آموزش

راه اندازی فروشگاه کوچک اینترنتی برای کسب و کارهای خرد چگونه است؟

حضور آنلاین یک راه ساده برای فروشگاه‌ها جهت توسعه و گسترش خدماتشان به مشتریانی است که نمی‌خواهند به صورت فیزیکی به فروشگاه مراجعه کنند یا می‌خواهند یک محصول به اتمام رسیده را خریداری کنند. در گذشته، سیستم‌های تجارت الکترونیکی در بعضی فروشگاه‌ها فعال بودند و بعضی دیگر این امکان را نداشتند. آن زمان، داشتن فروشگاه آنلاین به عنوان یک بخش عملیاتی ضروری به نظر نمی‌رسید. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و البته تغییرات سبک زندگی اجتماعی انسان، به نظر می‌رسد که آن دوران به اتمام رسیده است.

به قلم Elie Y Katz، رییس و مدیرعامل شرکت National Retail Solutions برای وب‌سایت فوربز، با کمی دخل و تصرف. 

ایکامرس یا همان تجارت الکترونیک دیگر به عنوان یک حوزه تجملی برای کسب و کارها به حساب نمی‌آید؛ بلکه تبدیل به یک ضرورت شده است. خریداران به قابلیت سفارش محصولات مختلف از فروشگاه‌های مختلف، در هر زمانی از روز با امکان ارسال سریع کالا، نیاز و تمایل دارند. فروشگاه های آنلاین معمولا محصولات بیشتری را نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی در خود جای می‌دهند. همچنین حراج‌ها و پیشنهادات ویژه‌ای که کمتر در فروشگاه‌های فیزیکی دیده می‌شوند یکی دیگر از مزیت‌های فروشگاه‌های آنلاین هستند. اطلاعاتی که از سامانه‌های کارت‌خوان شرکت من در سرتاسر ایالات متحده به دست آمده است، نشان داده که حجم خریداران حضوری به شکل چشم‌گیری در حال کاهش است و پاندمی کرونا نیز، سبب افزایش شیب نزولی آن شده است. تعداد خریدارانی که روز جمعه سیاه (بلک فرایدی) – که یکی از شلوغ‌ترین و پرفروش‌ترین روزهای اواخر سال میلادی است – در فروشگاه‌ها به صورت فیزیکی حضور پیدا کرده بودند، در سال 2020، نسبت به همین روز در سال 2019، 52 درصد کاهش پیدا کردند. این در حالی است که خرید و فروش آنلاین در این روز، رکورد زد و با 21.6 درصد افزایش، به بیش از 9 میلیارد دلار رسید.

در سال 2020، بیش از 2 میلیارد نفر در سراسر جهان خرید آنلاین انجام دادند که ارزش این خرید‌ها، بیش از 4.2 تریلیون دلار بوده است. این داده‌ها نشان از عظمت بی‌چون و چرای تجارت الکترونیک در دنیای امروز دارد.

  مالکان کسب و کارهای مستقل، از کوچک گرفته تا متوسط، فروشگاه‌های محصولات فیزیکی یا فروشندگان خدمات مختلف، شاید بخواهند که وارد چرخه فروش آنلاین شوند اما هنوز نسبت به این کار تردید دارند. به عنوان مدیرعامل یک شرکت فروش خدمات و محصولات، نکاتی را در این مورد به شما ارائه می‌دهم.

برنامه ریزی

اولین قدم برای ورود به دنیای وسیع و گسترده‌ی تجارت الکترونیک، طرح‌ریزی یک نقشه برای کسب و کار اینترنتی است. تصمیم بگیرید که چه محصولاتی را می‌خواهید به صورت اینترنتی به فروش برسانید و ببینید که انبار محصولاتتان را در کجا دایر خواهید کرد.

سپس مشخص کنید که کدام انواع پرداخت را قبول می‌کنید. آیا درگاه‌های واسط را برای کار خود برمی‌گزینید، از درگاه‌های مستقیم استفاده می‌کنید یا با استفاده از شماره حساب یا شماره کارت مبلغ را از مشتریان دریافت می‌کنید؟ هنگام انتخاب نوع پرداخت اطمینان حاصل کنید که روش مورد نظرتان، امن باشد. این‌طوری، از اطلاعات حساس کاربران می‌توانید صیانت کنید.

فناوری می‌تواند نسبت به هکرها آسیب پذیر باشد پس امنیت شبکه، مهم‌ترین لازمه برای راه‌اندازی وبسایت فروشگاه اینترنتی است. اگر وبسایت شما هک شود یا در آن خللی ایجاد شود، باید با مشتریان عصبانی‌ای سروکار داشته باشید که دیگر هیچوقت از فروشگاه آنلاین و حضوری شما خرید نخواهند کرد.

ارسال کالا

قدم بعدی، انتخاب روشی ایمن و مناسب برای ارسال کالاهای خریداری شده برای مشتریان است. همچنین باید به بسته‌بندی  و استراتژی‌های ارسال کالا نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا می‌تواند گزینه مناسبی برای بازاریابی باشد. تصمیم بگیرید که کجا محصولات را پردازش (به معنی بسته‌بندی برای ارسال) می‌کنید. شما می‌توانید این کار را در زیرزمین فروشگاه خود یا در خود آن انجام بدهید.

انتخاب شما هر چه که هست، باید بهترین روش‌های ارسال پستی یا ارسال کالا با پیک را در نظر بگیرید و سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن، مشتری را به خریدش برسانید. من متوجه شده‌ام که خریداران آنلاین، معمولا صبور نیستند. بسیاری از آن‌ها انتظار دارند که محصول موردنظرشان را در بازه یک یا دو روز پس از تکمیل خرید تحویل بگیرند. یک روش مناسب برای بهبود انتظارات، انتخاب بازه زمانی ارسال و زمان تقریبی تحویل بسته خواهد بود.

پایه‌گذاری و سازماندهی یک کسب و کار آنلاین

اگر در توسعه و طراحی وب سررشته ندارید، راه‌های مختلفی برای راه‌اندازی یک سایت وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها خدمات فروشگاه ساز مختلفی را ارائه می‌دهند که با استفاده از قالب‌های مختلف، می‌توانید سایت خود را در چند کلیک به راه بیندازید.

همچنین می‌توانید یک طراح وب را استخدام کنید که ورودی‌ها و ایده‌هایتان را از شما دریافت کند و یک وبسایت شخصی‌سازی‌شده برایتان راه بیندازد. علاوه بر این تعدادی از شرکت‌های پایانه فروش خدمات درگاه پرداخت ارائه می‌دهند که می‌توانید به صورت آماده آن‌ها را در سایت خود راه بیندازید.

یکی دیگر از فاکتورهای قابل ذکر، دنیای سئو محتوای تحت وب است تا وبسایت خود را به جمع نتایج برتر گوگل و دیگر موتورهای جستجو اضافه کنید. برای مثال، اگر فروشگاه شما در صفحه پنجم گوگل باشد، افراد کمتری آن را پیدا خواهند کرد. مشتریان و مصرف‌کنندگان معمولا وبسایت موردنظر خود را از همان صفحه اول پیدا خواهند کرد. برای بهبود سئوی وبسایت خود تحقیق کنید یا آن را به یک متخصص و کارشناس سئو بسپارید.

پس از آن که پلتفرم تجارت الکترونیک خود را به راه انداختید، به ترافیک شبکه خود دقت نمایید. اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت شما کمتر از انتظاراتتان است، تحقیق کنید که چرا چنین اتفاقی افتاده است. آیا بازاریابی را آنطور که باید و شاید جدی نگرفته‌اید؟ همچنین سایت خود را برای پیدا کردن باگ‌های احتمالی بررسی و تحلیل کنید. هیچ چیزی بدتر از آن نیست که یک مشتری بخواهد از سایت شما خرید کند اما نتواند به آن دسترسی داشته باشد. آن‌ها احتمالا به یک وبسایت دیگر مراجعه خواهند کرد و هیچ‌وقت به وبسایت شما باز نخواهند گشت.

بازاریابی

آخرین مرحله راه‌اندازی و سازماندهی یک فروشگاه آنلاین، تخصیص یک بودجه برای بازاریابی است. اگرچه حضور در اینترنت به عنوان یک وبسایت اهمیت دارد، فروشگاه اینترنتی شما خود به خود فروش نخواهد داشت. مشتریان فعلی خود را می‌توانید با تراکت‌هایی که در فروشگاه آفلاین خود به آن‌ها می‌دهید، با وبسایت خود آشنا کنید. از تبلیغات و کمپین‌های مختلف برای بهبود شهرت خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

با دنبال کردن این راهکارهای ساده می‌توانید راهی تازه برای افزایش سودآوری و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان پیدا کنید که در نهایت منجر به خوش‌نامی شما می‌شود و مشتریان قدیمی یا جدیدی را با کسب و کار شما آشنا می‌کند. من باور دارم که تجارت الکترونیک راه درست برای حال و آینده است و نباید در گذشته گیر کنید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *