آموزشراه اندازی فروشگاه

مراحل و نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر تصمیم خود را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی گرفته‌اید، باید به شما تبریک بگوییم و در عین حال گوشزد کنیم که این مسیر، در کنار مزایای غیرقابل انکارش، ناشناخته‌های زیادی دارد. ناشناخته‌هایی که باید با تحقیق، راهنمایی و کمک گرفتن از بقیه در مسیر آن جلو بروید و در نهایت همانند یک مدیر حرفه‌ای، در زمان درست، تصمیمات مهم را اتخاذ کنید. لیست هفت‌گانه زیر، راهنمای کامل راه اندازی فروشگاه اینترنتی است که باید آن‌ها را انجام بدهید. همچنین باید اصول راه اندازی فروشگاه اینترنتی را در نظر داشته باشید.

فهرست موضوعات

  1. شناسایی محصول و تحقیقات بازار
  2. تعیین منابع موجود و روش‌های ارائه محصول
  3. برآورد هزینه‌ها و درآمد اینترنتی
  4. انتخاب هاست و دامنه وب سایت
  5. شناسایی مخاطب
  6. انتخاب نحوه طراحی وب‌سایت
  7. دریافت مجوزهای لازم برای فروش اینترنتی

شناسایی محصول و تحقیقات بازار

در حال حاضر، بسیاری از کالاهای صنعت خرده‌فروشی، در فضای آنلاین هم خرید و فروش می‌شوند؛ بنابراین در مرحله اول نباید نگران انتخاب محصول برای فروش در فضای آنلاین باشیم. اما موضوع کمی پیچیده‌تر است.

شما با چه هدفی تصمیم به فعالیت در فضای آنلاین و آن هم فضای وب گرفته‌اید؟ پاسخ به این سوال، انتخاب محصول را برای شما ساده‌تر می‌کند. در زیر بیشتر توضیح می‌دهیم.

1- ممکن است شما در فروش فیزیکی محصولات خود بسیار موفق عمل کرده باشید؛ اما تمایل داشته باشید که بخشی از درآمدتان، حاصل فروش آنلاین باشد.

2- ممکن است محصولی را عرضه کرده‌ باشید که مشتری نیاز آن را احساس نمی‌کند و قصد دارید با فروش و تبلیغ آنلاین، محصول منحصر‌به‌فرد خود را به مخاطب بالقوه بشناسانید.

3- قصد فروش محصولی را دارید که برای رسیدن به درامد اینترنتی خوب و حاشیه سود بالا، نیاز به صبوری، شناخته‌شدن و فرهنگ‌سازی در فضای وب دارد و شما مشکلی با این صبوری ندارید؛ زیرا بعد از شناختن برند و محصول، شما جزو اولین‌های بازار اینترنتی خواهید بود و یا بالعکس: با چنین شرایطی، فعالیت آنلاین برای این محصول خاص را کنار می‌گذارید.

بنابراین همان‌طور که مشخص است، شما با توجه به هدفی که دارید، باید محصول خود را برای فروش اینترنتی انتخاب کنید. گاهی اوقات، کسبه بازار، محصولی را برای فروش آنلاین انتخاب می‌کنند که درآمد بالایی در اینترنت برای آن‌ها نخواهد داشت و حاشیه سود موردنظر آن‌ها تامین نخواهد شد. چنین شرایطی ناامیدی و حس ناخوشایندی را برای فعالیت در فضای آنلاین ایجاد می‌کند.

همچنین بسیار مهم است که محصولات متنوعی را برای فروش اینترنتی انتخاب کنید؛ زیرا تنوع محصول، اجازه انتخاب بیشتری به مشتری می‌دهد و این موضوع در خرید اینترنتی اهمیت دارد.

مساله دیگر، تحقیقات بازار جهت شناسایی محصول مناسب برای فروش اینترنتی است. علاوه بر آن، در تحقیقات بازار متوجه حضور رقبای قدرتمند حوزه مورد نظر خود هواهید شد. می‌توانید کار آنها را رصد کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را بیابید. بدین ترتیب در انتخاب محصول، ارائه محصولات مناسب و طراحی سایت مناسب تصمیم درست‌تری می‌گیرید.

تعیین منابع موجود و روش‌های ارائه محصول

پس از انتخاب محصول و یا محصولات مورد نظر برای فروش اینترنتی، باید روش‌های تامین کالا را مشخص کنید: قصد دارید انبار داشته باشید و کالاها را در آنجا قرار دهید؟ تلاش می‌کنید با تامین‌کننده‌ها و تولید کنند‌ه‌های محصول در ارتباط باشید و پس از سفارش مشتری، کالا را خریداری و ارسال کنید؟ یا روش‌های دیگری برای تامین کالاهای خود در نظر دارید؟ هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و معایبی از جهت رضایت مشتری و پرداخت هزینه دارد که باید از آنها آگاه باشید.

روش ارسال کالا برای مشتری و پرداخت هزینه توسط مشتری را به چه شیوه‌ای انجام می‌دهید؟ آیا پرداخت در محل است و یا به صورت آنلاین خواهد بود؟ آیا امکان پرداخت قسطی را دارید؟ در هر کدام از این شرایط باید مشکلات احتمالی را در نظر بگیرید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

در مساله پرداخت هزینه، مساله اعتماد سازی، بسیار مهم است؛ بخشی از این موضوع با گرفتن مجوزهای لازم که در ادامه اشاره شده است، امکان پذیر است. اما برخی از انها به نحوه برندسازی، توضیح محصول و تصاویری است که از محصول در وب سایت ارائه می‌دهید و در نهایت پشتیبانی نقش مهمی در برطرف کردن تریدهای مشتری و جلب اعتماد او خواهد داشت.

برآورد هزینه‌ها و درآمد اینترنتی

برآورد هزینه‌ها، یکی از مسائل مهمی است که قبل از راه اندازی سایت باید مد نظر داشته باشید. مسلما منابع مالی محدود است و شما باید با توجه به اهدافی که برای فروش محصول در فضای آنلاین و درآمد اینترنتی دارید، هزینه‌ای را مشخص کنید. مشخص کردن هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مدیریت آن، تا حد زیادی در تصمیم‌گیری شما برای بخش‌های مختلف سایتتان، موثر است.

هزینه‌هایی که باید به آنها توجه کنید، هزینه طراحی سایت، هزینه طراحی لوگو سایت، هزینه خرید دامنه و هاست، هزینه دریافت مجوزهای مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی و البته هزینه خرید محصول است.

با ثبت نام در ترب می‌توانید درآمد خود را به شکل چشم‌گیری بهبود بدهید. نحوه کار ترب به صورت یک موتور جستجوگر کالا و خدمات است. فروشگاه‌های مختلف در این موتور جستجوی کالا و خدمات ثبت نام می‌کنند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. رقابت در ترب به این معناست که می‌توانید نام فروشگاه خود را در میان صدها فروشگاه رقیب خود برجسته کنید. پس اگر فروشگاه اینترنتی دارید، همین الان در ترب ثبت نام کنید و فروش در ترب را شروع کنید. برای آموزش ثبت فروشگاه، مقاله نحوه ثبت نام در سایت ترب را بخوانید.

تعیین هاست و دامنه وب سایت

انتخاب دامنه (همان آدرس اینترنتی وب سایت) یکی از مراحل شیرین و در عین حال دشوار است، چرا که شما با این کار، در حال نامگذاری برندتان هستید و پس از این، مخاطبانتان با این نام و دامنه شما را خواهند شناخت. مهم‌ترین اصولی که در انتخاب دامنه باید رعایت کنید، راحتی نوشته‌شدن، به‌یادماندنی بودن و هم‌خوانی با نام برند شماست.

همچنین در انتخاب نام تجاری محصولات خود، دقت زیادی داشته باشید. از اعضای خانواده و دوستان خود در مرحله اول مشورت بخواهید و نظرات آن‌ها را نیز در تصمیم‌گیری برای نام برند مد نظر داشته باشید.

هاست، فضایی است که تمام اطلاعات وب‌سایت شما در آن قرار می‌گیرد و باید در انتخاب آن دقت کنید؛ هاست باید فضای موردنظر شما را برای ذخیره اطلاعات تامین کند و امکان مدیریت و پشتیبانی خوبی هم داشته باشد. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید هاست، انواع تامین‌کننده‌های هاست و سرور را بررسی کنید تا انتخاب درست‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید گزینه فروشگاه‌ساز را انتخاب کنید تا از دردسر انتخاب هاست رهایی پیدا کنید و کارتان ساده‌تر شود. در مقاله‌ای جداگانه به معرفی و مقایسه بهترین سرویس‌های فروشگاه ساز پرداخته‌ایم.

شناسایی و تعیین مخاطب

شناسایی مخاطب و مشتری، فرایندی بسیار طولانی است، اما قبل از راه اندازی آنلاین شاپ نیاز دارید تا حدودی مخاطبان خود را بشناسید؛ محصول شما برای چه گروهی از مخاطبان مناسب است؟ این مخاطبان در چه رده سنی قرار دارند؟ دغدغه‌ها و علائق آن‌ها در خرید محصولات مورد نظرشان چیست؟

آشنایی با این موارد به شما کمک می‌کند متناسب با سلیقه و راحتی مخاطب، وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید و نیازهای مخاطب را به خوبی در سایت جایگذاری کنید.

طراحی سایت نهایی

در چند مقاله به موضوع آموزش ساخت سایت فروشگاهی پرداخته‌ایم. اما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع سرویسی می‌خواهید؟ آیا به یک سرویس خودمیزبان نیاز دارید یا فروشگاه‌سازها نیاز شما را تامین می‌کنند؟ این مرحله را می‌توانید به سه شکل مختلف پیگیری کنید:

سرویس‌های فروشگاه‌ساز: در این حالت، می‌توانید در کمترین زمان ممکن و فقط با پرداخت هزینه مشخصی، یکی از قالب‌های سایت آماده را در اختیار داشته باشید. اما ظاهر این سایت‌ها چندان قابل شخصی‌سازی نیستند و شاید نتوانند نیاز شما را برای سایتی که در نظر گرفته‌اید، براورده کنند. البته در چند سال اخیر، این فروشگاه‌سازها، تا حد خوبی پیشرفت و بهبود داشته‌اند.

سامانه‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس: در این حالت، فقط نیاز به خرید و آشنایی با قالب وردپرسی مورد نظر دارید. در حقیقت، یکی از محبوب‌ترین حالت‌های طراحی سایت، استفاده از قالب‌های وردپرسی است، چرا که از جهت سئویی (بهینه سازی برای موتورهای جستجو)، کمترین خطای فنی و برنامه‌نویسی را دارند و شما می‌توانید بدون نگرانی از باگ‌های برنامه‌نویسی و فقط با تکیه بر محتوا، برای رسیدن وب‌سایت به صفحه اول گوگل تلاش کنید. اما زمانی که قصد ایجاد یک فروشگاه بزرگ دارید، وردپرس نمی‌تواند به خوبی، انتظارات شما را برآورده کند و سرعت سایت شما افت زیادی می‌کند که مطلوب مخاطب نیست.

همکاری با یک برنامه نویس: متناسب با نیازها و مشخصه‌هایی که در نظر گرفته‌اید، می‌توانید از یک برنامه‌نویس و یا یک شرکت برنامه نویسی، تقاضای طراحی سایت کنید. البته معمولا مشکلی که کارفرمایان با برنامه نویس‌ها دارند، عدم تحویل به موقع سایت است. علاوه بر این، کار ممکن است با ایرادهای فنی هم همراه باشد. اما در نهایت، سایتی را خواهید داشت که مناسب با نیازهای شما طراحی شده است.

در هر حالت، به این موضوع توجه داشته باشید که سایتی که طراحی می‌شود، ریسپانسیو (واکنش‌گرا) هم باشد. وب سایت‌های واکنشگرا، متناسب با صفحه موبایل طراحی می‌شوند و این موضوع رضایت کاربران را برای بررسی و خرید محصول بیشتر می‌کند. این موضوع زمانی با اهمیت‌تر می‌شود که بدانید با توجه به آمار کاربران اینترنت، بیشتر افراد، از موبایل برای انجام کار روزانه و خرید اینترنتی استفاده می‌کنند.

اقدام برای دریافت مجوزهای فروش اینترنتی

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، مجوز فروش اینترنتی است که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به دارندگان فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود و می‌تواند به مخاطب اطمینان بدهد که فعالیت اینترنتی شرکت شما قانونی است و احتمال کلاهبرداری وجود ندارد.

 راه‌اندازی درگاه پرداخت نیز، یکی دیگر از مواردی است که هر فروشگاه اینترنتی باید به آن فکر کند. برای این کار می‌توانید به طور مستقیم با بانک‌ها مذاکره کنید و یا از طریق واسطه‌های معتبری که این درگاه‌های اینترنتی پرداخت را در اختیار شما قرار می‌دهند، استفاده کنید. البته در حالت دوم، شما موظف به پرداخت کارمزد به این واسطه‌ها هم هستید.

مجور رسانه‌های دیجیتال نیز برای آن دسته از فروشگاه‌های اینترنتی که محتوای دیجیتال مانند نرم‌افزار ارائه می‌دهند، ضروری است.

فروش در ترب

نحوه کار سایت ترب ارائه خدمات موتور جستجوی محصولات و خدمات در سطح اینترنت است که به شما کمک می‌کند به عنوان یک فروشگاه اینترنتی محصولات خود را به فروش برسانید. شما می‌توانید نحوه ثبت نام در سایت ترب را از دکمه‌ای که در زیر وجود دارد مطالعه بفرمایید و سپس فروشگاه خود را در ترب به ثبت برسانید و فروش از طریق ترب را شروع کنید. برای ثبت فروشگاه در ترب، از بنر زیر متن، روی دکمه ثبت فروشگاه کلیک نمایید.

نحوه کار ترب چگونه است؟

نحوه کار ترب به این شکل است که شما محصول خود را برای فروش قرار می‌دهید و اگر مشتری نام محصول شما را در ترب جستجو کند، محصول شما به او نمایش داده خواهد شد. در صورتی که نظر مشتری جلب شود، می‌تواند وارد سایت شما بشود و محصول را از فروشگاه اینترنتی شما تهیه کند.

نحوه خرید از ترب کار ساده‌ای است. مشتریان محصول را می‌بینند و با کلیک روی فروشگاه شما، وارد سایت فروشگاه اینترنتی‌تان می‌شوند.

اگر سوال بیشتری دارید، می‌توانید مقاله آموزش خرید از ترب را بخوانید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

۷ دیدگاه

  1. سلام. من فروشگاه ساختم با سازیتو ولی میزنم قبول نمیکنه. راستی با آی دی پی میشه فروشگاه ساخت، لینک فروشگاه آیدی پی رو میشه بپذیرید لطفا؟

    1. شما باید سایت فروشگاهی داشته باشید. اگر ممکنه مشکلی که با فروشگاه سازیتو باهاش مواجه شدید رو با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۸۶۷۶ در میون بگذارید.

    1. اگر منظورتون این هست که همکاری با ترب بدون داشتن نماد امکان پذیر هست یا خیر؟ خیر متاسفانه امکانپذیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *