آموزش

نرخ تبدیل چیست؟ معرفی مفهوم Conversion Rate

شروع یک تجارت الکترونیکی کار آسانی نیست. پس از تعیین راهبرد و استراتژی کسب و کار خود و ساختن فروشگاهتان، تنظیم صفحات محصولات و تلاش‌های بازاریابی‌تان، کار به پایان نمی‌رسد. وقتی که تمام این کارها را انجام دادید، در نهایت به این نیاز دارید که بازدیدکنندگان سایت خود را به خریدارانی ارزشمند و مشتریانی وفادار تبدیل کنید. در حقیقت سود شما از این تبدیل بازدیدکننده به مشتری حاصل می‌شود و هدف اصلی فروشگاه اینترنتی شما همین است. همین موضوع ما را وارد بحث مفهوم نرخ تبدیل می‌کند.

این هدف شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد. اگر بازدیدکنندگان از محصول خوششان بیاید، آن را می‌خرند؛ اما نه. تبدیل بازدید کنندگان به خریدار، به این سادگی نیست.

در مطلب قیف فروش به این مسئله اشاره کردیم که ممکن است رساندن یک مشتری بالقوه به یک مشتری بالفعل نیاز به گذراندن چند مرحله داشته باشد. و در واقع در هر مرحله تعدادی از مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار تر تبدیل می شوند.

وقتی که در مورد تبدیل بازدیدکنندگان سایت فروشگاه اینترنتی به خریدار صحبت می‌کنیم، فاکتورهای متعددی تاثیرگذار خواهند بود. این حقیقت، ما را با اهمیت موضوع «نرخ تبدیل» یا همان Conversion Rate و ماهیت آن، آشنا می‌کند.

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل به تعداد بازدیدکنندگان سایت شما گفته می‌شود که کار مورد نظر یا همان اهداف شما را در سایتتان انجام می‌دهد. معمولا مهمترین هدف در تجارت الکترونیک، تکمیل خرید در نظر گرفته می‌شود؛ اما شما می‌توانید برای سایت تولید محتوای خود، دریافت نظر را به عنوان هدف در نظر بگیرید. پس نرخ تبدیل می‌تواند با اهداف متفاوتی محاسبه شود و صرفا برای تجارت الکترونیک نیست و در هر بعدی از کسب‌و‌کار شما می‌تواند محاسبه و ارزیابی شود.

از میان معمول‌ترین انواع تبدیل‌ها و خرده‌تبدیل‌ها – که به معنی پیشروی کاربر به سمت هدف اصلی هستند – نمونه‌های زیر را می‌توان مثال زد:

–         انجام یک خرید؛

–         به پایان رساندن و ثبت یک فرم؛

–         تماس تلفنی، ایمیل یا چت آنلاین؛

–         ثبت نام در یک برنامه، مثل خبرنامه یا لیست اشتراک؛

–         ثبت نام یک حساب کاربری در سایت شما؛

–         دانلود یک منبع، مثل یک نسخه آزمایشی نرم‌افزار، کتاب اینترنتی، بروشور یا چیزهایی دیگر؛

–         ارتقای یک محصول یا سرویس؛

–         مشارکت به طرق دیگر.

فارغ از این که در چه تجارتی مشغول به کار هستید، مهم است که بدانید تبدیل به سادگی رخ نمی‌دهد. رسیدن به تبدیل و نرخ تبدیل خوب، نیازمند بهینه‌سازی ماهرانه است. چه مدیر یک کسب‌و‌کار آنلاین هستید یا یک متخصص دیجیتال مارکتینگ، توجه داشته باشید که نرخ تبدیل، معیاری کلیدی است که بینشی درست نسبت به موفقیت کسب‌و‌کار یا کمپین شرکتتان، به شما می‌دهد.

نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین

نرخ تبدیل یک کسب‌و‌کار اینترنتی به تعداد بازدیدکنندگانی اطلاق می‌شود که از سایت شما دیدن کرده‌اند و خریدی را در یک بازه زمانی مشخص به پایان رسانده‌اند. گوگل آنالیتیکس مرجعی استاندارد برای محاسبه نرخ تبدیل است. این سرویس گوگل با تقسیم تعداد تراکنش‌ها به تعداد بازدید‌ها، این نرخ را به دست می‌آورد. گوگل نرخ‌های تبدیل خود را این‌گونه تعریف می‌کند:

«نسبت تراکنش‌ها به جلسات و سشن‌هایی که سایت شما داشته، به صورت درصد»

البته خریدن یک محصول یا سرویس تنها شاخص کلیدی عملکردی نیست که می‌توانید موفقیت سایت خود را با آن اندازه بگیرید. دیگر خرده‌تبدیل‌های معمول در تجارت الکترونیک شامل موارد زیر می‌شوند:

–         اضافه کردن یک محصول به سبد خرید؛

–         اضافه کردن یک محصول به علاقمندی‌ها؛

–         ثبت نام با یک آدرس ایمیل؛

–         به اشتراک گذاشتن یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی؛

نرخ تبدیل یک معیار است که با کمک آن می‌توانید عملکرد کلی وب‌سایت تجارت الکترونیک خود و رقابتی بودنش را ارزیابی کنید.

 مطلب پیشنهادی: چگونه اهداف را در گوگل آنالیتیک تنظیم کنیم؟

چرا نرخ تبدیل مهم است؟

حالا که نرخ تبدیل را معرفی کردیم، بهتر است که با دلیل اهمیتش برای فروشگاه اینترنتی شما آشنا شویم.

دلیل اصلی این است که محاسبه و ارزیابی نرخ تبدیل به شما این امکان را می‌دهد که میزان موفقیت و آهنگ حرکت در مسیر درست شرکت خود را اندازه بگیرید. فهمیدن این که چه تعدادی از بازدیدکنندگان سایت شما، کار مورد نظرتان را انجام می‌دهند، معیاری کلیدی برای تعیین این است که چه چیزی در سایتتان درست پیش می‌رود یا به بهبود نیاز دارد.

همچنین شما همواره برای اینکه بتوانید بازدید بیشتر برای فروشگاه اینترنتی خود بیاورید و مشتریان خود را گسترش دهید، از تبلیغات آنلاین استفاده می کنید. انستن نرخ تبدیل کاربرانی که هر شبکه تبلیغاتی برای شما ارسال می کند میتواند به شما دید مناسبی در رابطه با کیفیت آن شبکه تبلیغاتی ارائه دهد و به شما کمک کند تا بودجه خود را بهینه‌تر مصرف کنید.

بهبود نرخ تبدیل با تکنیک‌های بهینه‌سازی (که به طور خلاصه CRO نامیده می‌شود) به فروشندگان آنلاین اجازه می‌دهد که بیشترین بهره را از ترافیک سایت خود ببرند. این در نهایت به فروش و سود بیشتر می‌انجامد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم که نرخ تبدیل را به شما معرفی کنیم و از اهمیت استفاده از آن برای بهبود استراتژی و راهبرد کسب‌و‌کارتان بگوییم. در مقاله‌های بعدی به بررسی میزان کانورژن ریت مناسب و نحوه محاسبه آن می‌پردازیم. سپس ترفندهایی را معرفی می‌کنیم که با کمک آن‌ها بتوانید این نرخ را در تجارت خود بهبود بدهید.

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *