آموزشراه اندازی فروشگاه

نکاتی که باید پیش از راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین در نظر بگیرید

با همه‌گیری ویروس کرونا، کسب و کارهای زیادی در فروش محصولاتشان دچار مشکل شده‌اند. این مشکل جهانی، آن‌ها را لاجرم به سمت فروش آنلاین سوق داده است. بسیاری از این کسب‌و‌کارها به جای استفاده از فروشگاه‌های بزرگ واسطه و حضور در صفحات شبکه‌های اجتماعی، ترجیح می‌دهند که سایت فروشگاه آنلاین مخصوص به خودشان را داشته باشند. 

اما یک فروشگاه اینترنتی چه مزیت‌هایی نسبت به فروشگاه واقعی یا فروش از طریق سایت‌های واسطه دارد؟ هزینه راه‌اندازی و نگه‌داری از سایت مخصوص فروشگاه اینترنتی‌تان، نسبت به یک فروشگاه واقعی بسیار کمتر است؛ واسطه‌ای وجود ندارد؛ می‌توانید کسب‌و‌کار را از هر جایی مدیریت کنید؛ همه‌چیز (فروش، ارسال، آمار و…) می‌تواند دست‌خوش اتوماسیون شود و کلی مزیت دیگر! 

پیش‌تر مراحل راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را به شما معرفی کردیم و گفتیم که سه راه کلی برای آن وجود دارد. اول آن که طراحی وب‌سایت را به یک گروه برنامه‌نویس بسپارید. راه دیگر این است که با استفاده از سامانه‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس و پرستاشاپ، وب‌سایت خود را طراحی و شخصی‌سازی کنید. راه سوم، استفاده از خدمات فروشگاه‌سازها است.

فروشگاه‌ساز، خدماتی است که طراحان وب برای ساخت یک فروشگاه آنلاین ارائه می‌دهند. با استفاده از این خدمات شما می‌توانید قالب موردنظر فروشگاه خودتان را تعیین کنید و در زمانی بسیار کمتر و با هزینه‌ای بسیار معقول‌تر، سایت فروشگاه آنلاین خودتان را راه‌اندازی کنید.

اما پیش از انتخاب روش راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی‌تان، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید و رعایت کنید تا تجربه کاربری مناسبی را برای مشتریانتان بسازید. با ما همراه باشید تا این نکات را به شما یادآوری کنیم.

انتخاب پلتفرم و طراحی مناسب

اولین قدم برای راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی ، انتخاب پلتفرم و طراحی مناسب و کاربر پسند است. در ادامه به توضیح هر یک از موارد می‌پردازیم.

پتلفرم

پیش از طراحی وب‌سایت تجارت الکترونیک خود باید تصمیم بگیرید که از چه پلتفرمی برای خلق وب‌سایت استفاده خواهید کرد. سرویس‌های مدیریت محتوای مختلفی مثل وردپرس، جوملا و مجنتو وجود دارند که باید گزینه مورد نظر خودتان را از بینشان انتخاب کنید. جدای از سرویس‌های مدیریت محتوا، سرویس‌های دیگری نیز وجود دارند که به آن‌ها فروشگاه‌ساز می‌گویند. 

فروشگاه ساز سرویسی است که صاحبان کسب‌وکار‌ها می‌توانند با کمک آن و براساس قالب‌هایی کلی، فروشگاه آنلاین مورد نظر خود را تاسیس کنند و محصولاتشان را به ساده‌ترین حالت ممکن، در آن برای فروش قرار بدهند. استفاده از فروشگاه‌ساز بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از استفاده از سرویس‌های مدیریت محتوا و طراحی سایت خصوصی است. 

وردپرس پلتفرمی تطبیق‌پذیر است که سادگی کار با آن، زبانزد است. این پلتفرم با پشتیبانی از تعداد بسیار زیاد افزونه‌های تحت وب، برای افرادی مناسب است که تیمی برنامه‌نویس دارند و می‌خواهند با سادگی هرچه تمام‌تر، کارشان را به پیش ببرند و محیطی شخصی‌سازی‌شده‌تر را نسبت به فروشگاه‌سازها داشته باشند.  

پلتفرم‌هایی مثل مجنتو، ووکامرس و پرستاشاپ به صورت اختصاصی برای استفاده در حوزه تجارت الکترونیک خلق شده‌اند. اگر به فکر راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین با تعداد بسیار زیادی از محصولات مختلف افتاده‌اید، مجنتو، ووکامرس (که پلاگینی برای وردپرس است) و پرستاشاپ، بهترین گزینه‌های ممکن هستند. زیرا مدیریت محصولات و کالاها در این پلتفر‌م‌ها، سادگی بیشتری دارد. 

طراحی

وقتی که وب‌سایت خود را طراحی می‌کنید، از یک طراحی تمیز و ساده به جای یک طراحی پر گرافیک و شلوغ استفاده کنید.

سوال دیگر آن است که آیا می‌خواهید قالب سایت فروشگاه اینترنتی شما از بین هزاران قالبی که از پیش طراحی شده‌اند انتخاب و شخصی‌سازی شود یا این که در نظر دارید برنامه‌نویسی، قالبی را از صفر به صورت مخصوص برای وب‌سایت شما طراحی کند؟ اگرچه طراحی از صفر می‌تواند گران‌تر باشد، اما یک قالب شخصی‌سازی‌شده، به شما اجازه می‌دهد که کاربردهای خاصی را به سایتتان اضافه کنید. این کار در یک قالب از پیش طراحی‌شده سخت‌تر و یا حتی ناممکن است. در سوی دیگر، قالب‌های از پیش طراحی‌شده به مراتب ارزان‌تر و در بعضی موارد رایگان هستند. اگر به دنبال انتخاب یک قالب قدیمی هستید، حتما مواردی مثل پشتیبانی فنی و به‌روزرسانی مستمر آن را بررسی کنید تا در زمان نیاز، به سختی نیفتید.

همچنین طراحی وب‌سایت شما باید واکنشی یا ریسپانسیو باشد. این انعطاف‌پذیری سبب می‌شود که کاربران با پلتفرم‌های مختلف (مثل گوشی، کامپیوتر و یا تبلت) بتوانند از سایت فروشگاه آنلاین شما بازدید و خرید کنند. امروزه تقریبا تمام مشتریان فروشگاه شما به یک گوشی تلفن هوشمند دسترسی دارند. برای این که بتوانید برای آن‌ها بهترین تجربه کاربری را بسازید، می‌توانید صفحات سایت خود را برای نمایش در این دستگاه‌ها بهینه‌سازی کنید. همچنین جدای از طراحی منعطف، امکان استفاده از قابلیت‌های سایت (مثل سفارش خرید و درگاه پرداخت) نیز در نسخه‌هایی به جز نسخه دسکتاپ، ضروری است. اجازه بدهید تعدادی از آمار مهم در این زمینه را برای درکی بهتر نسبت به اهمیتش مرور کنیم:

– در سال 2019، 67.2 درصد فروش آنلاین، از طریق دستگاه‌های موبایل صورت گرفته است؛

– انتظار می‌رود میزان خریدهای آنلاین با گوشی تلفن همراه، 128.4 میلیارد دلار در سال 2019، به 418.9 میلیارد دلار در سال 2024 برسد.

– بنا بر گزارش گوگل، 85 درصد مشتریان، خرید آنلاین را با یک دستگاه شروع و روی دستگاهی دیگر تکمیل می‌کنند؛

– 52 درصد افراد می‌گویند که در صورت تجربه بد کاربری با دستگاه‌های موبایل، دیگر از آن فروشگاه آنلاین بازدید نمی‌کنند؛

– انتظار می‌رود که در سال 2021، حدود 54 درصد خریدهای اینترنتی روی دستگاه‌های موبایل انجام شوند؛

– تنها 12 درصد تمام مصرف‌کنندگان از خرید با موبایل راضی هستند و نسخه موبایل فروشگاه‌های اینترنتی را راضی‌کننده می‌دانند.

رقبایتان را تحلیل کنید

یکی از اقدامات منطقی پیش از طراحی و ساخت سایت، شناختن رقبای واقعی‌تان است. در فضای اینترنت، رقبایتان فقط کسب‌و‌کارهایی نیستند که در منطقه شما فعالیت می‌کنند. بلکه با تعداد زیادی فروشگاه آنلاین طرفید که خدمات و محصولاتی مشابه شما را به مشتریانشان ارائه می‌دهند. با استفاده از کلمات کلیدی در گوگل، یاهو و بینگ می‌توانید اصلی‌ترین سایت‌هایی که می‌توانند برای کسب‌و‌کار شما قد علم کنند را بشناسید. این کار را باید هر چند ماه یک بار، تکرار کنید.

بررسی تکنولوژی این وب‌سایت‌ها می‌تواند به شما در تهیه و طراحی سایتی بی‌نقص کمک کند. با این کار، از تجربه این کسب‌و‌کارها می‌توانید به سود خودتان استفاده کنید و مرحله آزمون و خطا را بدون هیچ ضرری به پایان برسانید. یکی دیگر از اقدامات کاربردی، بررسی قابلیت‌ها و امکانات سایت‌های مشابه است. این کار مخصوصا هنگامی اهمیت می‌یابد که به تازگی وارد تجارت الکترونیک شده باشید.

ایده اصلی تحلیل رقبا این است که همیشه یک قدم از آن‌ها پیش باشید و بهترین تجربه کاربری را برای مشتریانتان بسازید.

امنیت سایت فروشگاه آنلاین

امنیت سایت فروشگاه آنلاین شما، هم به نفع خودتان خواهد بود و هم به نفع مشتریانتان. با گسترش روزافزون تعداد سایت‌هایی که هک می‌شوند یا اطلاعاتشان به سرقت می‌رود، امنیت شبکه، به موضوعی تبدیل شده است که امکان ندارد بتوانید آن را سرسری بگیرید.

دریافت گواهی SSL (لایه سوکت‌های امن) برای وب‌سایتتان ضروری است؛ زیرا نه تنها این گواهی سبب برقراری اتصال ایمنی می‌شود که اطلاعات شخصی در آن رد و بدل می‌شوند، بلکه به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که شما جوانب احتیاط را سنجیده‌اید. این‌گونه، کاربران متوجه می‌شوند که خرید از وب‌سایت شما، امن است. اگر از طریق فرم‌های اینترنتی، اطلاعات شخصی مشتریانتان را می‌گیرید، دریافت گواهی SSL، الزامی است.

استاندارد کدگذاری HTTPS (پروتکل امن انتقال ابرمتن) نیز یک پروتکل ایمن برای ارتباطات اینترنتی است. برای آن که پروتکل‌های معمول HTTP به HTTPS تبدیل شوند، پیش از ارسال و دریافت اطلاعات و داده‌ها، آن‌ها را در بسته‌های ایمن SSL دسته‌بندی می‌کنند. برای فعال‌سازی این پروتکل نیاز به انجام کار خاصی نیست. صرفا تهیه پروتکل SSL کافی‌ست. 

علاوه بر امنیت تبادل اطلاعات میان کاربر و سایت، HTTPS مزیت رقابتی را نیز به وب‌سایت شما اضافه می‌کند. موتورهای جست‌و‌جو، سایت‌هایی را که از این پروتکل بهره می‌برند، بالاتر از سایت‌هایی که این امتیاز را ندارند، به کاربران پیشنهاد می‌کنند. این سبب می‌شود که از رقبای اینترنتی خود جلو بیفتید.

سئو سایت فروشگاه آنلاین

اگر می‌خواهید در جذب مشتریان جدید به وب‌سایت خود، از رقبایتان پیشی بگیرید، باید صفحات سایت خود را طوری بهینه کنید که در صفحه اول موتورهای جست‌و‌جو باشید. رعایت قواعد سئو که به معنی «بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌و‌جو» است، بهترین راه برای این کار است.

از این جهت، پژوهش کلمات کلیدی را در دستور کار قرار دهید تا بیشترین شانس را برای جذب مشتریان جدید محصولاتتان، داشته باشید. گوگل خدمات خوبی را برای پیداکردن کلمات کلیدی مناسب ارائه می‌دهد و یادگیری استفاده از این خدمات، می‌تواند تاثیر ویژه‌ای در فروش شما داشته باشد. باید اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مورد استفاده، با نام محصول و توضیحاتش مرتبط باشند. این کلمات کلیدی را در گذر زمان دوباره بررسی و به‌روزرسانی کنید.

با استفاده از کلمات کلیدی در تیترهای خود می‌توانید رتبه سایتتان را در صفحات جست‌و‌جو بهبود ببخشید. اگرچه توضیحات متا نمی‌توانند به بهبود رتبه شما در گوگل کمک کنند، اما با نوشتن یک توضیح مختصر و خوب می‌توانید کلیک‌های بیشتری را جذب کنید. همچنین از مختصر و مفید بودن لینک URL صفحه محصولات، اطمینان حاصل کنید.

 سرعت سایت

اگر وب‌سایتتان کند باشد مشتریان تجربه خرید از شما را تکرار نمی‌کنند. باید سرعت بارگذاری صفحاتتان را در بیشترین حالت بهینه کنید. اگر چنین نباشد، مشتریان خیلی زود به رقبایتان مراجعه می‌کنند. به همین سادگی، فرصت جذب کاربران و مشتریان جدید را از دست می‌دهید.

برای بالابردن سرعت سایت، روش‌های گوناگونی وجود دارد. می‌توانید تجربه کاربران را به جای مراجعه مداوم به دیتابیس، با حافظه کَش بهبود ببخشید. همچنین با تهیه سرورهای قدرتمندتر که جواب‌گوی ترافیک سایت باشند، می‌توانید سرعت را بیشتر کنید. سرعت سایت یکی از موارد تاثیرگذاری روی سئو است.

مقیاس سایت فروشگاه آنلاین

تمام مدیران کسب‌و‌کارها امیدوارند که در آینده‌ای نه چندان دور، پیشرفت کنند و موفق شوند. اما آن‌ها نمی‌دانند که مقیاس این پیشرفت چقدر خواهد بود. به همین دلیل، انتخاب پلتفرمی که با گذر زمان و پیشرفت کسب‌و‌کار، جواب‌گوی نیازهای کاربران و البته محصولات باشد، ضروری است.

برای راه‌اندازی اولیه سایت، نیازی نیست که هزینه زیادی را بابت فضای ذخیره‌سازی و قابلیت‌های خاص صرف کنید. اما با وجود امکان پیشرفت و افزایش تقاضا در کنار هم، باید مطمئن شوید که زیرساخت‌های لازم را آماده کرده‌اید. به همین دلیل پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که قابل بسط باشند و برای تغییرات جزئی نیاز به صرف هزینه‌های سرسام‌آور نباشد.

پرداخت به‌عنوان کاربر مهمان

جالب است بدانید که 23 درصد خریداران، در صورتی که مجبور به ثبت نام در فروشگاه آنلاین شما باشند، از خریدشان منصرف می‌شوند و سبد خریدشان را رها می‌کنند. با قرارداد درگاه خرید برای کاربران مهمان، کار را آسان‌تر می‌کنید. بسیاری از کاربران از نظر زمانی محدود هستند یا صرفا دوست ندارند که در سایت شما ثبت‌نام کنند. با اضافه‌کردن این امکان می‌توانید فرایند خرید را روان‌تر کنید. در این صورت، تجربه کاربری بهتری را هم خواهید ساخت. می‌توانید پس از انجام فرایند پرداخت، از آن‌ها بپرسید که مایل به ساخت حساب کاربری هستند یا نه.

قابلیت جست‌و‌جو در سایت فروشگاه آنلاین

یکی از کارهایی که برای بهبود تجربه کاربری وب‌سایتتان می‌توانید انجام بدهید، بهینه‌سازی بخش جست‌و‌جوی آن است. با قراردادن فیلترهای مناسب و مرتبط، می‌توانید به مشتریان کمک کنید که خیلی سریع محصول و کالای موردنظرشان را از بین دیگر محصولات و کالاها پیدا کنند. این سبب می‌شود که کاربر کلافه نشود و ناامید از پیدا کردن محصول موردنظرش، زود سایت شما را ترک نکند.

قراردادن بخش نقد و بررسی کاربر محور

با کمک نقدها و نظرات مشتریانی که از شما خرید داشته‌اند، از خرد جمعی به نفع وب‌سایت خودتان بهره ببرید. اگر یک مشتری بالقوه نظرات دیگر مشتریان را بخواند، با احتمال بیشتری امکان دارد که یک محصول را بخرد. البته نظرات و نقدهای کاربران می‌تواند منفی هم باشد؛ در این صورت چندان اثر خوبی روی تصور کاربران دیگر از وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین شما نخواهند گذاشت اما در صورت دریافت نقد منفی، باید حتما مشکل را پیدا و آن را برطرف کنید.

نمایش موارد مشابه

نمایش کالاهای مشابه زیر هر محصول، برای مشتریانی که به دنبال خرید یک نوع کالا هستند، اما هنوز تصمیمی قطعی ندارند، بسیار مفید است. همچنین وقتی که محصول اصلی، ناموجود باشد، می‌توانید مشتریان بالقوه را به سمت کالاهای مشابه دیگر سوق دهید.

 

بخش پرسش و پاسخ سایت فروشگاه آنلاین

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سایت خدمات‌دهنده، بخش پرسش و پاسخ آن است. در این قسمت از سایت فروشگاه آنلاین می‌توانید سوالات متداولی را که غالب کاربران در استفاده از وب‌سایت شما با آن‌ها مواجه می‌شوند، پاسخ دهید. همچنین بهتر است که در صورت امکان، آن‌ها را به صفحات مناسب هر سوال، ارجاع دهید. این کار سبب می‌شود که مشتری و البته بخش پشتیبانی، زمان کمتری را برای پرسش و پاسخ جداگانه صرف کنند.

دریافت بازخورد از مشتریان

وقتی که وب‌سایت شما طراحی و ساخته شد و آن را به کار گرفتید، باید بدانید که نظر کاربران نسبت به آن چیست. حالا زمان آن است که به صورت فعال همه‌چیز را رصد کنید و به دنبال بهترین راهکارها برای بهبود تجربه کاربری باشید. باید از ابزار تحلیل وب کمک بگیرید و تمام کاستی‌ها را جبران کنید.

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن عیوب و تصحیح آن‌ها، داشتن مکانیزم دریافت بازخورد قوی است. با طراحی یک مکانیزم خوب، کاربران می‌توانند پیشنهادات و بازخوردهایشان را به راحتی ثبت کنند. داده‌هایی که با این بازخوردها و البته ابزار تحلیل وب به دست آورده‌اید، پایه و اساس اصلاح و بهبود سایتتان خواهند بود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم که به جزئیات و نکاتی در رابطه با طراحی و ساخت سایت فروشگاه اینترنتی اشاره کنیم که باید در نظر داشته باشید. عدم رعایت اصولی این نکات خللی در کار فروشگاه اینترنتی شما ایجاد نمی‌کند، اما مطمئنا جلوی پیشرفت آن را خواهد گرفت. برای ورود به عرصه تجارت الکترونیک، باید برنامه‌ای مدون داشته باشید و مسیر را بشناسید. تنها در این صورت است که می‌توانید به موفقیت برسید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *