آموزش

بهترین مارکت پلیس های ایران و جهان را بشناسید؛ از آمازون تا دیجیکالا

پیش‌تر به شما مفهوم مارکت پلیس را توضیح دادیم و از پیشرفت روزافزون آن‌ها و نقش بسیار پررنگشان در دنیای تجارت الکترونیک گفتیم. همچنین گفتیم که آمازون و eBay دو مورد از بهترین مارکت پلیس ها در جهان هستند که توانسته‌اند به موفقیت چشمگیری برسند. امروز کمی بیشتر با این دو شرکت آشنا می‌شویم و در مورد تاریخچه و خط مشی آن‌ها یاد می‌گیریم. در نهایت به معرفی تعدادی از مارکت پلیس های ایرانی می‌پردازیم.

آمازون؛ بهترین مارکت پلیس جهان

آمازون – بزرگترین و بهترین مارکت پلیس جهان

مطمئنا نام جف بزوس را شنیده‌اید. او متمول‌ترین انسانی است که روی زمین زندگی می‌کند؛ اخیرا برای تفریح، به یک سفر فضایی رفته و همسر سابقش، مکنزی اسکات، پس از طلاق و تقسیم اموال، به سومین زن ثروتمند روی کره زمین تبدیل شده است. همین اطلاعات اندک، خبر از موفقیت بی‌نظیر موسس شرکت آمازون می‌دهد.

آمازون در سال 1994 در گاراژی در ایالت واشنگتن آمریکا توسط جف بزوس تاسیس شد و در ابتدا تنها به فروش کتاب اختصاص داشت. در گذر زمان اما، تمام صنایع و حوزه‌های مختلف را تحت پوشش قرار داد. هم‌اکنون آمازون باارزش‌ترین برند جهان به حساب می‌آید و چیزی نزدیک به 684 میلیارد دلار ارزش دارد. اختلاف آمازون با اپل که در رتبه دوم این لیست ایستاده است، چیزی بالغ بر 70 میلیارد دلار است.

آمازون ماهانه بیش از دویست میلیون نفر بازدیدکننده یکتا دارد که عدد عجیب و غریبی است. بسیاری از کاربران در ابتدا که می‌خواهند خریدی انجام بدهند، ابتدا قیمت و مشخصات و نظرات را با آمازون بررسی می‌کنند. تعداد زیادی از آن‌ها، در نهایت تصمیم می‌گیرند که از آمازون خرید خود را تکمیل کنند. آمار نشان می‌دهد که 90 درصد کاربرانی که محصولی را در یک سایت رقیب می‌بینند، در نهایت به آمازون می‌روند تا تصمیم مناسب‌تری بگیرند.

آمازون خود بیشتر از 12 میلیون محصول مختلف را به فروش می‌رساند. اگر تعداد محصولات فروشندگان مختلف را به این عدد اضافه کنیم، بیش از 350 میلیون محصول متفاوت را می‌توانید از آمازون تهیه کنید. این عدد سرسام‌آور است!

آمازون در هر ثانیه، 4722 دلار محصول به فروش می‌رساند. این عدد در یک ساعت به نزدیک 17 میلیون دلار می‌رسد! همچنین در هر دقیقه، تعداد 4000 محصول مختلف به فروش می‌رسد. در سال 2021 انتظار می‌رود که 2.14 میلیارد خرید از آمازون صورت بگیرد.

اما اگر بخواهیم به سراغ بحث اصلی ما که ویژگی‌های مارکت پلیس آمازون است برویم، باید بگوییم که این آمار شگفت‌انگیز همین جا به پایان نمی‌رسند.

بنا بر گزارشات آمازون، بیش از 225 هزار فروشنده مختلف، توانستند در طول سال 2019، فروشی بیش از 100 هزار دلار داشته باشند. کسب و کارها از فروش در آمازون خوشحال هستند و توانسته‌اند منبع درآمد شگفت‌انگیزی را به درآمدهای خود اضافه کنند.

آمازون 9.7 میلیون فروشنده مختلف را میزبانی می‌کند؛ بیشتر از هر مارکت‌پلیس دیگری. از این تعداد، 1.9 میلیون فروشنده فعال در آمازون وجود دارد. تعداد این فروشنده‌ها به صورت روزافزون بالا می‌رود. در سه ماهه ابتدایی سال 2021، 282 هزار فروشنده جدید به این پلتفرم فروش پیوسته‌اند.

حدود هشتاد درصد فروشندگان آمازون، در دیگر پلتفرم‌ها نیز شانس خود را امتحان می‌کنند یا فروشگاه آنلاین مخصوص به خود را راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارند. همین از اهمیت مارکت پلیس آمازون خبر می‌دهد.

ای‌بی، یکی از بهترین مارکت‌پلیس‌ها در جهان

مارکت پلیس eBay

ای‌بی یک شرکت چند ملیتی است که در سال 1995 توسط «پیر امیدیار» تاسیس شد. از همان ابتدا eBay توانست به موفقیتی بزرگ دست پیدا کند و به عنوان یکی از بهترین مارکت پلیس ها در زمینه فروش محصول مشتری به مشتری و فروشنده به مشتری خود را مطرح کند. ای‌بی در 190 بازار مختلف فروش دارد و فراملیتی است.

ای‌بی چیزی حدود 187 میلیون کاربر دارد که از این تعداد، 57 درصد فروش مربوط به خریداران خارج از ایالات متحده آمریکا است. 1.7 میلیارد محصول مختلف در eBay وجود دارد که نزدیک به نه برابر تعداد کل کاربرانش است.

ارزش خرید و فروش‌ها در سه ماهه اول سال 2021 در ای‌بی، قریب به 27.5 میلیارد دلار بوده.

در eBay 20 میلیون فروشنده وجود دارند که هفت میلیون آن‌ها سهم ایالات متحده آمریکا است. از این تعداد، 940 هزار فروشنده از تبلیغات ویژه ای‌بی استفاده می‌کنند تا محصولات خود را در معرض دید قرار بدهند.

لوگوی دیجیکالا

دیجیکالا – بزرگترین و بهترین مارکت پلیس ایرانی

دیجی کالا در سال 1385 با هدف بهبود فضای کسب و کار آنلاین، شروع به فعالیت کرد. پس از گذشت پانزده سال از آن زمان، اکنون دیجیکالا به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین ایران و منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود.

در ابتدا دیجیکالا به عنوان یک فروشنده فعالیت می‌کرد و محصولات خودش را می‌فروخت. اما در سال 1396، این شرکت به یک بازارگاه یا مارکت پلیس تبدیل شد. در این چهار سال، این شرکت توانسته بیش از 150 هزار فروشنده مختلف را به خود جذب کند که 4.5 میلیون محصول و کالای مختلف را به فروش برسانند. این در حالی است که تعداد کل فروشگاه‌های آنلاینی که توانسته‌اند مجوز نماد اعتماد الکترونیک را کسب کنند، کمتر از 50 هزار فروشگاه است. یعنی 66 درصد فروشندگان دیجیکالا، اصلا سایت فروشگاه آنلاین ندارند. این شرکت به صورت ماهانه بیش از 30 میلیون بازدیدکننده یکتا دارد که عددی شگفت‌انگیز است.

در سال 1399 تعداد فروشندگان دیجیکالا رشدی نزدیک به 150 درصد داشتند و از 61 هزار فروشگاه به 152 هزار فروشگاه افزایش پیدا کردند. این فروشندگان توانستند در سال 1399، ماهانه به طور متوسط چیزی در حدود 51 میلیون تومان محصول را به فروش برسانند.

چشم‌انداز دیجی‌کالا، تبدیل شدن به بهترین مارکت پلیس خرید آنلاین و تجارت الکترونیک در منطقه خاورمیانه است. البته این شرکت در حال حاضر هم از نظر اعداد و ارقام، در منطقه حرفی برای گفتن دارد. انبارهای بزرگ این شرکت قابلیت ذخیره‌سازی 6 میلیون کالا را دارند و ظرفیت پردازش 850 هزار محصول در طول روز وجود دارد. همچنین دیجیکالا تلاش می‌کند که در سطح کشور مراکز پرداز سفارش خود را گسترش دهد تا همه مردم ایران قابلیت استفاده از امکانات این شرکت را داشته باشند.

مارکت پلیس آنلاین باسلام

باسلام – بازارچه اینترنتی شما

لابد با بازارهای تره‌بار و بازارهای هفتگی در شهرهای کوچک ایران آشنایی دارید. در این بازارچه‌ها، مردم محصولات خود را، حالا چه محصولات تولیدی خودشان باشد یا تنها نقش فروشنده را داشته باشند، به فروش می‌رسانند. باسلام پلتفرمی اینترنتی است که شما را به یاد این بازارچه‌های قدیمی می‌اندازد. سازندگان اصیل کالاهای غیرکارخانه‌ای، از سراسر ایران، محصولات خود را به فروش می‌رسانند. البته با گسترده شدن فعالیت باسلام، در حال حاضر بسیاری از دسته‌های محصولی را می‌توانید در باسلام پیدا کنید.

خریداران در باسلام می‌توانند با فروشندگان گفتگو کنند، به گستره وسیعی از محصولات مختلف دسترسی داشته باشند و از خرید خود اطمینان حاصل کنند. در واقع با سلام یک شبکه اجتماعی برای خرید است که شما به عنوان فروشنده میتوانید به راحتی با مشتریان خود گفتگو کنید و حتی آنها را به دنبال کردن صفحه فروشگاهی خود ترغیب کنید.

فروشندگان به سادگی در باسلام غرفه خود را می‌سازند، محصولاتشان را به سادگی عرضه می‌کنند و در صورت نیاز با خریداران به گفتگو می‌پردازند. در باسلام کسب‌و‌کارهای کوچکی حضور دارند که معمولا خریداران می‌توانند از آن‌ها خرید داشته باشند. با سلام تا هفت روز منتظر ثبت رضایت خریدار می‌ماند. اگر او از خرید خود راضی نبود، هزینه به خریدار عودت داده می‌شود.

ایسام – مارکت پلیسی با الگوبرداری از eBay

شرکت ایسام در سال 1387 تاسیس شد و از بهمن سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف این شرکت، ارائه یک سامانه خدمات فروش، خرید و مزایده آنلاین بود که بر اساس الگوبرداری از وب‌سایت ای‌بی، قابلیت راه‌اندازی فروشگاه و فروش محصولات مختلف را به کاربران و کسب‌و‌کارهای مختلف می‌دهد.

بیش از پانصد هزار کالای مختلف در ایسام وجود دارد که خریداران می‌توانند از طریق جستجو آن‌ها را پیدا و تهیه کنند. از آن‌جایی که ایسام پیش از ارسال کالا، وجه آن را از خریداران دریافت می‌کند، فروشندگان می‌توانند با اطمینان کامل و آرامش خاطر آن را ارسال نمایند. همچنین چون وجه فروشگاه را بعد از اطمینان از رسیدن کالا به دست مشتری و تایید او پرداخت میکند، خریداران نیز اطمینان بیشتری برای خرید دارند.

امکان فروش کالای نو و دست دوم در ایسام فراهم شده است و کاربران می‌توانند نسبت به فروش یا خرید این محصولات، اقدام نمایند. در ایسام بیش از 1.3 میلیون خریدار مختلف حضور دارند که به فروشندگان برای دیده شدن کمک می‌کند.

به صورت روزانه بیش از 200 هزار بازدید در ایسام ثبت می‌شود. خریداران می‌توانند از بین بیش از 2800 گروه کالای مختلف، به دنبال محصول مورد نظر خود بگردند و آن را تهیه کنند. مسئولیت ارسال کالا بر عهده فروشندگان است و ایسام در این مورد، مسئولیتی ندارد. همین موضوع سبب می‌شود که فرایند ارسال، برای فروشندگان ساده‌تر باشد.

یکی دیگر از امکانات بسیار مهم ایسام، قابلیت برگزاری مزایده آنلاین در آن است. مزایده، فروش کالا به بالاترین پیشنهاد ارائه‌شده در زمانی تعیین‌شده است. معمولا فروشندگان قیمتی را به عنوان قیمت پایه تعیین می‌کند که پس از آن مزایده با آن قیمت شروع می‌شود؛ سپس خریداران باید پیشنهادات خود را ارسال کنند و در نهایت، کالا به بالاترین قیمت پیشنهاد شده، فروخته خواهد شد. ایسام برای مدت زمان زیادی، تنها فروشگاه اینترنتی بود که مجوز برگزاری مزایده آنلاین را کسب کرده بود. 

ایسام یکی از برترین مارکت‌پلیس‌های ایرانی است و جوایز زیادی را در عرصه تجارت الکترونیک دریافت کرده است.

نتیجه‌گیری

همانطور که گفته شد، مارکت‌پلیس‌ها با پیشرفتی روزافزون مواجه هستند و سهم گسترده‌ای از بازار تجارت الکترونیک را تصاحب کرده‌اند. اما در عین حال، بسیاری از فروشگاه‌های حاضر در مارکت‌پلیس‌ها، وب‌سایت تجارت الکترونیک خود را نیز مدیریت می‌کنند تا از هیچ فرصت فروشی غافل نمانند.

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با فناوری و سرویس های که در حال حاضر ارائه می شود مانند سرویس فروشگاه ساز یا سرویس های پستی سراسری، کاری نسبتا آسان است؛ اما در هر صورت فعالیت در یک مارکت پلیس راحتی بیشتری را برای فروشنده به همراه دارد و کمک می‌کند که از پتانسیل موجود در آن مارکت پلیس، مانند حضور مشتریان بالقوه، قابلیت های لجستیک و ارسال کالای بهینه‌تر و حس اعتماد بیشتر کاربران، بهترین بهره‌برداری انجام گیرد. با این حال با گسترش کسب و کار خود و داشتن سایت فروشگاهی مستقل، وقتی که بتوانید مشتریان خود را جذب کنید، می‌توانید از تمام پتانسیل کسب‌و‌کار خود بهره بگیرید و در هزینه هایی که برای حضور در مارکت پلیس ها هزینه می کنید مانند کمیسیون فروش، صرفه جویی کنید.

حال که مارکت پلیس های ایرانی را می‌شناسید، بهتر است که تصمیم خود را برای فروش در مارکت پلیس یا وبسایت فروشگاه آنلاین خود بگیرید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *