آموزش

نرخ مشارکت شبکه اجتماعی چیست؟ نحوه محاسبه Engagement Rate

در گذشته به تعدادی از انواع راه‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی پرداختیم و سعی کردیم که بهترین روش‌ها را برای ساختن یک برند قابل قبول در شبکه‌های اجتماعی به شما معرفی کنیم. در آن مقالات مفهومی به عنوان نرخ مشارکت برای شما به عنوان معیاری جهت بررسی موفقیت کمپین سوشال مدیای شما معرفی شد. اکنون وقت آن است که ببینیم نرخ مشارکت چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

نرخ مشارکت چیست؟ 

نرخ مشارکت یک معیار اساسی است که در حوزه بازاریابی شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد تا عملکرد یک محتوا را در سطح یک پلتفرم شبکه اجتماعی، مثل اینستاگرام، تلگرام و توییتر بسنجد. نرخ مشارکت یا Engagement Rate معمولا توسط بازاریابان شبکه اجتماعی برای تعریف موفقیت یک کمپین تجاری، استفاده می‌شود. اینفلوئنسرها نیز از این عدد برای اثبات تعداد مخاطبان درگیر با محتواهای خود استفاده می‌کنند. نرخ اینگیجمنت به صورت نسبت تعداد مشارکت در شبکه اجتماعی بر روی تعداد کل کاربران دنبال‌کننده قابل محاسبه است. 

چگونه نرخ مشارکت را محاسبه کنیم؟ 

نرخ مشارکت با محاسبه تعداد کل مشارکت‌ها در یک پست، مثل تعداد لایک، تعداد نظرات و به اشتراک گذاشتن‌ها و تقسیم مجموع این تعداد بر تعداد کل دنبال‌کنندگان صفحه و حساب کاربری، به دست می‌آید. البته که این مشارکت‌ها با توجه به پلتفرم مورد نظر شما بسیار متفاوت خواهد بود. برای مثال در اینستاگرام مشارکت‌ها شامل نظرات، لایک‌ها و سیو‌ها می‌شوند. در توییتر، با جمع تعداد ریتوییت‌ها، لایک‌ها و پاسخ‌ها می‌توانید میزان مشارکت را محاسبه کنید. 

نرخ Engagement به عنوان یک درصد محاسبه می‌شود و می‌تواند در گذر زمان تغییر کند. در زیر فرمولی را برای محاسبه نرخ مشارکت به شما ارائه داده‌ایم. البته باید توجه داشته باشید که این نرخ، برای  اینستاگرام است و برای استفاده از آن در پلتفرم‌های دیگر، باید متغیرهای متفاوتی را در نظر داشته باشید. 

نحوه محاسبه نرخ مشارکت

برای این که نرخ تبدیل را به صورت درصد به دست بیاورید، باید عدد به دست آمده از رابطه بالا را در عدد 100 ضرب کنید. 

برای مثال اگر یک پست حساب کاربری شما در اینستاگرام که 1000 نفر دنبال‌کننده دارد، توانسته باشد 300 لایک و 120 نظر دریافت کند و 10 نفر آن را ذخیره کرده باشند، نرخ اینگیجمنت برای این پست شما به صورت زیر محاسبه می‌شود. 

مثال نرخ مشارکت

چرا نرخ مشارکت اهمیت دارد؟

در شبکه‌های اجتماعی، میزان مشارکت معمولا به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارها جهت ارزیابی موفقیت در گزارش‌های آماری معرفی می‌شود. این نرخ ارزشی عددی را تبیین می‌کند که می‌تواند برای اندازه‌گیری میزان موفقیت یا شکست یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. 

همچنین از این عدد می‌توان برای ارزیابی میزان مشارکت دنبال‌کنندگانتان با خود کاربران و نیازهایشان و حتی دیگر کاربران شبکه اجتماعی استفاده کرد. برای مثال، شاید شما به حساب کاربری‌ای بر بخورید که هزاران دنبال‌کننده دارد اما میزان مشارکتش بسیار پایین‌تر است. این نشان از عدم برقراری ارتباط مناسب میان محتوای این حساب کاربری و دنبال‌کنندگانش است. به این نکته توجه داشته باشید که تضمینی برای مشارکت دنبال‌کنندگانتان وجود ندارد و شما باید آن‌ها را به مشارکت تشویق کنید. 

برندها و شرکت‌های مختلف معمولا از نرخ اینگیجمنت برای تعیین میزان اثربخش بودن همکاریشان با اینفلوئنسرها در کمپین‌های تجاری مختلف استفاده می‌کنند. کاربران با نرخ مشارکت بالا تاثیرگذاری بیشتری در تبلیغات و کمپین‌ها دارند و ارزش بیشتری را برای برند می‌سازند. استفاده از اینفلوئنسرها برای برندسازی یک شگرد جاافتاده و ثابت‌شده است. 

نتیجه گیری

اگر شما به فکر استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی افتاده‌اید اما نتایج دلخواه خود را نمی‌گیرید، باید به نرخ مشارکت صفحه کسب‌و‌کارتان توجهی ویژه نشان دهید. استراتژی تولید محتوای شبکه اجتماعی خود را تغییر دهید و آن را بهینه کنید تا نرخ مشارکت خود را افزایش بدهید و در نتیجه، مشتریان جدیدی را به تجارت خود جذب کنید. 

Torob

هر هفته بیش از ۱ میلیون کاربر از ترب استفاده می‌کنند
محصولات خود را بین میلیون‌ها محصول و در کنار هزاران فروشگاه اینترنتی در معرض دید خریداران قرار دهید.

ثبت فروشگاه
نحوه ثبت نام در ترب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *