آموزش

معرفی درگاه آیدی پی؛ مزایا و معایب فروش با آیدی پی

درگاه پرداخت آیدی پی یکی از موفق‌ترین درگاه‌های واسطی است که در چند سال اخیر توانسته در حوزه تجارت الکترونیک، رضایت مشتریان را جلب کند. بسیاری از کسب و کارهای اینستاگرامی و سایت های فروشگاه آنلاین از سایت آیدی پی به عنوان درگاه پرداخت استفاده می‌کنند. اما آیدی پی چیست؟ امکانات آیدی پی چیست؟ کارمزد خدمات آیدی پی چقدر است؟ مزایا و معایب آیدی پی برای فروشندگان چیست؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد.

سایت آیدی پی چیست؟

آیدی پی درگاه پرداختی است که توسط شرکت وب کاران ایمن طراحی و توسعه داده شده است. این شرکت در سال 1387 کار خود را در زمینه پرداخت امن و تراکنش‌های مالی اینترنتی آغاز کرد. خدماتی که اکنون این شرکت ارائه می‌دهد از کیف پول الکترونیکی گرفته تا فروشگاه ساز آیدی پی، همگی آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای فروشندگان تبدیل می‌کند. برای دانلود آیدی پی می‌توانید از گوگل پلی استفاده کنید.

آیا آیدی پی معتبر است؟

آیدی پی یکی از درگاه های پرداخت معتبر با مجوز رسمی شاپرک و بانک مرکزی است که سعی دارد مسیر کسب درآمد از طریق تجارت الکترونیک را تا جای ممکن ساده کند. به همین دلیل، اعتبار آیدی پی قابل اطمینان است.

چگونه در آیدی پی ثبت نام کنیم؟ مدارک مورد نیاز برای درگاه آیدی پی

ثبت نام در آیدی پی کار ساده‌ای است. ابتدا باید با شماره تلفن موردنظرتان ثبت نام اولیه را انجام دهید و سپس کد تاییدی که از طریق پیامک برایتان ارسال می‌شود را وارد کنید.

درگاه پرداخت آیدی پی

سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید مشخصات خود و سپس حساب بانکیتان را وارد کنید. با وارد کردن شماره شبا، حساب شما بررسی می‌شود و نامتان نمایش داده خواهد شد. در صورت تایید شماره شبا شما توسط پشتیبانی آیدی پی، ثبت نامتان تکمیل می‌شود.

ثبت نام در آیدی پی

قوانین آیدی پی برای تخصیص درگاه

تعدادی از مهم‌ترین قوانین آیدی پی برای فروشندگان که تصمیم‌گیری‌های آنان را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد را در زیر با هم مرور می‌کنیم.

  1. به اشتراک گذاری لینک های پرداخت و درگاه ها در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی مثل تلگرام ممنوع است. در صورت عدم رعایت کاربران و فروشندگان، حساب کاربری از طرف بخش بازرسی آیدی پی مسدود و بسته خواهد شد.
  2. چنانچه پرداخت و یا دریافت وجه از طریق آیدی پی مشمول مقررات پولشویی یا ربا باشد، مسئولیت آن بر عهده کاربر دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده است.
  3. کاربران آیدی پی مجاز به ایجاد چند درگاه برای مقاصد تجاری مختلف هستند اما در صورت ایجاد درگاه‌های متعدد و بی‌دلیل، تمامی حساب‌های آنان مسدود خواهد شد.
  4. فروش کالاها و خدماتی که در ایران فروششان منع قانونی دارد، موجب مسدودیت حساب کاربری خواهد شد و آیدی پی تابع این قوانین است.
  5. هرگاه مشتری و فروشنده‌ای که از طریق آیدی پی فرایند پرداخت را انجام داده باشند به مشکل بر بخورند، تیم پشتیبانی و پیگیری آیدی پی تلاش می‌کند که این اختلاف حل شود؛ اما آیدی پی هیچ مسئولیتی در قبال فروش محصولات و ارسال آن‌ها ندارد.

معرفی خدمات آیدی پی

آیدی پی خدمات متعددی را به فروشندگان و مشتریان خود ارائه می‌دهد. بسیاری از این خدمات، مشابه دیگر درگاه‌های پرداختی که پیش‌تر به آن‌ها پرداختیم، مثل درگاه زرین پال و درگاه پرداخت پی پینگ هستند. در ادامه تعدادی از این خدمات را معرفی می‌کنیم.

1- کیف پول الکترونیکی آیدی پی

با استفاده از خدمات کیف پول الکترونیکی آیدی پی می‌توانید از خدماتی مانند خرید شارژ سیم‌کارت، خرید بسته اینترنت، پرداخت کرایه تاکسی، خرید بلیط مترو و پرداخت قبض استفاده کنید.

2- درگاه پرداخت شخصی و کسب و کار آیدی پی

با آیدی پی می‌توانید درگاهی برای امور مالی شخصی خود بسازید و به جای استفاده از شماره کارت، شماره شبا و یا شماره حساب، لینک درگاه پرداخت شخصی خود را برای آن‌ها ارسال کنید. از طریق این درگاه پرداخت شخصی، می‌توانید تا سقف 50 میلیون تومان جابجا کنید.

 3- درگاه پرداخت فروشگاه اینترنتی یا وب سرویس

فروشندگان و دارندگان سایت‌های فروشگاهی می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از وب سرویس آیدی پی، نسبت به راه‌اندازی درگاه پرداخت وب‌سایت و یا اپلیکیشن خود اقدام کنند. با دریافت api و اطلاعات مربوط به وبسایت یا اپلیکیشن خود می‌توانید به راحتی درگاه پرداخت خود را به آیدی پی متصل کنید و به صورت مستقیم از امکانات این سرویس بهره‌مند شوید. 

4- فروشگاه ساز آیدی پی

اگر کالا یا خدماتی برای فروش دارید یا فروشگاهی در اینستاگرام را مدیریت می‌‌کنید می‌توانید کالاهای خود را در این پلتفرمِ پرداخت تعریف کنید و فروشگاه خود را بسازید. کاربران و مشتریان شما می‌توانند با ورود به صفحه فروشگاهتان در آیدی پی، محصول موردنظرشان را تهیه کنند.

زمان تسویه حساب آیدی پی چقدر است؟

اگر درگاه یا وب سرویس به حساب بانکیتان متصل باشد، تراکنش‌ها به صورت اتوماتیک توسط شاپرک به دو صورت واریز می‌شود.

–       اگر تراکنش تا قبل از ساعت 22:00 انجام شده باشد، مبلغ مربوطه در ساعت 16:30 روز بعد به حساب شما واریز خواهد شد.

–       اگر تراکنش بعد از ساعت 22:00 انجام شود، مبلغ مربوطه ساعت 16:30 دو روز بعد آن به حساب شما واریز خواهد شد.

تعرفه کارمزد آیدی پی چقدر است؟

تعرفه کارمزد آیدی پی به شرح زیر است:

  • آیدی پی به ازای هر تراکنش تا سقف مبلغ 1 میلیون تومان، 700 تومان کارمزد می‌گیرد.
  • به ازای تراکنش‌هایی به ارزش یک میلیون تومان تا 3 میلیون تومان، کارمزد آیدی پی، مبلغ 900 تومان است.
  • به ازای مبالغ بین 3 و 50 میلیون تومان، کارمزد آیدی پی، 1500 تومان است.
  • در بخش وب سرویس، کارمزد آیدی پی 1 درصد تراکنش است که حداقل این کارمزد 100 تومان و حداکثر آن، 3000 تومان است.

نتیجه گیری؛ آیا درگاه پرداخت آیدی پی خوب است؟

آیدی پی یکی از درگاه‌های واسط پیشرو در زمینه پرداخت آنلاین و تسهیل فرایند خرید و فروش است که توانسته راه کسب درآمد اینترنتی را برای کسب و کارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک هموارتر کند. این درگاه به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، نمی‌تواند جایگزین یک سایت فروشگاهی باشد و قابلیت بازاریابی و مارکتینگ در آن فراهم نیست؛

مزایا آیدی پی

  • کیف پول آیدی پی برای خدمات مختلف کاربردی است
  • ارائه دادن خدمات درگاه پرداخت شخصی
  • ارائه درگاه پرداخت به فروشگاه‌ها و کسب و کارها
  • فروشگاه ساز آیدی پی
  • قابلیت فروش محصولات دیجیتال در قالب فایل

معایب آیدی پی

  • قرار دادن لینک آیدی پی در پیامرسانی مثل تلگرام ممنوع است.
  • عدم دسترسی آنی به درآمد
  • هزینه کارمزد و درگاه پرداخت

اما اگر می‌خواهید که درگاه پرداخت مناسبی برای سایت فروشگاهی فعلی خود یا حتی فروشگاه اینستاگرامیتان پیدا کنید، آیدی پی یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *