آموزش

بایا چیست؟ معرفی مزایا و معایب فروش در بایا

احتمالا تبلیغات بایا را در تلویزیون و رادیو دیده و شنیده‌اید و برایتان سوال پیش آمده است که این شرکت چه خدماتی را ارائه می‌دهد. بایا مارکت پلیسی است که فروشندگان می‌توانند محصولات و خدمات مختلف کسب و کار خود را در آن به فروش برسانند. اما بایا چیست؟ فروش در بایا چه مزایا و معایبی دارد؟ چطور می‌توان اپلیکیشن و برنامه بایا را نصب کرد؟ در این مطلب به سراغ یکی دیگر از مارکت‌پلیس‌های معروف در ایران می‌رویم.

بایا چیست؟

بایا شبکه‌ای هوشمند برای فروش کالا و خدمات در بستر اینترنت است که در سال 1399 شروع به کار کرد. در شهریور همین سال بود که تبلیغات گسترده این شرکت در صداوسیما برای جذب فروشندگان، مشتریان و دیگر دست‌اندرکاران امر فروش و توزیع صورت گرفت و این شرکت توانست به موفقیت کوتاه مدتی دست یابد.

اما پس از مدتی، از شدت این تب و تاب تبلیغاتی کاسته شد؛ به طوری که دیگر کمتر پیش می‌آید تبلیغی از این شرکت در تلویزیون یا بنرهای تبلیغاتی در شهر ببینید.

نحوه ثبت نام در بایا

با ورود به بخش ثبت نام فروشندگان بایا به آدرس https://supplier.baya.ir/register می‌توانید ثبت نام اولیه خود در بایا را به انجام برسانید.

فروش در بایا

پس از وارد کردن اطلاعات خود و کلیک روی دکمه «دریافت کد تایید» وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید با کد ملی و کد امنیتی، به بخش ورود پنل فروشندگان بایا هدایت می‌شوید. با وارد کردن کد ملی خود و کد امنیتی، پیامک کد تاییدی برای شما ارسال می‌شود. با وارد کردن کد تایید، وارد پنل فروشندگان می‌شوید.

فروش در بایا

پس از ورود به پنل فروشندگان در بایا، باید اطلاعات کامل خود، مثل عنوان کسب و کار، نوع مالکیت آن، حوزه فعالیتش و … را وارد کنید و سپس مبلغ هزینه ارزیابی که 300 هزار تومان است را پرداخت کنید تا امکان دسترسی به دیگر امکانات این پلتفرم برای شما فراهم شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در بایا

برای فروش کالا یا ارائه خدمات در بایا نیاز به اخذ مجوزهای مربوط به حوزه فعالیت از اتحادیه‌های صنفی یا سازمان‌های مرتبط وجود دارد. بدون این مجوزها، امکان فروش این کالاها و خدمات وجود نخواهد داشت.

برای ثبت نام اشخاص حقیقی در بایا، مدارک زیر نیاز است:

  1. عکس پرسنلی
  2. تصویر کارت ملی
  3. تصویر صفحه اول شناسنامه
  4. مجوز فعالیت از سازمان‌های ذی‌ربط

برای ثبت نام اشخاص حقوقی در بایا مدارک زیر نیاز است:

  1. عکس پرسنلی صاحبان امضا
  2. کارت ملی صاحبان امضا
  3. شناسنامه صاحبان امضا
  4. مجوز فعالیت از سازمان‌های ذی‌ربط
  5. آگهی تاسیس در روزنامه رسمی
  6. تصویر آخرین تغییرات دارندگان امضا در روزنامه رسمی

کمیسیون و کارمزد بایا چقدر است؟

بایا برای فروشندگان خود سقف کارمزد 5 درصد را تعیین کرده است و فروش هیچ نوع محصولی در این پلتفرم مشمول حق کمیسیون بیشتر از 5 درصد نمی‌شود. همین موضوع سبب می‌شود که بایا نسبت به دیجیکالا کارمزد به مراتب کمتری برای فروشندگان داشته باشد.

البته پس از ثبت نام و بارگذاری مدارک، فروشندگان باید هزینه‌ای حدود 300 هزار تومانی را برای ارزیابی و بررسی کسب و کار خود پرداخت کنند.

تسویه حساب بایا چقدر طول می‌کشد؟

بایا حداکثر تا یک روز پس از تحویل کالا یا خدمات به خریدار، با فروشندگان و تامین‌کنندگان خود تسویه حساب می‌کند.

آیا خدمات و کالاهای فروشندگان بایا در همه شهرها و روستاهای کشور در دسترس است؟

بله. امکان خرید یا فروش کالاها و خدمات در تمام شهرها و روستاهای ایران وجود دارد.

فروش چه کالاهایی در بایا ممنوع است؟

فروش محصولاتی که در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند در بایا ممنوع است و در صورت مشاهده، پروفایل فروشندگان از دسترس خارج خواهد شد.

  • کالاهای قاچاق؛
  • فروش کالاهای تقلبی به جای کالای اصل؛
  • لوازم خانگی، برقی و الکترونیکی بدون گارانتی؛
  • کالاهایی که از تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است؛
  • کالاهای غیرمجاز و بدون مجوز؛
  • محصولات دخانی؛
  • انواع دارو.

نحوه ارسال کالا در بایا چطور است؟

بایا شبکه گسترده‌ای را تحت نام «بایاران» دارد که در آن رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه می‌توانند ثبت نام کنند و در حوزه حمل و نقل فعالیت کنند. فروشندگان می‌توانند میان دو گزینه ارسال با تیم حمل و نقل بایا (بایاران) و ارسال توسط فروشنده، یکی را انتخاب کنند. همچنین امکان محاسبه هزینه ارسال و تعیین هزینه ارسال ثابت برای فروشندگان وجود دارد.

نتیجه گیری؛ مزایا و معایب فروش در بایا

در نگاه اول یکی از موضوعاتی که می‌تواند فروش در بایا را نسبت به دیگر مارکت‌پلیس‌ها نه چندان جذاب نشان بدهد، هزینه اولیه‌ای است که باید برای ارزیابی و تحلیل کسب و کارتان پرداخت کنید؛ اگرچه پس از مدتی این هزینه با کارمزد حداکثر 5 درصدی آن، نسبت به کارمزدهای بیشتر دیگر مارکت‌پلیس‌ها، جبران می‌شود.

تیم لجستیک و حمل و نقل کالاها از دیگر مزایایی است که فروش در بایا می‌تواند داشته باشد. فروشندگان می‌توانند هزینه ارسال کالا را از مشتریان دریافت کنند.

در بایا امکان مارکتینگ وجود ندارد. یعنی شما نمی‌توانید برای کالاهای خود در صفحات اصلی بایا محتوا تولید کنید یا نام فروشگاه خود را به سمع و نظر مشتریان برسانید. با توجه به این که امکان بازاریابی محتوا در وبسایت فروشگاهی و تعدادی از مارکت‌پلیس‌ها مثل باسلام و ایسام وجود دارد، عدم وجود آن در بایا می‌تواند نکته‌ای منفی تلقی شود. 

از طرفی چون امکان فروش بعضی کالاها بدون گارانتی وجود ندارد، می‌شود گفت که بعضی فروشندگان با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که در سایت فروشگاهی خود یا مارکت‌پلیس‌های دیگر ندارند.

به طور کلی بایا شروعی طوفانی داشت و با تبلیغات گسترده توانست نظرات فروشندگان و خریداران زیادی را جلب کند؛ اما در گذر زمان اثر زیادی از این بمب تبلیغاتی باقی نمانده است و معایب این پلتفرم بیش از پیش به چشم می‌آیند. بایا با وجود تبلیغات گسترده‌اش در دو سال گذشته نتوانسته همگام با دیگر غول‌های مارکت‌پلیس در ایران مثل دیجیکالا، باسلام و حتی ایسام رقابت خاصی را شکل بدهد و به نظر هم نمی‌آید که این رویه در آینده نزدیک، قابل تغییر باشد.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *