آموزش

اینماد بدون ستاره چیست؟ بی‌توجهی ادامه‌دار به فروشگاه های اینستاگرامی

چندی پیش قانون جدیدی تصویب شد که مبنی بر آن، تنها اشخاص حقیقی یا حقوقی‌ای که مجوز اینماد برای کسب و کار اینترنتی خود داشته باشند، می‌توانند نسبت به دریافت درگاه پرداخت اقدام کنند. این موضوع کار کسب و کارهای خرد را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است. زیرا بسیاری از این کسب و کارها دامنه فعالیت محدودی دارند و تاکنون برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام نکرده‌اند. اکنون، مرکز توسعه تجارت الکترونیک با همکاری بانک مرکزی و شاپرک، اینماد بدون ستاره را معرفی کرده است.

اینماد بدون ستاره چیست؟

بانک مرکزی در همکاری با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و کمک بخش خصوصی، مدلی را طراحی کردند که در آن کسب و کارهای کوچک‌تر نیز می‌توانند اینماد بدون ستاره را دریافت کنند. اما به نظر نمی‌آید که تفاوتی ایجاد شده باشد. 

یکی از مزایای استفاده از نماد بدون ستاره برای کسب و کارهای خرد، اعطای آن با احراز هویت و دامنه است.

طبق اعلام مرکز توسعه تجارت‌های الکترونیکی، اینماد بدون ستاره به کسب و کارهای خردی اعطا می‌شود که مجموع تعداد تراکنش‌های آن‌ها به صورت ماهانه، کمتر از 100 عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌ها کمتر از 100 میلیون تومان باشد.

اگر کسب و کار اعداد و ارقامی بیشتر از موارد ذکر شده داشته باشد، به مدت ده روز فرصت دارد که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک یک ستاره اقدام کند؛ در غیر این صورت، احتمال بسته شدن درگاه وجود خواهد داشت.

هزینه دریافت اینماد بدون ستاره، به صورت سالانه، 50 هزار تومان است که کمتر از یک‌سوم هزینه دریافت اینماد یک ستاره است.

با دریافت اینماد بدون ستاره، فرایند دریافت کد رهگیری مالیاتی به صورت آنلاین نیز قابل انجام خواهد بود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برای دریافت درگاه پرداخت، نیاز به کد رهگیری مالیاتی الزامی شده است. به همین دلیل، هیچ مشکلی برای صاحبان کسب و کارهای خرد که نماد بدون ستاره گرفته‌اند، برای دریافت درگاه پرداخت، وجود نخواهد داشت.

فروشگاه های اینستاگرامی، قربانی قوانین جدید

سوال اصلی اینجاست که آیا اینماد بدون ستاره، پاسخ مناسبی به نیازهای کسب و کارهای فعال در حوزه خرید و فروش اینترنتی، مخصوصا فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، هست یا خیر؟ پاسخ این سوال، همچنان «خیر» باقی مانده است. دلیل این امر، محدودیت اعطای اینماد به فروشگاه‌هایی است که وب‌سایت فروشگاهی دارند و دامنه اینترنتی منحصربه‌فرد خود را ثبت کرده‌اند. اکثریت فروشگاه‌های اینستاگرامی، وب‌سایت و دامنه‌ی اینترنتی ندارند و دریافت درگاه برای آنان با دشواری همراه شده است.

این مشکل فروشگاه‌های اینستاگرامی جدیدی را که نتوانسته‌اند درگاه پرداخت دریافت کنند، به استفاده از شماره کارت بانکی برای فروش محصولاتشان سوق داده است. حتما شما هم در اینستاگرام محصولی را خریداری کرده‌اید و تجربه کارت‌به‌کارت برای فروشنده را دارید. اما این گزینه‌ هم با اعلام قانون جدیدی از سوی بانک مرکزی، به گزینه‌ای غیرکاربردی تبدیل شده است. 

این محدودیت کارت به کارت برای مقابله با جرایم مالی وضع شده است و به زودی به تمام بانک‌ها و موسسات مالی ابلاغ خواهد شد و آن‌‎ها موظف به رعایت آن خواهند بود. بر این اساس، هر کد ملی، تنها می‌تواند حداکثر 20 تراکنش در روز و 80 تراکنش در ماه انجام دهد.

سوال اینجاست که مرکز توسعه تجارت الکترونیک که با دو قانون سقف تراکنش و عدم اعطای درگاه پرداخت به فروشگاه‌ها، موانع بزرگی را بر سر راه فروشگاه‌های تلگرامی و اینستاگرامی قرار داده است، چه تدبیری برای جلب رضایت این فروشندگان خواهد اندیشید؟ آن‌طور که از شواهد و قراین بر می‌آید، تلاش مسئولان اقتصادی کشور، سوق دادن فروشگاه‌های اینترنتی به راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی، دریافت اینماد و نظارت گسترده بر تمامی تراکنش‌ها است.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *