آموزش

انواع بازاریابی محتوا در شبکه اجتماعی را بشناسید

حالا که در مورد کانال‌های ارتباطی مورد نیاز برای بازاریابی شبکه اجتماعی اطلاعاتی کسب کردید و با استراتژی تولید محتوا شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید، وقت آن است که انواع بازاریابی محتوا شبکه اجتماعی را به شما معرفی کنیم.

شما در این مرحله باید گوش‌دادن، یادگیری و پاسخ‌گویی را به خوبی یاد گرفته باشید و آن را در بطن استراتژی محتوایی خود قرار داده باشید. همچنین یک برنامه مناسب را برای تولید محتواهای آگاهی‌دهنده نسبت به برند و محصول‌محور تبیین کرده باشید. اکنون باید ببینید که کدام انواع بازاریابی شبکه های اجتماعی را می‌توانید برای دست‌یابی به مخاطبان و بازدیدکنندگان خود، استفاده کنید.

در این مقاله، محبوب‌ترین انواع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام‌یک از آن‌ها برای شبکه اجتماعی شما، بهترین گزینه خواهد بود.

1- بازاریابی شبکه اجتماعی ارگانیک

این نوع محتوایی است که انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف، هیچ هزینه‌ای برای کسب‌و‌کار نخواهد داشت. شما در پیج خودتان، برند خودتان را تبلیغ می‌کنید و کاری به کار بقیه ندارید. تمام صفحات مختلف تجارت آنلاین در تمام شبکه‌های اجتماعی، باید شامل بازاریابی ارگانیک باشند. به نوعی می‌توان آن را مرسوم‌ترین نوع محتوای بازاریابی سوشال مدیا دانست.

با توجه به چیزهایی که گفته شد، اطمینان حاصل کنید که محتوای ارگانیک شما، صرفا یک فید خبرخوان از محتواهای اخیر شما نیست. به جای آن، به یاد داشته باشید که محتوای سوشال مدیای ارگانیکتان باید کاربران مورد نظر شما را با خود درگیر کند و مشارکت آن‌ها را کسب کند. نوعی از این مشارکت می‌تواند نظر دادن کاربران و پاسخ‌گویی شما باشد. این نوع محتوا، برای اهداف برندسازی و بهبود آگاهی نسبت به برند، بسیار مناسب است. پس از آن که این بخش را به خوبی مدیریت کردید، می‌توانید به فکر محتوای مناسب فروش نیز باشید.

بسیاری از حساب‌های شرکت‌های معروف و حتی کسب‌وکارهای کوچک، در محتوای خود، نوعی جوایز را ترتیب می‌بینند. این کار باعث بیشتر دیده شدن آن‌ها و جذب مخاطب می‌شود.

2- تبلیغ پولی شبکه‌های اجتماعی

وقتی که برای قرار دادن تبلیغات خود در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا دیگر پلتفرم‌ها، هزینه‌ای را صرف می‌کنید، دنیا به رسانه شما تبدیل می‌شود. بیشتر شبکه‌های اجتماعی گزینه‌های متعددی را برای تبلیغات در اختیار شما قرار می‌دهند. البته باید توجه داشته باشید که باید تعدادی از این شبکه‌های اجتماعی را از بین گزینه‌های ایرانی انتخاب کنید. چرا که مخاطبان بیشتری را در این‌صورت می‌توانید جذب کنید. شما می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را با معیاری مثل ریچ و نرخ مشارکت و نرخ تبدیل ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید انواع مختلفی از محتوا، مثل عکس، متن یا تبلیغات ویدیویی را در کانال‌های ارتباطی مختلف قرار دهید. به یاد داشته باشید که وقتی از تبلیغات پولی استفاده می‌کنید، در ابتدا مدت زمانی را باید به آزمون و خطا اختصاص بدهید؛ زیرا هنوز با چم و خم کار آشنا نیستید و نمی‌دانید که مخاطبان شما از طریق چه نوع تبلیغاتی جذب می‌شوند.

کلید موفقیت در این نوع بازاریابی محتوا آن است که شما بتوانید از تحقیقات رقابتی خود و پرسونایی که برای مخاطبان خود ساخته‌اید، به عنوان اهرم فشار استفاده کنید. با این کار می‌توانید محتوایی را توسعه دهید که به شما در شخصی‌سازی محتوای مورد نظر مخاطبانتان کمک می‌کند. در نتیجه، شما می‌توانید فرایند جذب مخاطب و کسب درآمدتان را تسریع کنید.

3- بازاریابی اینفلوئنسری

این نوع محتوا در چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. در بطن چنین محتواهایی، این نوع تبلیغات اینفلوئنسری، نیازمند هزینه شما است. اما به جای آن که بنرهای تبلیغاتی خود را در اینستاگرام یا سایت‌های مختلف منتشر کنید، از یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی با طرفداران و دنبال‌کنندگان زیاد می‌خواهید که محصول شما را به کاربران معرفی و آن را تبلیغ کند. برای این کار باید به اینفلوئنسرها پول بدهید تا محصولات و خدماتتان را به سمع و نظر مخاطبان برساند.

این نوع تبلیغات می‌توانند اثرگذاری خیلی خیلی بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی در اینترنت داشته باشند. زیرا اینفلوئنسرها برای شناساندن برند شما، زمینه مناسبی دارند. دوباره تکرار می‌کنیم. اگر می‌خواهید که این روش بازاریابی محتوا شبکه اجتماعی جواب بدهد، باید تحقیق خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که بازگشت سرمایه را پیش‌تر ثابت کرده باشند. در مورد محتواهای تبلیغاتی پیشین آن‌ها پرس‌و‌جو کنید و آمارشان را برای پشتیبانی از ادعایشان بگیرید.

4- بازاریابی محتوا تولید کاربر

همانطور که از نامش مشخص است، محتوای تولید کاربر یا User-Generated Content آن دسته از محتوا هایی هستند که توسط طرفداران یا کاربران محصولات و خدمات شما در مورد برند یا محصولات شما تولید می‌شوند.

بهترین راه برای استفاده از این نوع محتوا آن است که از طریق بازنشر آن را به دیگر مخاطبان خود نشان بدهید. بازخوردهای مناسب می‌تواند سبب افزایش انگیزه خرید در مشتریان شما شود و شک آنان را برای خرید از بین ببرد. محتوای تولیدی توسط کاربران را می‌توانید در بخش «رضایت مشتری» اغلب شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید.

همچنین ساختن هشتگی مناسب برای محتواهایی که کاربران تولید می‌کند، کار مناسبی به نظر می‌آید. از این محتواهای متنی، تصویری و ویدیویی کمک بگیرید تا برند خود را خیلی بهتر ارائه دهید.

 نقد و بررسی‌هایی که کاربران برای محصولات شما تولید کرده‌اند – حالا چه به صورت متنی یا چه به صورت ویدیویی و تصویری – می‌توانید به اشتراک بگذارید. شما بابت این کار هزینه‌ای صرف نمی‌کنید اما از محتوای تولیدی آن‌ها در جهت بازاریابی محتوای خود استفاده می‌کنید. 

هزینه بازاریابی محتوا شبکه اجتماعی چقدر است؟

مهم نیست که کارتان را بزرگ یا کوچک شروع می‌کنید. شما به بودجه‌ای واقع‌گرایانه‌ای نیاز دارید که به فعالیت‌های شبکه اجتماعی خود برسید.

محتوای ارگانیک برای شما، به جز زمانی که صرف تولید آن می‌کنید، هزینه‌ای را در بر نخواهد داشت. پس اگر کسی را برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود استخدام می‌کنید، در نظر داشته باشید که با توجه به بازگشت سرمایه دستمزد آن‌ها را مشخص کنید. همچنین مطمئن شوید که از محتوای تولیدی کاربران استفاده خواهند کرد.

در مورد تبلیغات اینفلوئنسرها باید در نظر داشته باشید که هزینه تبلیغات با توجه به فرد و تعداد دنبال‌کنندگان می‌تواند متفاوت باشد. همچنین به خوبی آمار تبلیغات خود را بررسی کنید تا ببینید چقدر تاثیرگذار بوده‌اند.

نتیجه‌گیری: اکنون شروع کنید

مهم‌ترین قدم برای بازاریابی شبکه اجتماعی، اولین قدم آن است. اگر به دنبال گسترش کار سایت فروشگاه اینترنتی خود هستید، باید بازاریابی شبکه اجتماعی را جدی بگیرید و برای آن برنامه مدون داشته باشید. چهارچوب خود را مشخص و کارتان را شروع کنید. ابتدا کسب‌و‌کار خود را ارزیابی کنید و پرسوناهای مخاطبان خود را بسازید، رقبای خود را تحلیل کنید و اهدافی را برای این نوع بازاریابی محتوا، تعریف کنید. سپس از گوش‌دادن، یادگیری و پاسخ‌گویی برای پرورش استراتژی خود بهره بگیرید.

از آن‌جا به بعد، برنامه‌ای را تدوین کنید که هم به محتوای برندساز شما کمک کند و هم محصولاتتان را به خوبی به کاربران تان بشناساند و آن‌ها را به خرید، تشویق کند. با محتواهایی که تولید می‌کنید، آزمون و خطا انجام دهید. از محتوای ارگانیک گرفته تا محتوای تولید شده توسط کاربران، همه چیز را بررسی و تحلیل کنید. در گذر زمان، چیزهای بیشتری در مورد کسب‌و‌کارتان می‌آموزید. این که چیزهایی پاسخ‌گو هستند یا نه و مهم‌ترینشان، این که در مورد مشتریان خود اطلاعات بسیار خوبی را کسب می‌کنید.

باید بدانید که پس از راه‌اندازی استراتژی بازاریابی محتوا شبکه اجتماعی خود، کار تمام نشده است. ساختن آگاهی برند، اگر کاربران در نهایت از شما خرید نکنند و سود ناخالص تولید نکنند، هیچ فایده‌ای ندارد. همه چیز به واکنش آن‌ها نسبت به محتواهای شما و تغییر نرخ فروشتان بستگی دارد. با توجه به این اصل، در بلندمدت، راهبرد بازاریابی محتوا شبکه اجتماعی خود را بهینه‌سازی کنید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *