آموزشارسال کالا

اصولی که باید پیش از ارسال کالا در یک فروشگاه اینترنتی در نظر بگیرید

شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌و‌کار اینترنتی، جهت ساختن تجربه‌ای عالی برای مشتریانتان، تلاش زیادی انجام داده‌اید. وب‌سایتتان را بهینه کرده‌اید، اطلاعات هر محصول را به دقت نوشته‌اید و برای هر کاربر، ایمیل فرستاده‌اید. همه این تلاش‌ها در جهت جلب رضایت مشتریان بوده است؛ اما وقتی که به قسمت ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی خود می‌رسید، حس می‌کنید که اعتبار کسب‌و‌کار خود را به دست یک غریبه سپرده‌اید.

اما با کمی تأمل و برنامه‌ریزی، می‌توانید این حس را از بین ببرید و ارسال کالا فروشگاه اینترنتی خود را مدیریت کنید؛ زیرا حمل‌و‌نقل و ارسال محصولات و کالاها، بخشی کلیدی از تجارت شما است. در این مرحله است که مشتری، کالا و خدمات شما را از نزدیک و به‌صورت ملموس، تجربه می‌کند. اجرای خوب مرحله ارسال کالا با انتخاب استراتژی مناسب، می‌تواند مزیتی بسیار بزرگ به نفع کسب‌و‌کار اینترنتی‌تان باشد.

با همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌و‌کارها به اهمیت تجارت الکترونیک پی بردند و تصمیم گرفتند که وارد این حوزه شوند. بسیاری از این کسب‌و‌کارها مطابق ماهیتشان، کارشان را وارد شبکه‌های اجتماعی کردند و بسیاری نیز دست به راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی زدند.

به همین دلیل است که تبیین یک راهبرد و استراتژی مناسب برای ارسال کالا فروشگاه اینترنتی ، امری ضروری به نظر می‌رسد. از آن‌جایی که دنیای حمل‌و‌نقل کالا، از دور کمی پیچیده به نظر می‌رسد، در این مقاله مهم‌ترین نکاتی را که باید رعایت کنید، توضیح خواهیم داد.

انتخاب استراتژی مناسب، انتخاب بهترین بسته بندی ، انتخاب بهترین توزیع‌کنندگان، گزینش بهترین روش ارسال کالا ، انتخاب درست قیمت حمل و نقل کالا و در نهایت روش‌های سودآوری حداکثری از موضوعاتی هستند که به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

استراتژی ارسال کالا فروشگاه اینترنتی

تعدادی اصل وجود دارند که به‌عنوان سنگ بنای راهبرد ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی شناخته می‌شوند. با این وجود می‌توانید پس از مدتی به عقب برگردید و این اصول را دست‌خوش تغییرات کنید؛ اما باید بدانید که توجه به این موارد، گام‌ها و تصمیماتی کلیدی را می‌طلبد. تصمیماتی که در نهایت سبب ساختن راهبرد و استراتژی سطح بالای ارسال محصول فروشگاه اینترنتی‌تان می‌شود؛ اما این موارد چه چیزهایی هستند؟

1- هزینه و روش های ارسال محصول فروشگاه اینترنتی

باید در ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید تمام هزینه ارسال کالا را از مشتری دریافت کنید یا محصولات را به‌صورت رایگان ارسال خواهید کرد؟ همچنین می‌توانید نرخ ثابتی را برای حمل‌و‌نقل انتخاب کنید و قسمتی از هزینه آن را برای حمل تمام محصولات خود تقبل کنید. سوال دیگر این است که چطور محصولاتتان را به دست مشتریان بومی خود می‌رسانید؟

2- وزن محصولات

برای ساده‌سازی فرایند، وزن هر محصولی را که می‌فروشید اندازه‌گیری و به‌روزرسانی کنید. با داشتن این اطلاعات، می‌توانید مقدار نظری و تقریبی هزینه‌هایتان را به دست بیاورید و در نهایت قیمت‌گذاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

3- بسته‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید

در بسیاری از موارد، نوع و اندازه محصول، فرایند بسته‌بندی را محدود می‌کند و گزینه‌های زیادی را برایتان باقی نمی‌گذارد؛ اما می‌توانید با انتخاب بسته‌بندی مناسب، بهترین خدمات ارسال و قیمت‌گذاری را به مشتریانتان ارائه بدهید.

4- به دنبال شرکت بسته‌بندی بگردید

بعضی از شرکت‌های ارسال کالا، مثل شرکت پست و تیپاکس، خدمات بسته‌بندی رایگان را به همراه ارسال کالا ارائه می‌دهند. البته اگر استراتژی شما شامل بسته‌بندی نیز می‌شود، می‌توانید در یک شرکت بسته‌بندی سرمایه‌گذاری کنید یا همکاری بلندمدتی را با یک کسب‌و‌کار مخصوص این حوزه، شروع کنید.

روش و هزینه ارسال کالا فروشگاه اینترنتی

پیش از آن که محصول اینترنتی را ارسال کنید، ابتدا باید برای استراتژی تعیین هزینه خود تصمیم بگیرید. روش‌های مرسومی برای این کار وجود دارد اما انتخاب شما باید بر اساس بنیان مالی کسب‌و‌کارتان باشد. در ادامه به چند مورد از استراتژی‌های متداولی که برای هزینه ارسال در نظر گرفته می‌شوند اشاره می‌کنیم:

حمل و نقل رایگان

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش تعداد مشتریانی که سبد خرید آنلاین خود را بدون تایید و پرداخت رها می‌کنند، ارائه سرویس حمل و نقل رایگان کالا است. اگرچه، همان‌طور که شما به خوبی می‌دانید، حمل‌و‌نقل هیچ‌گاه رایگان نیست. همیشه یک نفر باید هزینه را پرداخت کند. برای کاربردی‌کردن حمل‌و‌نقل رایگان چند گزینه در دسترس دارید.

1- قیمت کالاها را افزایش دهید تا هزینه حمل‌و‌نقل جبران شود. با این روش، در نهایت این مشتری است که هزینه را تقبل می‌کند؛

2- تمام هزینه حمل‌و‌نقل را از سود ناخالص خود پرداخت کنید. در این‌صورت، پول ارسال کالا از حساب شما می‌رود؛

3- قیمت کالاها را به شکل جزئی افزایش دهید تا بخشی از هزینه ارسال آن‌ها پوشش داده شود. بقیه این هزینه را شما تقبل خواهید کرد؛

4- به مشتریان خاصتان، کدهای تخفیفی اختصاص بدهید تا از حمل و نقل رایگان بهره ببرند.

حمل و نقل رایگان خرید اینترنتی
مدیران فروشگاه‌های اینترنتی با مفهوم ارسال کالا رایگان بیگانه نیستند

به علاوه، می‌توانید حداقل مبلغی را در نظر بگیرید که اگر شخصی بیشتر از آن خرید کند، ارسال کالا برایش رایگان باشد. این استراتژی می‌تواند کمک کند که هزینه حمل‌و‌نقل با زیاد‌ شدن میانگین سفارش‌ها، پوشش داده شود؛ اما در نهایت باز هم شما باید از سود ناخالصتان، هزینه آن را پرداخت کنید.

ارسال به قیمت شرکت‌های ترابری

یکی دیگر از روش‌های مناسب ارسال کالاهای اینترنتی، دریافت مبلغی است که شرکت‌های ترابری و پستی به‌عنوان نرخ اعلام می‌کنند. این به کاربران و مشتریان شما اجازه می‌دهد که سرویس مناسبی را برای خود انتخاب کنند. هر شرکت حمل‌و‌نقل، نرخ‌های خود را دارد که این نرخ‌ها با توجه به زمان ارسال، امکانات، بیمه، اندازه محموله و وزنش محاسبه می‌شوند.

ارسال کالا با هزینه ثابت

یکی از گزینه‌های محبوب میان فروشگاه‌های اینترنتی مطرح، دریافت مبلغی ثابت برای ارسال تمام مرسوله‌ها است. بهترین پیشنهادی که می‌توانیم در این رابطه به شما بدهیم، آن است که تلاش کنید مبالغ موردنظرتان را نه خیلی کم و نه خیلی زیاد در نظر بگیرید. این نوع دریافت هزینه ارسال، برای زمانی است که محصولاتی یکسان و در یک اندازه و وزن به فروش می‌رسانید. در چنین موقعیتی، هزینه ارسال تمام محصولات، به یک‌دیگر نزدیک است. اگر گستره وسیعی از محصولات، با وزن و اندازه متفاوت را در کسب‌و‌کار خود به فروش می‌رسانید، ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی با نرخ ثابت، پیچیده و نامناسب خواهد بود.

ارسال کالا با هزینه رایگان

تحویل محلی

روش دیگری که می‌توانید آن را در نظر داشته باشید، تحویل محلی است. این روش، گزینه‌ای ایده‌آل برای کسب‌و‌کارهایی است که در صدد ارائه راهی ساده و مطمئن برای مشتریان بومی خود هستند. وقتی که تحویل محلی را راه می‌اندازید، می‌توانید منطقه تحت پوشش خود را تا یک شعاع موردنظر انتخاب کنید یا با استفاده از کدهای پستی هر منطقه، آن را مشخص کنید. مشتریانی که در این منطقه هستند می‌توانند هنگام خرید آنلاین از گزینه «تحویل محلی» به‌عنوان روش ارسال کالا استفاده کنند. ارائه‌دادن خدمات تحویل محلی رایگان برای میزان مشخصی از سفارشات یا دریافت مبلغی کم به ازای آن، می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل کمک کند. همچنین این روش، سبب می‌شود که نظر مشتریان محلیِ بیشتری را به کسب‌و‌کار خود جلب کنید.

محاسبه هزینه ارسال کالا

تمام شرکت‌های ترابری، هزینه ارسال کالا خود را براساس عوامل مشابهی تعیین می‌کنند. از مهم‌ترین عوامل تعیین هزینه حمل و نقل، می‌توان به چهار مورد زیر اشاره کرد:

1- اندازه بسته؛

2- وزن بسته؛

3- ارزش بسته؛

4- موقعیت مکانی مبدا؛

5- موقعیت مکانی مقصد.

همچنین خدماتی مثل بیمه مرسوله و قابلیت پیگیری وضعیت به صورت اینترنتی، برای بعضی شرکت‌های پستی، نیازمند صرف هزینه‌ای است که این سرویس‌ها در قیمت کلی لحاظ می‌کنند. بیمه مرسوله‌ها، شامل خسارت‌هایی می‌شود که به خاطر صدمه بسته ارسالی یا گم‌شدن آن به یکی از طرفین وارد شده است. مقایسه خدمات ارسال بسته فروشگاه اینترنتی توسط شرکت‌های ترابری، کار چندان آسانی نیست؛ زیرا این شرکت‌ها، گزینه‌های متفاوتی را نسبت به هم ارائه می‌دهند. جدای از آن، هر کسب‌و‌کاری متغیرهای منحصربه‌فرد خودش را دارد. می‌توانید از راهنمای ویژه ترب برای انتخاب بهترین خدمات ارسال کالا با شرکت‌های پستی یا ارسال خرید آنلاین با پیک استفاده کنید.

زمان بسته‌بندی دستی و حمل و نقل و تحویل مرسوله‌ها می‌تواند برزخ کسب‌و‌کار در حال توسعه شما باشد. اگر روزانه بیش از پنج بسته در روز را تحویل می‌دهید، شاید زمان آن باشد که از یک شریک لجستیک واسطه‌ای استفاده کنید. کار این شریک لجستیک آن است که تمام بسته‌ها را تحویل بگیرد، بسته‌بندی کند و توسط سرویس‌‌های حمل‌و‌نقل به صاحبانشان برساند.

سود ناخالص خود را بسنجید

برای آن‌که در تجارت الکترونیک موفق شوید، باید یاد بگیرید که همیشه نیم‌نگاهی به سود ناخالص خود داشته باشید و آن را مدیریت کنید. از آن‌جایی که حمل‌و‌‌نقل هزینه زیادی را روی دست بازرگانانی می‌گذارد که روی تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اگر تحقیق مناسبی نداشته باشید، به خاطر حمل‌و‌نقل و ارسال کالاها ضرر خواهید کرد.

پیش از آن که استراتژی و قیمت‌گذاری فروشگاه آنلاین خود را به پایان برسانید، باید از یک چارت مناسب استفاده کنید تا تمام هزینه‌هایی که از زمان خرید تا رسیدن کالا به دست مشتری توسط شما صورت می‌گیرد، محاسبه شود. بسیاری از کارآفرینان عرصه تجارت الکترونیک از هزینه‌های اندکی که روی هم جمع می‌شوند و عدد نهایی، جا می‌خورند. شما می‌توانید از افتادن در تله‌ای مشابه، جلوگیری کنید. در زیر نمونه‌ای از محاسبه درست قیمت کالا را برایتان آورده‌ایم. البته باید توجه داشته باشید که در تعیین نسبت سود ناخالص باید موارد گوناگونی را رعایت کنید.

ارزش کالا20 هزار تومان
هزینه بسته‌بندی2 هزار تومان
هزینه حمل و نقل5 هزار تومان
سود ناخالص50%
مبلغ کل40 هزار و 500 تومان

بسته‌بندی و بازاریابی

در حالی که دنیای تجارت الکترونیک روزبه‌روز توسعه می‌یابد، انتظارات مشتریان خرید آنلاین نیز در حال افزایش است. سال‌ها پیش، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل کالای خریداری‌شده به‌صورت آنلاین، صرفا یک راه ساده و بدون پیچیدگی برای دریافت آن بود. اما هر روز، تعداد بیشتری از خریداران به دنبال گزینه‌های بهتر حمل و نقل، بسته‌بندی و ارائه به‌عنوان بخشی از تجربه تجارت الکترونیک خود هستند.

این انتظار بدان معنی است که برای بسیاری از کسب‌و‌کارها، خارج از فروش کالاهای اقتصادی، رقابت مناسب به معنای پا را فراتر گذاشتن و تلاش برای تحت تاثیر قراردادن مشتریان است. کسب‌و‌کارها باید انتظارات مشتریان را با ارسال یک تجربه – و نه صرفا یک محصول – برآورده کنند.

بسته‌بندی و نحوه جای‌گذاری، نشان‌دهنده ارائه خوب شما به مشتری است و می‌تواند فروشگاه اینترنتی‌تان را از دیگر رقبایتان پیش بیندازد. برای مثال، شرکت Trunk Club را در نظر بگیرید. ترانک کلاب سرویس اشتراکی ماهانه است که برای مردان، دست‌چینی از بهترین لباس‌ها و اکسسوری‌ها را به صورت ماهانه می‌فرستد. شما می‌توانید در بسته‌بندی‌های آنان ببینید که ساختن تجربه آنباکسینگ، چقدر برای این شرکت اهمیت دارد. طوری که تمام بسته‌بندی‌شان را حول این محور شکل داده‌اند.

ترانک کلاب به قدری موفق بوده که مشتریان آن‌ها از آنباکسینگ بسته‌هایشان فیلم می‌گیرند و در یوتیوب قرار می‌دهند. جدای از تجربه اشتراک عالی، این کار سبب بر سر زبان افتادن نام ترانک کلاب می‌شود.

بسته بندی کالا فروشگاه اینترنتی
نمونه‌ای از بسته‌بندی شکیل ترانک کلاب

در دنیایی که کیسه‌های مهروموم‌شده و رسیدهای سیاه و سفید به‌عنوان استاندارد شناخته می‌شوند، چنین جزئیات کوچکی هستند که برای مدتی طولانی تاثیری شگفت‌انگیز روی مشتریان می‌گذارند.

امروزه، موفق‌ترین و جذاب‌‌ترین برندها آن‌هایی هستند که بسته‌بندی‌هایشان تجربه آنباکسینگ دل‌پذیری را برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. پس بهتر است که به تجربه مشتریان توجه ویژه‌ای نشان بدهید و به بسته‌بندی، به‌عنوان راهی برای پیشرفت برند خود نگاه کنید.

سخن آخر استراتژی ارسال کالا فروشگاه اینترنتی

انتخاب روش‌های مناسب برای ارسال خرید اینترنتی ، یکی از مشکلاتی است که مدیران کسب‌و‌کارها با آن روبرو هستند. به همین دلیل است که تعیین استراتژی مناسب، تفاوت را رقم می‌زند. اولین قدم برای شناخت مسیر، اطلاع از شرایط فروشگاه اینترنتی خود است. تنها در این صورت است که می‌توانید از استراتژی انتخابی خود مطمئن باشید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *