راه اندازی فروشگاه

مهم‎ترین ویژگی های فروشگاه سازها را بشناسید

پیش‌تر جهت آشنایی، تعدادی از نکات راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاه آنلاین را ذکر کرده بودیم و به معرفی تعدادی از بهترین فروشگاه سازها در ایران پرداخته بودیم. اما یک فروشگاه‌ساز خوب چه ویژگی‌ها و خدماتی دارد و برای داشتن بهترین سایت فروشگاه آنلاین، باید دنبال چه چیزی باشید؟

شما به عنوان یک مدیر، برای تمام جنبه‌های کسب‌و‌کار خود به دنبال بهترین عناصر موجود هستید تا هارمونی بی‌نقصی از اجزا را بسازید. وب‌سایت فروشگاه اینترنتی شما نیز بخش مهمی از تجربه خرید متشریانتان است و باید در راه‌اندازی آن، نهایت دقت را به خرج بدهید. مهم نیست که یک فروشگاه دارید، به دنبال راه‌اندازی یکی هستید یا این که می‌خواهید کسب و کار خود را به صورت کاملا دیجیتال پیش ببرید، ساختن یک تجربه خرید آنلاین به‌یادماندنی برای خریداران، حیاتی است.

تنها داشتن یک وب‌سایت زیبا کافی نیست. بلکه زیبایی باید در خدمت کاربردی بودن باشد. اگر می‌خواهید که مشتریانتان به خرید از سایت شما ادامه بدهند، باید عملکرد، طراحی و قابلیت‌های مورد انتظار آن‌ها را برآورده سازید. نوع طراحی و عملکرد فروشگاه اینترنتی شما می‌تواند تفاوت را بین خرید از سایتتان و مراجعه به فروشگاهی دیگر رقم بزند.

پس نه تنها مهم است که فروشگاه اینترنتی خود را طوری بسازید که با توجه به بودجه‌تان مقرون‌به‌صرفه باشد، بلکه استفاده از آن باید برای کاربرانتان ساده و جذاب باشد.

اما با وجود تعداد زیاد فروشگاه‌سازهایی که پیش‌تر نیز تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده بودیم، چطور می‌توانید از مناسب بودن آن‌ها برای کسب‌و‌کارتان اطمینان حاصل کنید؟ انتخاب یک فروشگاه‌ساز مناسب تصمیمی تنها مختص به زمان حال نیست؛ بلکه یک انتخاب خوب، در پیشرفت کسب‌و‌کارتان همراهتان خواهد بود و می‌تواند با بزرگ‌شدن فروشگاه اینترنتی شما، خدماتش را بهتر کند.

قبلا در مورد انتخاب یک سرویس خودمیزبان یا فروشگاه‌ساز به صورت مفصل توضیح داده بودیم. آنجا گفتیم که برای کسب‌و‌کارهای جدید و تازه‌وارد به تجارت الکترونیک، مدیرانی که به برنامه‌نویسی تسلط ندارند یا نیاز به پکیج ابتدایی بسیار خوبی دارند، استفاده از خدمات فروشگاه ساز، گزینه بسیار مناسبی است. همچنین بیزینس‌های کوچک و جانبی با استفاده از خدمات فروشگاه‌ساز می‌توانند گزینه‌ای بسیار مناسب داشته باشند. فروشگاه‌سازها با هسته قدرتمند و تیم پشتیبانی مناسبشان می‌توانند به صورت 24 ساعته آنلاین باقی بمانند و شما کنترل مناسبی روی خریدها و آمار خود خواهید داشت.

مهم‌ترین ویژگی های فروشگاه سازها

خدمات فروشگاه سازهای آنلاین همگی مشابه یک‌دیگر است اما بعضی از آن‌ها امکانات شخصی‌سازی بیشتری را برای قابلیت موردنظر شما ارائه می‌دهند، گزینه‌های امنیتی بیشتری دارند یا صرفا مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. تعدادی از مهم‌ترین خدمات فروشگاه سازها را به شما معرفی می‌کنیم.

1- سرعت و زمان راه‌اندازی

اگر تازه می‌خواهید کسب‌و‌کار اینترنتی خود را شروع کنید، نیاز به یک فروشگاه‌ساز دارید که در زمان بسیار کمی سایت موردنظر شما را راه‌اندازی و فعال کند. سرعت به‌روزرسانی سایت و راه‌اندازی بی‌درنگ، یکی از ابتدایی‌ترین انتظاراتی است که می‌توانید از خدمات فروشگاه ساز داشته باشید. تقریبا تمام فروشگاه‌سازهای موجود در بازار تجارت الکترونیک ایران، بلافاصله پس از ثبت نام و تکمیل مدارکتان، اقدام به ساخت فروشگاه شما می‌کنند.

2- مهلت تست

بیشتر سرویس‌های فروشگاه‌ساز، مدت زمان محدودی را به شما برای بررسی و تست خدمات می‌دهند. در این زمان می‌توانید تمام انتظارات خود را از یک سرویس و پنل فروشگاه‌ساز به مرحله آزمایش بگذارید و خدمات آن‌ها را بررسی کنید. بیشتر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فروشگاه‌ساز بین 7 تا 14 روز زمان تست به شما می‌دهند. پیشنهاد ما این است که با دقت، تمام امکانات در دسترس را امتحان و با دیگر فروشگاه‌سازها مقایسه کنید.

3- تعرفه و قیمت

اگر کسب‌و‌کار کوچکی هستید، منطقی نیست که کارمزد زیادی را برای هر فروش خود به فروشگاه‌ساز بدهید. همچنین فضای ذخیره‌سازی و ترافیک زیادی نخواهید داشت. بهتر است که بسته‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری را انتخاب کنید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود. فروشگاه‌سازها معمولا بسته‌های متعددی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند که در خدمات و هزینه با یک‌دیگر تفاوت دارند. انتخاب بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه، می‌تواند به شما در پیشرفت کسب‌و‌کارتان کمک شایانی کند.

4- پشتیبانی فنی

شاید با خودتان بگویید یک سرویس خوب نباید دچار مشکل شود؛ پس اصلا پشتیبانی فنی به چه دردی می‌خورد؟ اما باید بدانید که امکان بروز مشکل در تمام سطوح کاری وب‌سایت شما محتمل است. ممکن است اشتباهی داشته باشید و سایت خود را دچار مشکل کنید. در این مرحله، تفاوت یک سرویس با پشتیبانی فنی خوب و کارشناسانی مجرب، با یک سرویس مشابه بدون تیم پشتیبانی باکیفیت مشخص می‌شود. خدمات پشتیبانی برای تمام فروشگاه‌سازها رایگان است اما کیفیت آن فرق دارد. پیشنهاد ما این است که فروشگاه‌سازی با بهترین تیم پشتیبانی فنی را انتخاب کنید.

5- قالب و ظاهر

سرویس‌های فروشگاه‌ساز معمولا تعداد زیادی قالب دارند که می‌توانید از بین آن‌ها، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. این شرکت‌ها همواره تلاش دارند که تعداد قالب‌هایشان را بیشتر کنند تا مشتریانشان بازه وسیعی از گزینه‌ها با طراحی ظاهری مختلف را در اختیار داشته باشند. در انتخاب قالب باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. اول از همه، قالب باید سبک و کم‌حجم باشد تا مشتریان با سرعت بالایی به وب‌سایتتان دسترسی داشته باشند. در وهله بعد، باید ریسپانسیو و واکنش‌گرا باشد تا کاربران به راحتی هر چه تمام‌تر بتوانند با کامپیوتر، موبایل و تبلت از سایتتان بازدید و خرید کنند. همچنین فروشگاه‌سازهایی وجود دارند که خدمات قالب و ظاهر را با توجه به نوع کسب‌و‌کارها دسته‌بندی می‌کنند.

تعدادی از این سرویس‌ها، قابلیت سفارش طرح ویژه و قالب مخصوص را نیز دارند تا کارشناسان طراحی وب، قالب موردنظر شما را از صفر برایتان طراحی کنند.

6- سئو فروشگاه سازها

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت کسب‌و‌کار اینترنتی شما، دیده‌شدن در موتورهای جستجوگر است. تمام موتورهای جستجو، مثل گوگل، بینگ و یاهو در پیدا کردن نتایج مورد نظر کاربران از الگوریتم‌هایی پیروی می‌کنند که سئو (یا بهنیه‌سازی موتورهای جستجوگر) نامیده می‌شود. فروشگاه سازها باید بتوانند وب‌سایت شما را مبتنی بر این الگوریتم‌ها بسازند. قابلیت تغییر سئوی محصولات و صفحات، یکی از امکانات مهم برای هر فروشگاه‌سازی به شمار می‌رود. همچنین برای تولید محتوای متنی نیز اصولی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. فروشگاه‌سازها می‌توانند رعایت اصول سئو در محتواهای متنی را با استفاده از افزونه‌ها و بخش‌های ویژه، آسان‌تر کنند.

7- درگاه‌های بانکی

برای فروش محصولات یا خدماتتان به یک درگاه بانکی نیاز دارید. بعضی از فروشگاه‌سازها، تخصیص درگاه بانکی را در گرو اخذ مجوز نماد الکترونیک می‌بینند. اما بعضی دیگر، بلافاصله پس از راه‌اندازی سایت، به شما درگاه‌های بانکی را اختصاص خواهند داد. همچنین بیشتر بودن تعداد درگاه‌های پشتیبانی شده، می‌تواند مزیتی رقابتی برای فروشگاه شما باشد.

8- امنیت شبکه

اگر سایت فروشگاهتان از اصول و پروتکل‌های امنیت شبکه پیروی نکند،  اطلاعات شما و مشتریانتان توسط بدافزارها یا هکرها تهدید می‌شود. در هنگام انتخاب فروشگاه‌ساز، حتما به خدمات امنیتی آن‌ها توجه کنید. پروتکل SSL یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های امنیت شبکه است و استفاده از آن تا حد خوبی شما را از گزند تهدیدها دور نگه می‌دارد. این پروتکل به دیده‌شدن شما در موتورهای جستجوگر نیز کمک خواهد کرد و امتیازی ویژه برای بهینه‌سازی سئو به شمار می‌رود.

9- وبلاگ و بخش تولید محتوا فروشگاه سازها

بسیاری از فروشگاه‌سازها قابلیت راه‌اندازی یک وبلاگ را نیز در دامنه شما دارند تا تولید محتوای بازاریابی شما به خوبی انجام شود و به بهترین شکل مشتریان خود را جذب کنید. این در حالی است که بعضی دیگر از فروشگاه‌سازها چنین امکانی را ندارند. اگر به دنبال بازاریابی محتوا هستید، از این فروشگاه‌سازها دوری کنید.

10- امکان انتقال اطلاعات به دیگر فروشگاه سازها و بلعکس

فرض کنید که تا کنون از سرویس وردپرس و ووکامرس برای مدیریت فروشگاه اینترنتی خود استفاده می‌کردید. حال می‌خواهید سایت خود را به یک سرویس میزبانی‌شده فروشگاه‌ساز منتقل کنید. بسیاری از فروشگاه‌سازها قابلیت همگام‌سازی و مدیریت محصولات وب‌سایت گذشته شما را فراهم می‌کنند و بعضی دیگر نه. اگر پیش‌تر از کاربران ووکامرس بودید، به این موضوع توجهی ویژه داشته باشید تا فرایند انتقال، سریع‌تر و بهتر صورت گیرد.

همچنین بهتر است سرویسی را انتخاب کنید که بعدها قابلیت انتقال به یک پلتفرم دیگر را داشته باشد. شاید همکاری شما دائمی نباشد و بعدا بخواهید سایت خود را به یک فروشگاه‌ساز دیگر یا پلتفرم ووکامرس منتقل کنید.

11- اتوماسیون و خودکارسازی

اگر تعداد زیادی محصول در فروشگاه خود دارید و می‌خواهید قیمت همه را با هم تغییر دهید، یا تعداد زیادی محصول جدید را وارد کنید، نیاز به پشتیبانی از فایل‌های اکسل خواهید داشت. همچنین با استفاده از خدمات API می‌شود به شرکت‌های پستی متصل شد تا فرایند ارسال محصول، بدون دخالت مستقیم شما انجام شود. یا حتی وقتی که خریدی صورت می‌گیرد، ایمیل یا پیامک فرستاده شود. وجود چنین امکاناتی، شما را از شر کارهای حوصله‌سربر و کاغذبازی‌ها خلاص می‌کند.

سخن آخر ویژگی فروشگاه سازها

در ایران، فروشگاه سازها با انواع مختلفی وجود دارند و می‌توانند نیازهای اولیه شما از یک وب‌سایت را برطرف کنند. اما آن‌چه که سایت شما را به بهترین نمونه موجود تبدیل می‌کند، خدمات ویژه و خاصی هستند که با انتخاب یک فروشگاه‌ساز ایده‌آل برای کسب‌و‌کارتان به آن‌ها دست می‌یابید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *