آموزش

3 ویژگی برای انتخاب محصول مناسب فروشگاه آنلاین

موضوع تجارت الکترونیک هرروز در حال داغ‌تر شدن است. افراد بیشتری هر روز نسبت به راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و کسب درآمد اقدام می‌کنند. در حالی که فروش آنلاین ترغیب‌کننده است اما مدیریت یک فروشگاه‌ آنلاین، چیزی بیشتر از انتخاب محصول رندوم و فروش تعداد زیادی از آن‌ها است.

چه خوشمان بیاید و چه نه، وقتی که یک محصولی را به صورت آنلاین تهیه می‌کنیم، از پروسه‌های ذهنی و فکری متعددی برای اخذ تصمیم، عبور می‌کنیم تا در نهایت فرایند پرداخت را کامل کنیم.

اما نقش محصول در این پروسه تصمیم‌گیری چیست؟ چطور می‌شود محصول مناسبی را برای فروش و حتی تولید، انتخاب کرد؟

1- محصول باید برای یک بازار بزرگ جذاب باشد

اگر می‌خواهید محصولی را به فروش برسانید که گروه کوچکی از مردم به خرید آن تمایل دارند، انتظار فروش و درآمدی متناسب با اندازه بازار هدفتان داشته باشید. به عبارت دیگر، بازار هدف کوچک و بخصوص، گاهی به معنای فروش کمتر است.

به یاد داشته باشید که برای عرضه یک محصول به صورت آنلاین، اندازه بازار هدفتان اهمیت خاصی ندارد و باید تلاش یکسانی داشته باشید. با علم به این موضوع، یک فاکتور کلیدی که محصول باید داشته باشد، داده‌های اطلاعاتی است. داده‌ای که برای انتخاب محصول و جامعه هدف می‌خواهیم، «تقاضا» است.

ابزار زیادی برای بررسی تقاضای بازار و انتخاب محصول مناسب وجود دارد. یکی از این ابزارها برای بررسی تقاضای محصولات مختلف، گوگل ترندز است. به عنوان مثال، اگر در گوگل ترندز عبارت «فیجت اسپینر» را جستجو کنید، قله‌ی مرتفعی از جستجوهای مختلف را – زمانی که این محصول تازه عرضه شده بود و طرفداران خودش را داشت – می‌بینید، که پس از مدتی کاهش چشمگیری داشته‌اند.

بسته به جایی که محصول خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانید، ابزارهایی وجود دارند که بتوانید تقاضای هر مارکت‌پلیس بخصوص، مثل آمازون و شاپیفای را بسنجید. نکته کلیدی، آن است که شما نمی‌توانید یک محصول مرموز را به فروش برسانید. شما به بازارگاه و محصولی نیاز دارید که به صورت دوره‌ای، تعداد زیادی جستجو و تقاضا داشته باشد.

2- باید برند خود را به صورت حرفه‌ای ارائه کنید

جهت آن که ارزش برندینگ یک محصول را تعیین کنیم، ابتدا باید تعریف دقیقی از کلمه برند ارائه بدهیم. اول از همه توجه داشته باشید که یک لوگو، برند نیست. لوگو تنها یک عنصر گرافیکی بدون هیچ گونه معنی واقعی است. عنصر برند، درک مردم از محصولات، خدمات، تجربه و شرکت است.

تعاریف مختلفی برای برندها وجود دارد. اما وقتی که در مورد برندهای موردعلاقه خود فکر می‌کنید، معمولا آن‌ها را با احساس خاصی که از محصولات آن برند دریافت می‌کنید، به یاد می‌آورید. برای مثال، اپل را در نظر بگیرید. مردم اپل را به عنوان تولیدکننده محصولات خوب، نوآوری، طراحی دقیق و سادگی در استفاده می‌شناسند.

به لوگو برمی‌گردیم. اگر مردم درک قوی‌ای از محصولات یا شرکت شما داشته باشند، لوگو تبدیل به یادآوری بصری از آن احساسات خواهند شد.

حالا نوبت آن است که از گفته‌هایمان به انتخاب محصول فروشگاه اینترنتی‌تان نتیجه‌گیری کنیم. برندی که برای کسب و کار خود انتخاب می‌کنید، باید به مشتریانتان حس خاصی را القا کند که تنها شما توانایی ایجادش را دارید.

از عکس‌ها، طراحی، متون مورد استفاده، بازاریابی و شخصیت محصول، همگی باید تصوری را در ذهن شخص به وجود بیاورند؛ تصوری که سبب می‌شود هنگام برخورد با برند و محصول شما، حس خوبی پیدا کنند.

چیزی که در تجارت الکترونیک، مهم‌تر از ساختن یک برند قوی است، ساختن یک برند مورد اعتماد است. چرا؟ چون مشتریان می‌خواهند در اینترنت از شما خرید کنند و باید احساس راحتی داشته باشند.

یاد بگیرید که مثل یک برند چند میلیارد دلاری برندسازی کنید. کمک کنید که مردم حس عالی‌ای داشته باشند و هر طور که می‌توانید اعتمادشان را جلب کنید.

3- محصول شما به پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش نیاز دارد

پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش یا به اختصار، USP که مخفف Unique selling proposition است، پیشنهادی است که شما برای توسعه محصول خود نیاز به صرف وقت دارید. USP اولین چیزی است که برای شانس موفقیت محصولتان باید در نظر بگیرید.

دلیل اهمیت USP به خاطر آن است که مردم در هنگام خرید آنلاین، تنها به خود و نیازهایشان فکر می‌کنند. وقتی که صفحه را برانداز می‌کنند و به هر پیشنهاد فروشی نگاه می‌کنند، خرده‌قضاوت‌هایی را به صورت غیرارادی انجام می‌دهند: «این محصول مناسب من نیست»؛ «از چنین الگویی خوشم نمی‌آید»؛ «به محصول بزرگتری نیاز دارم»؛ «این مورد خیلی کوچک است» و جملات دیگری از این قبیل.

پس با پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش خود می‌توانید محصولی را طراحی کنید که باعث شود مشتری به هوشمندی آن پی ببرد. شما باید طوری خرده قضاوت‌های مشتریان خود را مدیریت کنید که درباره محصولتان، نظر مثبتی پیدا کنند. چنین چیزی کمک می‌کند که در ذهن کاربران، برند متمایزی باشید.

یک مثال می‌زنیم. فرض کنید که فنجان قهوه‌خوری به فروش می‌رسانید. به بازار نگاهی می‌اندازید و می‌بینید که فنجان‌های قهوه‌خوری هیچکدام دسته ندارند.

تصمیم می‌گیرید که پیشنهاد منحصربه‌فرد فروشتان، فنجان‌های قهوه‌خوری با دسته‌ای باشند که دست مردم هنگام نوشیدن قهوه، نسوزد.

حال فنجان‌های قهوه‌خوری خود را در نظر بگیرید که در بازار رقابتی آنلاین، جایی پیدا کرده است. مصرف‌کنندگان همگی در حال خرده قضاوت هستند. سپس با محصول شما روبرو می‌شوند و نظرشان جلب می‌شود. آن‌ها به این فکر می‌کنند که محصول شما مشکلی را حل می‌کند و همین موضوع، باعث ساده‌تر شدن زندگی می‌شود.

این پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش، خرده قضاوت‌های ذهنی مشتریان در مورد محصولاتتان را به انواع مثبت تبدیل می‌کند. ذهنیت مثبت مشتریان، به شما شانس بیشتری در افزایش نرخ تبدیل کلیک به فروش می‌دهد.

به طور خلاصه، هدفتان این است که مشتری حس کند برای نیازها و مشکلاتش ارزش قائل شده‌اید و به آن پاسخ داده‌اید. اگر بتوانید این حس را برانگیزید، به خودتان بهترین فرصت را برای پیروزی داده‌اید. اگر USP مناسبی نداشته باشید، تبدیل به یکی دیگر از تولیدکنندگان محصولی شده‌اید که در میان انبوهی از محصولات مشابه دیگر گم می‌شود.

نتیجه گیری

دفعه بعدی که می‌خواهید محصول آنلاینی را تهیه کنید، به افکاری که از ذهنتان می‌گذرد دقت بیشتری نشان بدهید. به محصولی که می‌خرید نگاه کنید و از خودتان این سوال ساده را بپرسید که «چرا آن را خریدم؟». وقتی که پاسخ را پیدا کنید، همه چیز را در مورد نیازهایتان متوجه می‌شوید.

اگر محصولتان این مشخصات را دارد، بیشترین شانس موفقیت را دارید. تجارت الکترونیک کار سختی است. اگر موارد ساده را به درستی رعایت کنید، کسب و کارتان را به سوددهی مد نظرتان می‌رسانید.

به یاد داشته باشید که شما در حال فروش یک راز نیستید. باید برای محصولتان تقاضا وجود داشته باشد؛ مثل یک شرکت چند میلیارد دلاری برندسازی کنید تا اعتماد بازار هدف را جلب کنید و در نهایت، محصولتان را طوری طراحی کنید مشکلی را حل کند.

به مردم این حس را القا کنید که شما به نیاز و آسودگی‌شان فکر کرده‌اید تا آن‌ها نیز به محصول شما شانس بدهند.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *