آموزش

طوفان فکری چیست؟ معرفی 4 قانون اصلی طوفان فکری

معمولا گفته می‌شود که ایده‌پردازی و الهام‌گیری، زمانی رخ می‌دهد که کمتر از همیشه انتظارش را دارید. اما این روش، برای رسیدن به ایده‌های درخشان و خلاقیت چندان مناسب نیست. به زمانی فکر کنید که شما، یا تیمی که در آن مشغول به کار هستید، نیاز به حل یک مسئله و مشکل بخصوص داشته باشید؛ این مسئله می‌تواند چیز بسیار ساده‌ای مثل انتخاب عکس برای بنر کنفرانس شرکت یا موضوع بسیار با اهمیتی مثل انتخاب راهبردها برای رسیدن به اهداف شرکت در سه ماهه جاری سال باشد. درست لحظه‌ای که می‌خواهید به ایده‌ها فکر کنید، ذهنتان خالی می‌شود. راه‌حل، طوفان فکری است.

چیزی که شما به آن نیاز دارید، راهبردی کلیدی برای تفکر است تا جریان سیال خلاقیت را به راه بیاندازید. طوفان فکری یا Brainstorming پاسخ نیاز شما است. به کار بستن طوفان فکری به عنوان بخشی از پروسه حل مشکل می‌تواند سبب افزایش همکاری شود و تفکر خلاقانه را در کسب‌و‌کارتان بهبود ببخشد. با طوفان فکری بهترین ایده‌ها پیدا می‌شوند. در این مقاله طوفان فکری را تعریف می‌کنیم و چهار قانون کلی را برای انجام حرفه‌ای آن را توضیح می‌دهیم.

طوفان فکری چیست؟

همان‌طور که از نامش هم مشخص است، طوفان فکری یا Brainstorming استفاده از قدرت مغز برای ساخت راه‌حل‌های متعدد خلاقانه است. این کار تکنیکی برای ساخت ایده و جرقه خلاقیت است.

معمولا افراد یا گروه‌ها طوفان فکری را در آغاز پروژه‌ها به عنوان راهی برای پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه استفاده می‌کنند. اما شما می‌توانید از این تکنیک، هر زمانی که به ایده‌های جدید نیاز داشتید استفاده کنید.

در حالی که طوفان فکری معمولا در گروه‌ها استفاده می‌شود تا ایده‌های بیشتری شکل بگیرد، ابزار عالی‌ای برای رسیدن به اهداف و پروژه‌های شخصی نیز است. مثلا یک نویسنده برای ایده‌پردازی داستان جدیدش می‌تواند از طوفان فکری بهره بگیرد.

یادگیری نحوه صحیح طوفان فکری به شما کمک می‌کند که:

–         تمام احتمالات را در نظر بگیرید؛

–         همکاری را گسترش دهید؛

–         از بحران ایده‌پردازی جلوگیری کنید؛

–         نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های مختلف را جمع‌آوری کنید؛

–         ایده‌های زیادی را در زمان کمی پرورش دهید؛

–         و به خلاقیت و نوآوری وادار شوید.  

قوانین طوفان فکری

طوفان فکری یا برین‌استورمینگ درست مثل هر روش دیگری از ایده‌پردازی، قوانین مخصوص به خودش را دارد که باید آن‌ها را بشناسید و رعایت کنید. الکس آزبورن که پدیدآورنده نظریه طوفان فکری است، روش‌ها و قوانینی را برای آن تبیین کرده است که با هم چهار مورد از مشخصه‌های آن را با یک‌دیگر بررسی می‌کنیم.

1- روی کمیت تمرکز کنید

عبارت «کیفیت را فدای کمیت نکنیم» را بارها شنیده‌اید اما باید بدانید که در طوفان فکری، این موضوع صحت ندارد. بلکه دقیقا برعکس آن درست است. هر چه ایده‌های بیشتری وجود داشته باشند، از نتیجه نهایی رضایت بیشتری خواهیم داشت.

به جای آن که تنها به یک ایده بزرگ فکر کنیم، روی ایده‌های متعددی زمان بگذارید تا به تمام ایده‌های ممکن برسید. این روش به شما گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خواهد داد و دیگران را نیز برای ایده‌پردازی تشویق خواهد کرد. این‌طور نیست که تمام ایده‌ها عالی باشند؛ اما یک ایده بد می‌تواند به چند ایده خوب منتهی شود.

در نهایت، هر چه ایده‌های بیشتری به اشتراک گذاشته شود، احتمال بیشتری دارد که ایده‌های بهتری برای پرورش پیدا کنید.  

2- از انتقاد خودداری کنید

منفی‌نگری در جلسات طوفان فکری هیچ جایگاهی ندارد. ایده هیچکس از ایده دیگری بهتر نیست و انتقاد از ایده یا نوع ایده‌پردازی دیگران، تعداد ایده‌ها و انواع آن‌‌ها را با محدودیت مواجه می‌کند. این برخلاف قانون اول است. یادمان باشد که در به‌کارگیری طوفان فکری، کمیت بر کیفیت، مقدم است.

حذف انتقاد از معادله، محیطی را می‌سازد که در آن همه، بدون ترس از قضاوت برای «اشتباه» یا «احمقانه بودن»، آزادانه تفکرات و ایده‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند.

وقتی که افراد دیگر از انتقاد نترسند، ایده‌های بیشتری را به اشتراک می‌گذارند. حتی آن‌ها پا را فراتر می‌گذارند و ایده‌های جالب و غیرمعمولی را پیشنهاد می‌کنند. این ایده‌ها کلید طوفان فکری هستند و حتما باید شنیده شوند.

3- از ایده‌های عجیب و غیرمعمول استقبال کنید

هر ایده و نظری را برای ابراز شدن تشویق کنید. اهمیتی ندارد که آن ایده یا نظر عجیب و غریب باشد. نظرات منحصربه‌فرد، غیرمعمول و حتی عجیب، همیشه قابل اجرا نیستند. اما می‌توانند جرقه راه‌حل‌های نوآورانه‌ای باشند که پیش‌تر آن‌ها را نادیده گرفته بودید.

استقبال از تمام نظرات بدون قید و شرط در یک جلسه طوفان فکری، فضای بازی را برای خلاقیت ایجاد می‌کند و به تعداد ایده‌های به اشتراک گذاشته شده، اضافه می‌کند.

4- ایده‌ها را ادغام کنید و بهبود ببخشید

از ایده‌هایتان استفاده کنید و آن‌ها را پرورش بدهید. مشخصا گروه شما نمی‌تواند به تمام ایده‌ها برسد اما شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان منبع الهام استفاده کنید.

مفاهیم را با یک‌دیگر ادغام کنید تا راه‌حل‌های جدید خلق کنید. هر ایده را ارزیابی کنید تا ببینید که آیا برای رسیدن به هدفتان، عملی، نوآورانه و مناسب هست یا خیر. ایده‌ها را همیشه به یاد داشته باشید تا در زمان مناسب، آن‌ها را بهبود ببخشید یا گزینه‌های مشابهی را پیشنهاد کنید. هیچ ایده‌ای بی‌نقص نیست. حتی اگر نظر و دیدگاه، برای شما نیست هم به این معنا نیست که نمی‌توانید آن را بهبود ببخشید و نسخه‌ای کامل‌تر از آن را بسازید.

برای مثال فرض کنید که شما و گروهتان در حال طوفان فکری برای پیدا کردن راه‌هایی هستید تا با آن‌ها به کاربران محصول خود به شکل بهینه‌تری کمک کنید یا تولید محتوای محصول‌محور را دنبال کنید. یکی از ایده‌های به اشتراک گذاشته شده، اضافه کردن بخش نکات و ابزار به پیشخوان محصولتان است. این ایده، به شخص دیگری کمک می‌کند که ایده ساختن راهنمای ویدیویی و قدم‌به‌قدم را پیشنهاد کند.

ترکیب ایده‌هایی که به اشتراک گذاشته شده‌اند، کمک می‌کند که بهترین راه‌حل را به هدف یا مشکل خود را پیدا کنید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *