آموزش

مزایا و معایب فروش در باسلام؛ نحوه ثبت غرفه باسلام

باسلام یکی از معروف ترین مارکت پلیس های ایرانی است کهبر اساس رضایت مشتریان بنا شده است. در ادامه معرفی کامل مارکت‌پلیس‌های ایرانی، پس از توضیح کامل نحوه فروش در دیجیکالا و مزایا و معایب آن، اکنون به سراغ فروش در باسلام می‌رویم.

در این مقاله، به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • فروش در باسلام چه مزایا و معایبی دارد؟
  • ثبت غرفه باسلام چگونه است؟
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در باسلام چیست؟
  • شرایط فروش در باسلام چیست؟

فروش در باسلام چه مزایایی دارد؟

مزایا فروش در باسلام

  • تعداد خریداران و فروشندگان باسلام
  • عدم نیاز به دریافت مجوز اینماد
  • ابزار حسابداری پیشرفته برای غرفه داران باسلام
  • بخش پشتیبانی باسلام
  • قابلیت چت با مشتریان
  • آموزش اصول تجارت الکترونیک
  • آموزش غرفه داری در باسلام
  • کاهش هزینه‌های ارسال کالا

معایب فروش در باسلام

  • تعدادی از دسته‌بندی‌ها در منوی اصلی نمایش داده نمی‌شوند
  • عدم وجود استاندارد قیمت‌گذاری
  • تفاوت اندک کمیسیون ارسال رایگان به شهر مبدا با ارسال رایگان به سراسر کشور

یکی از مزیت‌های فروش در باسلام نسبت به فروش در سایت فروشگاه آنلاین، ارائه بستری ایده‌آل برای تجارت الکترونیک و فروش محصول است. تعداد غرفه‌ها و آمار بازدید باسلام، در کنار ساختاری که محصولات شما را به مشتریان معرفی می‌کند، سبب شده است که فروشندگان، فروش در این پلتفرم را در نظر بگیرند. ادعای باسلام این است که فروشندگان با فعالیت بسیار کمتر در محیط فارسی‌زبان باسلام که مشتریانی ایرانی دارد، می‌توانند به موفقیت بیشتری نسبت به فروش در اینستاگرام برسند. مخصوصا این که فروش در اینستاگرام نیازمند درگاه پرداخت و یا ارائه شماره کارت است که خود دردسرهای اداری دارد ولی باسلام با درگاه‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، این مشکل را برطرف کرده است.

همچنین فروش در باسلام، شما را از دریافت مجوز اعتماد الکترونیک یا اینماد، بی‌نیاز می‌کند زیرا این مارکت‌پلیس، خود نماد اعتماد الکترونیک دارد.

مزیت دیگر باسلام، شفافیت مالی آن است. شما بدون نیاز به حسابدار می‌توانید از میزان فروش و سود خود مطلع شوید و اطلاعات مالی کسب و کار خود را به دست بیاورید. بدون این که هزینه‌ای از جانب شما پرداخت شود، باسلام خود دست به ارائه تخفیف‌هایی می‌زند که فروش شما را افزایش می‌دهند.

با توجه به این که در باسلام فروشندگان خود محصولاتشان را ارسال می‌کنند، می‌توانند آن‌ها را توسط شرکت ملی پست ایران یا دیگر سرویس های ارسال کالا – چه ارسال کالا با پیک یا به صورت پستی – برای مشتریان خود بفرستند.

یکی دیگر از مزیت‌های باسلام، ارتباط نزدیک با بخش پشتیبانی است. فروشندگان می‌توانند به سادگی بخش پشتیبانی باسلام را در جریان تمام اقدامات خود قرار بدهند. همچنین ارتباط مستقیم با مشتری، یکی دیگر از مزیت‌های فروش در باسلام است. شما می‌توانید در باسلام محصولات خود را مثل یک بلاگ فروشگاه آنلاین، با محتواهای متنی و عکسی تبلیغ کنید. همچنین امکان چت کردن با مشتریان و دیگر فروشندگان وجود دارد و این پل ارتباطی می‌تواند به شما در ساختن یک برند قدرتمند کمک کند. کاربران باسلام می‌توانند دیگر کاربران را دنبال کنند و از محتوای تولیدشده توسط آن‌ها باخبر شوند. شما می‌توانید فرایند بازاریابی و مارکتینگ را مدیریت کنید و نام برند و محصولات خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

باسلام یک بخش آموزشی مخصوص فروشندگان خود دارد که راه‌های بهینه فروش را به آن‌ها آموزش می‌دهد و دوره‌های ویدیویی در این پلتفرم مارکت پلیس وجود دارند.

همچنین در حال حاضر کسانی که با لینک دعوت شما در باسلام ثبت نام کنند، یک اعتبار 30 هزار تومانی هدیه می‌گیرند. این می‌تواند مشتریان شما را به خرید از غرفه شما در باسلام ترغیب کند.

شرایط ثبت نام در باسلام

هر کسی می‌تواند در باسلام ثبت نام کند و شرایط خاصی وجود ندارد. برای فروشنده شدن در باسلام، ابتدا باید شماره تلفن همراه خود را ثبت کنید و منتظر پیامک احراز هویت بمانید. سپس با وارد کردن کد، به بخش اطلاعات اولیه منتقل می‌شوید. باید کد ملی و شماره کارت بانکی خود را در این قسمت وارد نمایید.

توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه، کارت بانکی و کد ملی، همگی باید متعلق به یک فرد باشند. در غیر این صورت، غرفه تایید نمی‌شود.

قدم بعدی در راه اندازی غرفه در باسلام، انتخاب تجربه فروش شما از میان بازارهای مختلفی است که برای فروش محصولاتتان وجود دارد.

شیوه کار باسلام چگونه است؟

وقتی خریدار محصولی را به یک غرفه‌دار سفارش می‌دهد، باید همان لحظه، از طریق درگاه بانک، مبلغ فاکتور را پرداخت نماید؛ باسلام به عنوان یک واسطه، این پول را در یک حساب قرض‌الحسنه نگهداری می‌کند. پس از رسیدن محصول به دست مشتری و اعلام رضایت او از خرید خود، باسلام اقدام به پرداخت وجه به فروشنده می‌کند. این یک حسن دارد که باعث می‌شود مشتری اطمینان داشته باشد که پیش از دریافت سفارشش، پول به دست خریدار نرسیده است و فروشنده هم مطمئن باشد که هزینه سفارش، پرداخت شده است.

فروشندگان باید تمام مراحل فروش و ارسال کالای خود را به باسلام و خریدار اعلام کند و آن‌ها را در جریان تمام امور قرار بدهند. اگر کالا را با پست و یا دیگر سرویس‌های ارسال کالا برای خریدار فرستاده‌اید، باید کد مرسوله را به باسلام و خریدار اعلام کنید تا آن‌ها نیز در جریان فرایند ارسال قرار بگیرند. 

کارمزد باسلام چقدر است؟

حق کمیسیون باسلام برای تمام کالاها، 9% ارزش کالا است. برای مثال، اگر شما کالایی 100 هزار تومانی بفروشید، باسلام 9 هزار تومان از این مبلغ کسر می‌کند و 91 هزار تومان برای شما واریز می‌کند. البته استثنائاتی برای میزان کمیسیون وجود دارند که در ادامه، در بخش هزینه‌های دیگر، برای شما توضیح خواهیم داد.

همچنین با توجه به مقررات تجارت الکترونیک، مشتریان می‌توانند پس از یک بازه زمانی هفت روزه پس از دریافت محصول، نسبت به اعتراض به کالای دریافتی اقدام کنند. اما اگر مشتری رضایت خود را در این مهلت زمان ثبت نکند، باسلام درآمد حاصل از فروش کالا را با کسر حق کمیسیون 9%، به حساب فروشنده واریز می‌کند.

روش ارسال کالا در باسلام

ارسال کالا برای مشتریان در مارکت پلیس باسلام بر عهده فروشندگان است. همچنین یک ماشین حساب برای محاسبه هزینه ارسال کالا در پنل فروشندگان باسلام وجود دارد که با توجه به تعرفه شرکت ملی پست ایران، هزینه ارسال کالاها را محاسبه می‌کند. شما می‌توانید به صورت پیش‌فرض از این ماشین‌حساب برای تعیین هزینه ارسال استفاده کنید. ارسال کالا به گونه‌ای است که شما کالا را با هزینه خودتان برای مشتری ارسال می‌کنید و از مشتری این هزینه را هنگام تسویه حساب دریافت می‌کنید.

یکی از مشکلات این ماشین حساب، عدم دقت تمام و کمال آن است. دفاتر پستی معمولا مبالغ متفاوت و بیشتری را از فروشندگان دریافت می‌کنند و این فروشنده است که متضرر می‌شود.

البته فروشندگان می‌توانند هزینه‌ی ارسال را تعیین کنند. اگرچه افزایش آن هم ممکن است، اما توصیه می‌شود که برای ارسال کالا، هزینه کمتری را در نظر بگیرند تا بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند. پیش‌تر در مورد استراتژی ارسال کالا فروشگاه اینترنتی صحبت کرده بودیم. شما در باسلام می‌توانید یک هزینه ثابت را برای ارسال تمام محصولات خود در نظر بگیرید.

همچنین می‌توانید با ارسال رایگان محصولات خود برای مشتریانی که در شهر خود دارید، میزان کارمزد دریافتی توسط باسلام را به 4 درصد کاهش دهید. این در صورتی است که اگر خدمات ارسال رایگان را برای تمام نقاط کشور فعال کنید، یک درصد دیگر نیز از این حق کمیسیون کم می‌شود و به 3 درصد می‌رسد.

نوع ارسال کالا حق کمیسیون باسلام
بدون امکان ارسال رایگان%9
ارسال رایگان به شهر مبدا%4
ارسال رایگان به سراسر کشور%3

فروشندگان باسلام در مورد آن چه می‌گویند؟

باسلام بستری را برای تولیدکنندگان محصولات خانگی و ارگانیک فراهم آورده است و کارآفرینان توانسته‌اند با کمک آن، به کسب و کار خود رونق بیشتری ببخشند و مشتریان جدیدی از سراسر کشور پیدا کنند. تجربه خرید و فروش در باسلام می‌تواند با توجه به حوزه فعالیتتان، متفاوت باشد. این مشتریان حاضرند که هزینه پستی را در ازای دریافت محصول باکیفیت و اعلا پرداخت کنند. چنین چیزی هم به کسب و کارهای کوچک، کمکی اساسی کرده است و هم توانسته دسته جدیدی از محصولات را به دسته‌بندی‌های موجود در بازار تجارت الکترونیک، وارد کند. 

اما یکی از مشکلات هر مارکت‌پلیسی، رقابت بسیار زیاد آن است. بسیاری از فروشندگان باسلام، مخصوصا آن‌هایی که در حوزه‌های متداول‌تری مثل فروش لباس مشغول هستند، گاهی از این رقابت دلسرد می‌شوند. اما باید توجه داشته باشید که فروشندگان خودشان می‌توانند از تکنیک‌های بازاریابی برای بهبود شرایط غرفه خود بهره بگیرند. 

بسیاری از فروشندگان نسبت به ماشین حساب هزینه ارسال کالا انتقاداتی دارند که این روش محاسبه دقیق نیست و در نهایت باعث متضرر شدن فروشندگان می‌شود. 

همچنین نرخ کمیسیون نه درصدی برای تمامی محصولات، کمی غیرمنطقی به نظر می‌آید. مخصوصا اگر یک محصول با قیمت زیاد را بخواهید به فروش برسانید، باید مبلغ زیادی را به عنوان حق کمیسیون به باسلام پرداخت کنید. این سبب می‌شود که حتی حاشیه سود خودتان نیز تامین نشود. پس توجه داشته باشید که چه محصولی را میخواهید به فروش برسانید. 

البته پیشنهاد ما این است که در صورت امکان، قابلیت ارسال رایگان درون شهری یا سراسر کشور را فعال کنید. درست است که هزینه ارسال کالا تماما بر عهده شما خواهد بود اما در این صورت می‌توانید مشتریان بیشتری را به خرید میل دهید و فروش بیشتری داشته باشید. حق کمیسیون باسلام هم به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا فروشندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئله ارسال کالا است. اگرچه سیاست قیمت‌گذاری هزینه ارسال ایده‌آل بسیاری از فروشندگان است، اما ارسال کالا کاملا بر عهده شما است و باید تمام محصولات خود را شخصا ارسال کنید. نداشتن ناوگان لجستیک می‌تواند گاهی مشکل‌ساز باشد و زمان زیادی را از شما صرف کند. 

نتیجه گیری

باسلام یک مارکت پلیس اینترنتی ایرانی است که توانسته در زمینه کسب و کارهای خرد حرفی برای گفتن داشته باشد و هم از حقوق مشتریان و هم از حقوق فروشندگان خود به بهترین شکل ممکن دفاع کند و معاملاتی برد-برد را برای طرفین به ارمغان بیاورد. رقابت در باسلام، سالم است و شما قابلیت بازاریابی و تولید محتوا برای غرفه خود را خواهید داشت. می‌توانید محصولاتتان را به خریداران معرفی کنید و آن‌ها را به خرید ترغیب کنید. 

اما مانند دیجیکالا که مزایا و معایبش را با یک‌دیگر بررسی کردیم، مشکلاتی نیز در باسلام وجود دارند که حضور همه‌جانبه در آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر در حال حاضر پیج فروشگاهی در اینستاگرام دارید یا می‌خواهید کسب و کار کوچک و خانگی خود را در دنیای تجارت الکترونیک گسترش بدهید، باسلام یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. اما اگر یک نام آشنا در بازار هستید که مشتریان خودش را دارد و می‌خواهید محصولات تولید انبوه خود را به صورت اینترنتی بفروشید، باسلام گزینه مناسبی نیست. به همین دلیل است که معمولا تولیدکننده بزرگی را در باسلام پیدا نمی‌کنید.

پیشنهاد ما این است که حضور در باسلام را همراه با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در نظر داشته باشید تا بتوانید از تمام پتانسیل فروش در بستر اینترنت  بهره لازم را بگیرید و به موفقیتی تمام‌عیار در بازار تجارت الکترونیک دست یابید. 

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

1 دیدگاه

  1. با سلام
    یکی از معایب بزرگ این سایت نسبت به بقیه مارکت مشابه در ایران این هست که هیچ تعهدی غرفه دار و فروشنده بابت ارسال کالا نداره و متاسفانه خریدار باید مبلغ سفارش کامل پرداخت کنه و بعد از این مرحله در اکثر موارد غرفه دار بدلیل عدم تعهد و الزام به ارسال کالا ، سفارش ارسال نمیکنند و شما میمانید و پیگیری و سردرگمی بابت عودت وجه از طریق سایت باسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *