلغی تهیه کنید. قابلیت جستجوی کسب و کارها بر اساس نقشه یا نام محصول، مزیتی است که کسبینو نسبت به شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام یا اینستاگرام دارد. به طور کلی، تعدادی از مزایای کسبینو عبارت هستند از: 

  • ثبت و تعریف کسب و کارهای حقوقی، حقیقی، اصناف، شرکت‌های استارتاپی و نوآور به صورت رایگان؛
  • امکان جستجوی کسب و کارها و فروشندگان بر روی نقشه جغرافیایی بر اساس اطلاعات توصیفی، موقعیت، نوع خدمات و … ؛
  • ثبت موقعیت و اطلاعات توصیفی و رویدادها و ایونت‌های تجاری مربوط به فروشندگان و کسب و کارها به صورت مکانی و غیرمکانی؛
  • امکان تبلیغ کسب و کارها بر اساس فاصله با کاربران حاضر در یک محدوده شعاعی مشخص تا موقعیت مکانی کسب و کار؛
  • امکان ثبت اطلاعات و دریافت نظر توسط مشتریان و فروشندگان دیگر؛
بخش اکسپلور کسبینو
بخش جستجوی کسب و کار که مشابه صفحه Explore اینستاگرام طراحی شده است.

معایب

کسبینو هنوز نتوانسته که خود را به عنوان یک پلتفرم فروشگاهی مناسب یا حتی پلتفرم ارتباط مشتری با فروشنده مطرح کند و کاربران بسیار کمتری نسبت به دیگر پلتفرم‌های فروش آنلاین، مثل دیجیکالا یا باسلام دارد. 

قابلیت فروش آنلاین در کسبینو وجود ندارد و فروشگاه‌های اینستاگرامی یا تلگرامی که به دنبال راهی برای تسهیل فرایند پرداخت برای خود و مشتریانشان هستند، تغییر خاصی را در میزان فروش خود با حضور در کسبینو تجربه نخواهند کرد. همچنین نسبت به دیگر مارکت پلیس‌ها، قابلیت ارسال محصول اصلا در نظر گرفته نشده است. 

فروش در این پلتفرم، برخلاف مارکت‌پلیس‌های دیگر، مثل فروش در باسلام، دیجیکالا، دیوار و شیپور، با نسخه وب مناسبی همراه نیست و استفاده از آن منوط به استفاده از گوشی‌های هوشمند، یا استفاده از وب‌اپ است. این موضوع سبب می‌شود که تعداد کثیری از مشتریان و خریداران، با توجه به تجربه کاربری نه چندان دلچسب کسبینو، نسبت به خرید از این پلتفرم مردد باشند. 

نتیجه گیری

کسبینو هنوز راه زیادی دارد تا موفقیتی را که دیگر پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌های تجارت الکترونیک ایران به دست آورده‌اند، کسب کند. این پلتفرم در مسیر موفقیت قرار دارد و از بیشتر معایبی که دارد، آگاه است. به زودی قرار است تعدادی از این معایب رفع شوند؛ اما در گذر زمان می‌توان تحقق وعده‌های مدیران و کارشناسان کسبینو را سنجید و اثرگذاری امکانات و قابلیت‌هایش را در بهبود فروش فروشگاه‌های آنلاین بررسی کرد.

مزایای کسبینو

  • قابلیت تبلیغ محصولات در کسبینو
  • مکان‌محور بودن پلتفرم و پیدا کردن مشتریان محلی
  • رایگان بودن تمام امکانات کسبینو
  • امکان جستجو در کسبینو برخلاف اینستاگرام

معایب کسبینو

  • کم بودن امکانات نسبت به دیگر مارکت پلیس ها
  • مشتریان کمتر کسبینو نسبت به دیجیکالا یا باسلام
  • عدم وجود قابلیت پرداخت امن و درگاه پرداخت
  • نسخه وب نامناسب و اجبار به استفاده از اپلیکیشن

در حال حاضر، این کسبینو قابلیت‌های فروشگاهی مناسبی ندارد و بهترین استفاده‌ای که می‌توان از آن داشت، قابلیت‌های مارکتینگ و بازاریابی محلی‌ای است که ارائه می‌دهد.  

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *